BRATISLAVA 5. marca (WEBNOVINY) – Za ohláseným ostrým štrajkom Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) vidí predseda vlády Robert Fico politické zneužívanie témy pred prezidentskými voľbami. „Sú to stále tí istí ľudia, ktorí chcú hádzať stoličky z balkónov, ľudia, ktorí chcú robiť často veci, ktoré nemajú s demokratickou spoločnosťou nič spoločné,“ povedal Fico po stredajšom výjazdovom rokovaní vlády.
Za avizovaným štrajkom je podľa neho politický cieľ jedného z prezidentských kandidátov. S autodopravcami podľa neho vláda viac ako rok rokuje, dohoda je takmer dosiahnutá a konkrétna vyhláška sa pripravuje.
Politiku vidí za konaním UNAS-u aj minister dopravy Ján Počiatek, podľa ktorého nové vedenie tejto organizácie prichádza stále s novými požiadavkami, pričom rokovaní sa nezúčastňuje. „Je to jasná politizácia a zneužitie autodopravcov združených v UNAS,“ dodal. Pripomenul, že na začiatku celého procesu bola legitímna požiadavka samospráv na ochranu majetku obyvateľov pred ťažkými kamiónmi. Rezort dopravy podľa neho plní všetko, na čom sa s autodopravcami dohodol.
Odpočúvanie ako z kauzy Watergate
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podá na generálnej prokuratúre trestné oznámenie na neznámeho páchateľa v súvislosti s audiozáznamom z jej rokovaní s ministerstvom dopravy, ktorého časti v utorok odzneli v médiách. Informoval o tom na stredajšej tlačovej besede podpredseda UNAS Róbert Huran s tým, že audiozáznam bol vyhotovený bez ich súhlasu a bol účelovo zostrihaný.
Trestné oznámenie idú podať pre podozrenie zo spáchania trestných činov porušovanie dôvernosti ústneho prejavu a iného prejavu osobnej povahy, zneužívanie právomocí verejného činiteľa, schvaľovanie trestného činu, šírenie poplašnej správy, ohováranie, neoprávnené nakladanie s osobnými údajmi a poškodzovanie cudzích práv.
„Boli sme odpočúvaní bez nášho súhlasu a zaznamenávaní a dokonca ešte aj zverejnení v primetime na televízii Joj. Je to škandál hrubého zrna, podobný Watergate. Pravdepodobne sa obrátime aj na medzinárodné inštitúcie, lebo toto je bezprecedentné, čo sa tu deje,“ povedal Huran.
Termín štrajku taja
Únia autodopravcov v stredu požiadala premiéra, aby do piatka zabezpečil naplnenie jej dohôd s ministerstvom dopravy z 20. februára o podmienkach fungovania mýta. Ak sa tak nestane, po uplynutí tohto termínu sú pripravení začať štrajkovať. Hoci na predpoludňajšom brífingu v Bratislave predstavitelia UNAS avizovali, že o podrobnostiach avizovaného štrajku budú informovať na tlačovej besede v Banskej Bystrici, nestalo sa tak. Formu ani čas štrajku zatiaľ podľa Hurana z taktických dôvodov neprezradia. „Ak by sme to povedali, vystavili by sme sa riziku, že naše ciele budú zmarené,“ dodal Huran.
Zástupcovia UNAS odmietajú, že by hrozba štrajkom bola motivovaná politicky a súvisela s nadchádzajúcim voľbami prezidenta, ako tvrdí štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. V tejto súvislosti predseda UNAS Milan Laurinec, ktorý otvorene podporuje kandidátku Helenu Mezenskú, informoval, že až do prezidentských volieb nebude v UNAS aktívny.
Chcú byť kreatívni
„Autodopravcovia usúdili, že sú vodení za nos. Ministerstvo dopravcom podsúva iné verzie dohody a nie je schopné dodať ani len zápisnicu (o rokovaní). Zároveň rezort dopravy spustil klamlivú verejnú kampaň proti nášmu združeniu, ktoré združuje slušných autodopravcov, čo považujeme za neakceptovateľné,“ oboznámil s obsahom oznámenia predseda UNAS-u Milan Laurinec.
