Mladí Slováci sú pesimisti, nedokážu žiť bez technológií

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mobil, žena, úsmev
Foto: shutterstock.com

BRATISLAVA 19. marca (WEBNOVINY) – Mladí Slováci nedokážu žiť bez informácií, technológií a možnosti komunikovať. Vyplýva to z voľnopredajnej štúdie Millennials+, ktorú uskutočnila agentúra TNS Slovakia na vzorke 1500 mladých ľudí vo veku 12 až 26 rokov.

Dáta zbierali v októbri a novembri 2013 prostredníctvom internetu. Okrem online rozhovorov uskutočnili aj 16 etnografických stretnutí, počas ktorých respondenti odpovedali na otvorené otázky v dobre známom prostredí.

Mladá generácia je skeptická

Štúdia Millennials+ sa zameriava na životný štýl mladých, ich hodnoty, názory, životné postoje a správanie. Sleduje aj ich postoje k médiám, technológiám či spotrebiteľské správanie, obľúbenosť značiek a celebrít. Jej výsledky ukazujú, že ľudia vo veku 12 až 26 rokov nie sú až takí bezstarostní, ako sa môže na prvý pohľad zdať.

Každý deň musia riešiť množstvo problémov, o ktorých sa radia so svojimi priateľmi. Majú vlastnú hlavu a chcú ísť vlastnou cestou, no neuvedomujú si, že ich v mnohých veciach ovplyvňujú dospelí, predovšetkým rodičia. Nie sú si vedomí ani toho, že kopírujú ich názory, obavy i pohľad do budúcnosti.

„Mladá generácia je skeptická. Len 13 percent z nich je presvedčených, že Slovensko je v zahraničí pozitívne vnímané. A len každý štvrtý mladý chce na Slovensku ostať žiť,“ uviedla na utorňajšej tlačovej konferencii Katarína Procházková z TNS Slovakia.

Budúcnosť najviac trápi pracujúcich vo veku od 20 do 26 rokov

Mladí ľudia sú však podľa výsledkov nielen skeptici, ale aj pesimisti. Najoptimistickejšie spomedzi skúmanej vzorky vychádzajú najmladší, teda 12 až 15-roční. Každý tretí z nich si myslí, že sa mu v živote darí a približne rovnaký počet z nich tvrdí, že žije pre dnešok a bez obáv o budúcnosť. Najväčšie starosti o budúcnosť si naopak robia pracujúci vo veku 20 až 26 rokov.

Mobil, telefonovanie, sms
Foto: syncsmsservices.com

Z výsledkov štúdie tiež vyplýva, že pre mladých sa stali samozrejmosťou dotykové telefóny. Až 78 percent opýtaných uviedlo, že vlastní smartfón. Tí, čo ho nemajú, si ho pravdepodobne v blízkej budúcnosti kúpia. Tlačidlové mobilné telefóny sú naopak na ústupe. Obľúbené sú aj notebooky, ktorým dali respondenti prednosť pred osobnými počítačmi. Tablet vlastní približne každý piaty mladý a približne rovnaký počet z nich by ho chcel vlastniť.

Mládež je súčasťou väčšej sociálnej interakcie

Zozbierané dáta tiež ukazujú, že mladí trávia na internete v priemere štyri hodiny denne. Podľa Lenky Mišutkovej z TNS Slovakia to môže na prvý pohľad vyzerať tak, že mladí zapredali dušu virtuálnej realite. Ako však uviedla, v ich svete je chatovanie s priateľmi prostredníctvom sociálnych sietí jedným zo spôsobov venovania sa priateľom.

Ak však podľa nej vezmeme do úvahy, koľko času trávia s priateľmi v škole, na krúžkoch alebo brigádach a potom ešte s nimi komunikujú cez chat či skype, dnešná mládež je súčasťou oveľa väčšej sociálnej interakcie, ako to bolo v minulosti.

Štúdia tiež dokazuje, že sa znížil vek, keď mladá generácia získava prvé skúsenosti so zarábaním peňazí. Zatiaľ čo v minulosti na brigády chodili vysokoškoláci, v súčasnosti si takto privyrábajú už aj stredoškoláci vo veku 16 až 19 rokov. Zarobené peniaze najčastejšie míňajú na nákup jedla v bufetoch a na nealkoholické nápoje. Časť peňazí míňajú aj na dopravu, mobilné telefóny či oblečenie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať