Väčšina Slovákov sa neorientuje v základných pojmoch dôležitých pre online obchodovanie s fondami, akciami či dlhopismi. Pritom na finančných trhoch dnes investuje viac ako tretina Slovákov a ďalšia tretina sa o online obchodovanie zaujíma. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Axil Academy uskutočnila na Slovensku agentúra Ipsos na reprezentatívnej vzorke 520 respondentov.
Tretina Slovákov už investuje na finančných trhoch, výrazná väčšina vak nepozná základné pojmy
V súčasnosti môže prakticky ktokoľvek okamžite začať kupovať alebo predávať finančné aktíva prostredníctvom online obchodovania, ktoré je aj medzi Slovákmi stále populárnejšie. Podľa prieskumu Ipsos realizovanom pre Axil Academy sa o online obchodovanie s rôznymi finančnými nástrojmi zaujíma viac ako tretina opýtaných Slovákov (35,6 %). Ďalších 33,9 % Slovákov už samostatne obchoduje alebo investuje prostredníctvom online finančných nástrojov.
Ako však ukázal prieskum, výrazná väčšina z nich nemá dostatočné vzdelanie alebo znalosti v oblasti investovania. Väčšina opýtaných sa podľa prieskumu neorientuje v základných pojmoch podstatných pre online nákup a predaj akcií či dlhopisov. Takmer dve tretiny (64,9 %) nepoznajú vôbec alebo dostatočne pojem online obchodná platforma a ešte horšie dopadla v prieskume znalosť významu pojmov obchodný účet (68,1 %), obchodná aplikácia (70,2 %), denné obchodovanie (71,9 %) a forex (78,3 %).
„Súčasná dynamika online prostredia znamená, že znalosti nielen bežných spotrebiteľov, ale aj odborníkov často zaostávajú za technologickým vývojom,“ potvrdzuje Robert Paľuš, riaditeľ Axil Academy, ktorý má bohaté skúsenosti s obchodovaním na pákových trhoch, ako sú forex a CFD. „Vzdelávanie v oblasti obchodovania je pritom nevyhnutnou podmienkou fungovania každého obchodníka alebo investora,“ dodáva.
Česi sú investovaní aktívnejší ako Slováci, v znalostiach však zaostávajú
V znalostiach v oblasti investovania sú na tom Slováci o niečo lepšie ako Česi, a to aj napriek tomu, že naši západní susedia sú v investíciách aktívnejší.
V Českej republike samostatne obchoduje alebo investuje prostredníctvom online finančných nástrojov až 44 % obyvateľov, kým na Slovensku je to len tretina obyvateľstva. Napriek tomu sú na tom v znalostiach Česi horšie ako my: vyše 68 % nepozná pojem online obchodná platforma a ešte horšie vyzerá znalosť pojmov obchodný účet (70 %), obchodná aplikácia (74,1 %), denné obchodovanie (74,5 %) a forex (82,6 %).
Česi však podľa prieskumu prejavujú väčší záujem svoje znalosti zlepšiť. Až 43 % opýtaných Čechov uviedlo, že ešte pred prípadným začiatkom podnikania v tejto oblasti by ako prvý krok absolvovali vzdelávací kurz alebo si naštudovali odborné informácie a rovnaký podiel by vyhľadal investičného poradcu. Na porovnanie, medzi Slovákmi na túto otázku kladne odpovedalo len 17 %.
V reakcii na exponenciálny nárast záujmu verejnosti o nezávislé obchodovanie s cennými papiermi spustila Axil Academy novú vzdelávaciu platformu. Nielen začiatočníci a mierne pokročilí obchodníci, ale aj skúsení obchodníci nájdu na stránke www.axilacademy.sk vhodný online nástroj na ďalšie vzdelávanie v tejto oblasti. Platforma v súčasnosti poskytuje kurzy a ďalšie vzdelávacie nástroje v slovenskom, českom a anglickom jazyku.
O Axil Academy
Axil Academy je určená pre všetkých, ktorí chcú lepšie porozumieť svetu financií a naučiť sa s nimi efektívne pracovať. Poskytuje kompletné služby, od vysvetlenia základných pojmov až po praktické ukážky vo videokurzoch. Viac informácií na www.axilacademy.sk.
O prieskume
Prieskum pre Axil Academy uskutočnila v júli 2024 prieskumná agentúra Ipsos, a to na Slovensku na reprezentatívnej vzorke 520 respondentov a v Českej republike na reprezentatívnej vzorke 506 respondentov.
Informačný servis