„Nechávam na vašu fantáziu, bude to prekvapenie. Sme ľudia tvoriví a čestní, na rozdiel od ministerstva dopravy,“ odvetil Laurinec na otázku, či plánujú blokovať úrad vlády, obytnú časť, v ktorej býva premiér, a hraničné priechody. Prípravu štrajku podľa neho prekonzultovali s právnikom, takže „právne to bude tak, ako má byť“.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček po rokovaní so Združením cestných dopravcov ČESMAD Slovakia v utorok povedal, že UNAS nemá dôvod štrajkovať, pretože pri rokovaniach pred takmer dvoma týždňami sa dohodli na splnení jej požiadaviek na fungovanie mýtneho systému. Vedenie UNAS-u podľa štátneho tajomníka zneužíva autodopravcov na politické ciele pred prezidentskými voľbami.
Ministerstvo dopravy sa dohodlo s UNAS-om na zrušení spoplatnenia v intravilánoch obcí a miest s platnosťou od 15. marca. Súčasťou dohody je aj to, že nebude rozšírené mýto na ďalších cestách ktorejkoľvek kategórie. Pokuty za mýtne priestupky sa majú znížiť na úroveň okolitých krajín (zhruba 400 až 700 eur). Mýto sa podľa dohody nemá v budúcnosti platiť ani na cestách II. a III. triedy.
Podpredseda UNAS-u Robert Huran vtedy tvrdil, že nie sú nútení štrajkovať, ale zostávajú zatiaľ v štrajkovej pohotovosti, kým sa dohodnuté veci stanú skutočnosťou. Autodopravcovia budú môcť mať na mýtnej palubnej jednotke mínus 12 eur raz počas šiestich mesiacov bez pokuty. Rezort dopravy prisľúbil, že bude rokovať s ministerstvom financií o sadzbách dane z motorových vozidiel a spotrebnej dane, najmä z nafty. Autodopravcovia žiadajú ich zníženie.
Zverejnili emailovú komunikáciu
Ministerstvo dopravy v reakcii na vyjadrenia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) tvrdí, že vždy poskytlo autodopravcom zápisnice zo spoločných rokovaní o mýte a nie je pravda, že by v nich robili zmeny oproti pôvodným dohodám. Zápisnicu z prvého spoločného stretnutia už dopravcovia podpísali a zápisnica z druhého stretnutia sa pripomienkuje. Hlavným problémom podľa rezortu je, že dopravcovia žiadajú dať do zápisu to, o čom sa nerokovalo.
„Dôrazne sa ohradzujeme voči tvrdeniam, že nechceme podpísať zápisnicu zo spoločného stretnutia, alebo že meníme dohodnuté body,“ zareagoval v stredu štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. Sporným bodom zápisnice je doplnenie požiadavky autodopravcov na nulové spoplatnenie mýtom aj bratislavského diaľničného obchvatu, ktorú vzniesli dopravcovia až po rokovaní a napriek tomu ju žiadajú doplniť do zápisnice.
„My sme nemali problém o tejto novej požiadavke rokovať, čo dokazuje aj fakt, že už na nasledujúcom stretnutí s dopravcami sme sa na tomto riešení dohodli. Je však logické, že nemôžeme dať do zápisnice zo stretnutia niečo, o čom sa vôbec nerokovalo,“ dodal Stromček.
Ministerstvo dopravy so zámerom rozptýliť všetky obavy poctivých kamionistov zverejnilo svoju kompletnú e-mailovú komunikáciu so zástupcami UNAS-u k tejto zápisnici. Rezort chce aj takto vyzvať autodopravcov, aby si na základe zverejnených faktov sami spravili názor na to, kto podľa neho v tejto situácii naťahuje čas a kto má záujem o konštruktívne riešenia.
„Súhlasíme so znením, avšak na požiadavku prepravcov ako aj zväzu bratislavských vodičov MHD žiadame zaradiť do spoplatnených úsekov nulovou mýtnou sadzbou aj diaľničný obchvat Bratislavy,“ oznámilo predsedníctvo UNAS ministerstvu dopravy k textu zápisnice z rokovania 20. februára.