BRATISLAVA 20. mája (WEBNOVINY) – Na Slovensku by mohol vzniknúť ucelený text, ktorý by stredoškolákov učil o právach ľudí s inou ako heterosexuálnou orientáciou a rodovou identitou.
O takýto krok sa snaží Inštitút ľudských práv, ktorý momentálne čaká na schválenie dotácie pre projekt Vzdelávaním k porozumeniu, porozumením proti homofóbii. Agentúre SITA to povedal šéf menovanej ľudskoprávnej organizácie Peter Weisenbacher.
Výskumy podľa neho dokazujú, že väčšina slovenskej populácie si robí názor o menšinách a špeciálne o LGBTI ľuďoch (lesby, gejovia, bisexuáli, transgender a intersexuáli) na základe filmov, seriálov, jednoducho toho, čo sa ukazuje v mainstreamových médiách.
„Táto téma nie je nijako formálne pokrytá a nenachádza sa v osnovách. Z toho dôvodu len veľmi málo učiteľov nájde odvahu o tejto téme rozprávať. Práve tí mladí ľudia v stredoškolskom veku sú v období, keď si formujú svoje názory,“ vysvetľuje Weisenbacher dôvod, pre ktorý sa snažia zmeniť vzdelávanie v tejto oblasti.
Medzinárodná organizácia ILGA vydala minulý týždeň takzvanú dúhovú mapu. V nej podľa Weisenbachera kritizuje Slovensko najmä v oblasti školstva, ktoré má problém s homofóbiou. Inštitút ľudských práv vychádzal pri rozhodnutí aj z rozhovorov s pedagógmi, ktorí participujú v takzvanej Olympiáde ľudských práv. Ucelený text, ktorý sa dá použiť vo vyučovaní, podľa nich u nás chýba.
„Podľa nás je lepšie bojovať proti predsudkom vzdelávaním v dobe, keď sa tvoria,“ vysvetľuje Weisenbacher. Je to podľa neho ľahšie, ako neskôr podnikať náročné kampane a presviedčať dospelých o veciach, ktoré majú v sebe „zabetónované z celoživotných stereotypov a predsudkov“. Ukončenie dotačnej výzvy sa očakáva budúci mesiac. Ako šéf inštitútu dodáva, na západ od našich hraníc je situácia diametrálne lepšia. V západných krajinách je podľa neho táto téma nielen v osnovách, ale často je tomu venovaný aj dostatočný priestor priamo vo vyučovaní.