BRATISLAVA 13. februára (WebNoviny.sk) – Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO) chce, aby deti od troch rokov veku zo sociálne znevýhodneného prostredia chodili povinne do škôlky.
O ich návrhu novely zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) bude parlament rokovať tento týždeň. Ako povedal v utorok na tlačovej besede predseda OĽANO Igor Matovič, je možné zamestnávať ľudí z osád, lebo fabriky nemajú pracovníkov.
Deti neúspešné v školskom systéme
„Lenže tie chcú, aby mali pracovné návyky. Žiaľ, deti v osadách vychováva blato. Dieťa príde na zápis a nerozumie nielen položenej otázke, ale ani nerozumie po slovensky, tak mu napíšu, že je mentálne postihnuté. Učiteľka mu napíše o rok odklad. Dieťa príde o rok a dostáva definitívne pečiatku, že je mentálne postihnuté a posúvajú ho do špeciálnej školy. Ale ak ide dieťa do škôlky, vyvíja sa ako normálne dieťa. Len treba podať týmto deťom pomocnú ruku,“ vyhlásil Matovič, podľa ktorého nejde o rasistické opatrenie. „Je to opatrenie, ktoré pomôže nám všetkým,“ uviedol.
Predsedníctvo KDH podporuje Hlinu, Vašečka zase cíti priazeň z regiónov
Podľa Petra Polláka, ktorý pôsobil v minulom volebnom období ako splnomocnenec pre rómske komunity, návrh nemá etnický charakter, aj keď sa dotkne najviac rómskych detí, ktoré sú v školskom systéme neúspešné.
„Mladí Rómovia sú nepripravení na pracovný trh. Majú problémy s komunikáciou a gramotnosťou. Rómske deti sú skrytým tromfom Slovenska. Majú však sociálnu, kultúrnu a jazykovú bariéru,“ konštatoval.
Povinné predprimárne vzdelávanie
Súčasná právna úprava ukladá dieťaťu povinnosť absolvovať predprimárne vzdelávanie v materskej škole jeden rok pred začatím povinnej školskej dochádzky, t. j. od piateho roku veku dieťaťa.
„V priebehu roka môže mať dieťa problém začleniť sa do kolektívnu, osvojiť si sociálne návyky a nadobudnúť všetky zručnosti a vedomosti potrebné na vstup do základnej školy. Pre mnohé deti môže jeden rok predstavovať príliš krátke časové obdobie na zvládnutie týchto krokov, z toho dôvodu sú nútené absolvovať tzv. nultý ročník základnej školy,“ nazdávajú sa poslanci OĽANO, podľa ktorých odborníci poukazujú na skutočnosť, že s výchovou a vzdelávaním dieťaťa by sa malo začínať už v rannom veku.
Ministerka školstva Lubyová chce zvýšiť objektivitu pri maturitách
„O to viac je dôležité začať s touto výchovou u detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktoré majú prirodzene sťažené východiskové podmienky. V rámci vzdelávacieho programu je dôležité motivovať k zvýšenej účasti detí zo sociálne znevýhodneného prostredia na predškolskej príprave už od skoršieho veku, pretože včasnou predškolskou prípravou sa dosiahne potrebná pripravenosť na vstup detí na plnenie povinnej školskej dochádzky,“ odôvodňujú predkladatelia s tým, že tak sa eliminujú riziká školskej neúspešnosti a dieťa získa základné sociálne a spoločenské návyky potrebné pre jeho plynulé a bezproblémové začlenenie sa do procesu vzdelávania.
Návrh na prijatie do materskej školy
Dôležitú úlohu v prijímaní dieťaťa zo sociálne znevýhodneného prostredia do materskej školy po dovŕšení troch rokov veku by podľa návrhu novely zákona mal zohrávať orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktorý podáva návrh na prijatie dieťaťa zriaďovateľovi materskej školy, ktorý ho následne predloží príslušnému riaditeľovi materskej školy.
„Vzhľadom na to, že zavedenie predprimárneho vzdelania pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia je povinné, obdobne ako pri vzdelaní v materskej škole jeden rok pred plnením povinnej predškolskej dochádzky, je poskytované vzdelanie bezplatné,“ uzatvárajú. Návrh zákona upravuje aj ďalšie otázky, ktoré bezprostredne súvisia s povinným predprimárnym vzdelávaním detí zo sociálne znevýhodneného prostredia (napr. otázku financovania, sankcií za neplnenie riadnej dochádzky do materskej školy a pod.).