BRATISLAVA 10. júna (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) podáva trestné oznámenie na neznámeho páchateľa pre netransparentné verejné obstarávanie poradenských služieb pri výbere koncesionára na diaľničné PPP projekty. Zákazku za takmer 15,5 mil. eur získala bez súťaže koncom roku 2007 počas bývalého vedenia rezortu dopravy Advokátska kancelária Jaroslav Ružička. Terajšie ministerstvo dopravy ešte vlani zrušilo zmluvu so spomínanou advokátskou kanceláriou na základe dohody. Európska komisia, ktorá mala výhrady k spôsobu výberu právneho poradcu pre PPP, následne stiahla žalobu proti Slovensku.
„Dnes som podpísal trestné oznámenie o podozrení zo spáchania trestného činu machinácie pri verejnom obstarávaní. Ide o škandalózne obstaranie poradcu pre právne, finančné a technické poradenstvo pre PPP projekty za vyše 15 mil. eur,“ informoval v piatok vedúci služobného úradu ministerstva dopravy Peter Mach na tlačovej besede. Bývalé vedenie ministerstva dopravy na čele s Ľubomírom Vážnym (Smer-SD) pri výbere poradcu pre projekty PPP oslovilo tri domáce firmy. Jedna z nich však na ponuku neodpovedala, ďalšia priznala konflikt záujmov a napokon zostala v hre len vybraná advokátska kancelária, ktorá zákazku získala.
Urýchlené obstaranie nového poradcu
Poradenské služby pre PPP pôvodne poskytovala spoločnosť Mott MacDonald pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s. (NDS) a neskôr pre rezort dopravy do konca novembra 2007. Bývalý generálny riaditeľ sekcie pre PPP projekty na ministerstve dopravy Vladimír Rigasz požiadal vtedajšieho vedúceho služobného úradu Andreja Holáka o urýchlené obstaranie nového poradcu. „V ten istý deň boli oslovené tri spoločnosti a za necelé tri týždne bola podpísaná zmluva tak, že môže súťažiť s nástenkovým tendrom. Tu sa dokonca nepoužila ani nástenka. Pod zámienkou časovej tiesne bolo využité rokovacie konanie bez zverejnenia,“ uviedol ďalej Mach. O zodpovednosti za netransparentné obstarávanie podľa neho rozhodnú orgány činné v trestnom konaní. „Nás ako zodpovedných funkcionárov ministerstva viaže naša povinnosť na to tieto orgány upozorniť. Oni potom budú veci vyšetrovať a rozhodnú ako budú ďalej postupovať,“ dodal.
Škandalózny spôsob obstarania tejto zákazky podľa vedúceho služobného úradu potvrdilo aj to, že Európska komisia kvôli tomu podala žalobu proti Slovensku. „Pred dvoma týždňami sme sa dozvedeli, že Európska komisia žalobu nakoniec stiahla, pretože my sme túto zmluvu zrušili po príchode na ministerstvo. Dnes chceme urobiť poriadok doma, aby sa tieto veci dotiahli do konca a preto sme podali trestné oznámenie,“ dodal Mach. Pripomenul pritom, že ministerstvo dopravy už skôr podalo trestné oznámenie pre manipuláciu s výsledkami analýzy výhodnosti projektov PPP.
Opozičný poslanec Ľubomír Vážny si myslí,že prirovnávanie obstarávania na poradcu pre PPP k nástenkovému tendru je nehoráznosť.
Podľa exministra dopravy je zameraná na odvedenie pozornosti od káuz a neschopnosti súčasného vedenia ministerstva dopravy posunúť sa ďalej. Súčasné vedenie rezortu, dodal Vážny, sa tak snaží umelo kriminalizovať minulé vedenie. „Súčasné ministerstvo uzavrelo na PPP projekty viacero zmlúv s právnymi kanceláriami, ktoré boli realizované postupom zákazky s nízkou hodnotou, a to tesne pred účinnosťou prísnejších predpisov o verejnom obstarávaní. V danom prípade navyše flagrantne rozdelilo predmet zákazky, aby tak obišlo zákon o verejnom obstarávaní,“ uviedol Vážny.Pôvodná zmluvná cena na poradenstvo sa zvýšila
Zmluva na poradenstvo pre projekty PPP bola uzavretá na základe zákona o verejnom obstarávaní, tvrdí bývalý vedúci služobného úradu na ministerstve dopravy Andrej Holák. „Boli oslovené tri firmy podľa referencií a skúseností v danej oblasti, pretože išlo o výnimočné poradenstvo na veľké PPP,“ reagoval Holák na podanie trestného oznámenia ministerstvom dopravy. Vybrané firmy podľa neho vykonávali najmä právne, technické a ekonomické poradenstvo.
Aj Vážny tvrdí, že obstarávanie poradcu na PPP projekty bolo v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Použitie osobitné postupu bez súťaže v prípade neprioritných služieb zdôvodnil časovou tiesňou spôsobenou zrušením zmluvného vzťahu s predošlým poradcom. Tento postup podľa exministra dopravy nespochybnil ani Úrad pre verejné obstarávanie. „Európska komisia začala voči SR konanie, toto však bolo ukončené. Ministerstvo dopravy v tom čase, ako uznáva aj súčasné ministerstvo, oslovilo tri renomované medzinárodné právne kancelárie s najbohatšími globálnymi a regionálnymi skúsenosťami s realizáciou PPP projektov,“ dodal Vážny.
Pôvodná zmluvná cena na poradenstvo s advokátskou kanceláriou bola 11,039 mil. eur a s viacerými dodatkami sa zvýšila na 15,435 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. „Pôvodná odhadovaná hodnota sa blížila k 20 mil. eur,“ informoval Mach s tým, že ministerstvo dopravy v skutočnosti zaplatilo za zmluvu spolu s dodatkami 15,4 mil. eur.
Podľa riaditeľky odboru pre právne služby na ministerstve dopravy Lucie Papajovej neexistovali dôvody na to, aby Mott MacDonald nemohol ďalej poskytovať poradenstvo pre projekty PPP. Ministerstvo dopravy neskôr ukončilo všetky zmluvy s Advokátskou kanceláriou Jaroslav Ružička. „Zmluvy sa ukončovali dohodou, súhlas vyslovila aj druhá zmluvná strana. Nebudeme platiť žiadne odškodné a nehrozia nám žiadne právne riziká v súvislosti s ukončením spolupráce s pôvodným poradcom,“ uviedla Papajová.
Spôsob obstarávania poradenstva pre projekty PPP podľa Macha vzbudzuje pochybnosti o tom, že zákazku mal získať vopred určený uchádzač. „Naše podozrenie je, ale toto pôsobnosť orgánov činných v trestnom konaní, aby vyhodnotili, či oslovenie spoločností bolo ušité na to, aby zákazku dostal vopred vybratý subjekt,“ uviedla Papajová. Ministerstvo dopravy podľa nej muselo pri neformálnom prieskume už vtedy vedieť, že jedna z troch oslovených firiem je v konflikte záujmov. Vybraná kancelária pritom začala poskytovať poradenstvo tri týždne pred podpisom zmluvy.