BRATISLAVA 27. februára (WEBNOVINY) – Sneh a silný mráz spôsobujú nemalé škody na cestných komunikáciách a následne na motorových vozidlách. V tomto roku eviduje Allianz-Slovenská poisťovňa zatiaľ 150 hlásených škôd, ktoré vznikli pre výtlky na cestách. Poistné plnenie predstavuje 154,2 tis. eur, pričom priemerná škoda bola niečo cez tisíc eur. Vlani zaznamenala 1 158 poistných udalostí s poistným plnením 1,19 mil. eur.
Poisťovňa Generali Slovensko zatiaľ zaevidovala od začiatku roka vyše 30 takýchto škôd. Výraznejšie nahlasovanie škôd ešte len čaká v najbližších týždňoch. V minulom roku ich zaznamenala zhruba 150 s plnením takmer 120 tis. eur. S nahlasovaním takýchto poistných udalostí sa stretáva aj poisťovňa Wüstenrot. „Presné štatistiky nevedieme, škody takéhoto typu sa však samozrejme vyskytujú, ich výška vždy záleží na miere poškodenia vozidla,“ povedal marketingový špecialista poisťovne Wüstenrot Šimon Kollár.
Prejazd výtlkom môže v závislosti od jeho hĺbky a rýchlosti auta spôsobiť podľa poisťovne Genertel nemalé škody. „V zásade platí, že správca ciest zodpovedá za škody a výtlky na cestách,“ povedal člen predstavenstva pre priamy a medzinárodný obchod poisťovne Genertel Petar Dobrič. Spravidla však správcovia odmietajú podľa neho úhradu škôd a vo väčšine prípadov to odôvodňujú aj tým, že chýba jasný dôkaz. Poisťovne preto odporúčajú uzatvoriť si havarijné poistenie.
Pri vzniku poistnej udalosti je podľa poisťovne Generali dôležité, aby klient na mieste nehody výtlk riadne zdokumentoval a následne čo najskôr poistnú udalosť nahlásil. Pri menších škodách postačí fotodokumentácia, pri škodách väčšieho rozsahu sa odporúča privolať políciu.
V poisťovni Allianz je možné poškodenie vozidla uplatniť z havarijného poistenia bez ohľadu na to, či udalosť prešetrovala polícia alebo nie. V poisťovni Wüstenrot je rozhodujúca výška škody, ktorú poisťovňa odhadne po obhliadke vozidla. V prípade, že je vyššia ako dojednaná spoluúčasť, poisťovňa po splnení všetkých podmienok pristupuje k poistnému plneniu.
Pokiaľ motorista nemá uzatvorené havarijné poistenie, môže si náhradu škody uplatniť z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie, tento proces preukazovania zodpovednosti je však náročnejší. Ďalšou možnosťou je mimosúdna dohoda so správcom komunikácie alebo vymáhanie škody od správcu komunikácie na súde v občiansko-právnom konaní. „Motorista musí preukázať zodpovednosť príslušného správcu komunikácie za vzniknutú škodu,“ dodala hovorkyňa poisťovne Allianz Lucia Muthová.