BRATISLAVA 21. júla (WEBNOVINY) – Vláda Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) chce zabezpečiť zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. a Slovenskej správy ciest (SSC), nakoľko ich činnosti sa vzájomne dopĺňajú. Vyplýva to z pracovnej verzie návrhu programového vyhlásenia vlády za rezort dopravy, ktoré má agentúra SITA k dispozícii.
Prioritou vlády je znižovanie finančnej náročnosti dopravných stavieb na priemernú úroveň krajín Európskej únie. Kabinet chce zabezpečiť transparentné verejné obstarávanie dopravných projektov. „Vláda posilní úlohu štátnej a rezortnej expertízy pri posudzovaní technického riešenia, ekonomickej efektívnosti a maximálnej ceny stavby a zabezpečí, aby ku každému projektu financovanému z verejných zdrojov bola vypracovaná analýza prínosov a nákladov,“ plánuje kabinet v návrhu svojho programu.
Podľa zdroja blízkeho ministerstvu dopravy vláda chce tiež legislatívne upraviť postup, na základe ktorého stavby v strategickom záujme budú realizované až po vysporiadaní majetkových práv k nehnuteľnostiam. Či už cez inštitút vyvlastnenia alebo odkúpením predmetných nehnuteľností, prípadne využitím majetku Slovenského pozemkového fondu. V súčasnosti sa dopravné stavby môžu začať aj pred uzavretím majetkovo-právneho vysporiadania, čo presadil bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v záujme urýchlenia prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.
„Vláda uplatní práva Národnej diaľničnej spoločnosti a štátu, vyplývajúce zo zmluvy s dodávateľom elektronického mýta a zabezpečí preskúmanie projektu z hľadiska presadzovania verejného záujmu. Pre osobné motorové vozidlá nezavedie mýto a ponechá diaľničné známky,“ uvádza sa ďalej v rezortnej časti projektu vládneho programu, ktorý má agentúra SITA k dispozícii. Vláda by mala schváliť programové vyhlásenie v stredu 28. júla a potom predloží dokument na schválenie do parlamentu spolu s návrhom na vyslovenie dôvery. Parlament má o programe vlády rokovať 3. a 4. augusta.
Národná diaľničná spoločnosť, v ktorej má štát 100-percentný podiel a zabezpečuje výstavbu a prevádzku diaľnic a rýchlostných ciest, sa odčlenila od Slovenskej správy ciest na základe zakladateľskej listiny z 25. januára 2005. V Obchodnom registri SR je zapísaná od 1. februára 2005. Slovenskú správu ciest, ktorá má na starosti výstavbu a prevádzku ciest 1. triedy, zasa zriadilo ministerstvo dopravy ako svoju rozpočtovú organizáciu k 1. januáru 1996.
Zníženie finančnej náročnosti dvoch projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu úsekov diaľnice D1, ktoré zatiaľ neboli finančne uzavreté, je jednou z priorít stredopravej vlády. Kabinet preto prehodnotí ich ďalšiu realizáciu so zreteľom na skúsenosti a výsledky z už realizovaných projektov a s cieľom zefektívniť ďalšiu výstavbu dopravnej infraštruktúry.
„Vláda zabezpečí do roku 2014 nadštandardné cestné spojenie Bratislavy a Košíc a zdynamizuje výstavbu úsekov na rýchlostnej ceste R2 Zvolen – Rožňava. Vláda odovzdá do užívania severovýchodný obchvat Košíc, diaľničný úsek D1 Budimír – Bidovce,“ uvádza sa ďalej v pracovnej verzii návrhu vládneho programu. Ten by mal obsahovať aj zámer urýchliť projektovú prípravu a výstavbu rýchlostnej cesty R4 na severozápadnom obchvate Prešova (Lipníky – Prešov západ).
Postavená má byť takisto rýchlostná komunikácia R7 na trase Bratislava – Holice, zároveň sa má ukončiť príprava a začať stavba nasledujúceho úseku R7 po Dunajskú Stredu. Ukončená má byť aj príprava a začať má stavba obchvatu Bratislavy na diaľnici D4. Kabinet takisto uvažuje o prehodnotení usporiadania siete rýchlostných ciest a zabezpečením komplexnej prípravy úseku R9 Lipníky – Snina.
„V oblasti spolupráce so susednými krajinami bude vláda komplexne riešiť problematiku cezhraničnej integrácie a interoperability dopravnej infraštruktúry,“ vyplýva ďalej z návrhu programového vyhlásenia. Má byť urýchlené prepojenie diaľnice D3 na štátnu hranicu s Poľskom a rýchlocesty R5 na Českú republiku. Počíta sa tiež s vytvorením podmienok prepojenia R6 na R49 v ČR.
Vláda by mala takisto podporiť realizáciu podpísaných bilaterálnych dohôd medzi vládami SR a Maďarska o výstavbe cestných mostov nad riekou Ipeľ. Výstavba nového mosta v Komárne ponad Dunaj by mala byť zabezpečená do roku 2014.
Na cestách 1. triedy chce vláda klásť dôraz na odstraňovanie nehodových lokalít, havarijných stavov mostov, ako aj budovanie obchvatov miest a obcí za účelom odklonu tranzitnej dopravy. Treba riešiť aj nevyhovujúcu dopravnú výkonnosť vybraných križovatiek.
SITA