BRATISLAVA 12. decembra (WebNoviny.sk) – Klienti bánk majú o bežný účet zadarmo, ktorý musia banky ponúkať zo zákona, veľmi malý záujem. Základný bankový produkt podľa portálu voFinanciach.sk, nevyužíva v niektorých bankách ani jedno percento klientov.
Podľa analytika OVB Allfinanz Slovensko je tento typ produktu prebytočný, no výkonný riaditeľ Finančného kompasu si myslí, že je chyba na strane bánk.
Prebytočný druh regulácie
Ani nie 0,2 percenta zo všetkých klientov Poštovej banky, ktorí majú otvorený osobný účet, využíva základný bankový produkt. „Predpokladáme, že záujem o základný bankový produkt sa nezvýši ani po tom, ako sa zmenia podmienky na jeho využívanie,“ povedala hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Dôvodom podľa nej je to, že zmena by sa dotkla hlavne aktívnych ľudí a tí majú podľa vyjadrení Poštovej banky skôr záujem o benefity, ktoré im základný bankový produkt nedá. Základný bankový produkt je podľa analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika ten druh regulácie, ktorý sa v praxi ukázal ako prebytočný.
Konkurenčný trh totiž podľa neho sám od seba dokázal vygenerovať bankové účty s ešte výhodnejšími poplatkami, ako má základný produkt alebo dokonca bez poplatkov. „Táto situácia sa núteným zavedením základného bankového produktu nijako nezmenila,“ povedal Búlik pre portál voFinanciach.sk.
Nezáujem bánk ho aktívne ponúkať
V Slovenskej sporiteľni je podiel týchto účtov na celkovom počte účtov asi 0,6 %. „Keďže máme najväčšiu sieť pobočiek na Slovensku, každý deň otvoríme niekoľko legislatívnych účtov. Záujem o tieto účty je však niekoľkonásobne nižší ako o náš štandardný účet, ktorý môžu mať klienti tiež zadarmo. S osobnými účtami Slovenskej sporiteľne môžu klienti využívať širšiu ponuku služieb a výhod ako so základným bankovým produktom,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
Avšak výkonný riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik si myslí, že najväčšia bariéra využívania základného bankového produktu je nezáujem bánk ho aktívne ponúkať. Banky ho majú podľa Ovčarika v cenníkoch len kvôli tomu, že im to prikazuje zákon.
„Klientovi sa nestane, že príde do pobočky banky a pracovník banky mu aktívne ponúkne základný bankový produkt. V praxi, ak chce klient základný bankový produkt, musí byť sám iniciatívny, vyžiadať si ho a trvať na tom, aby ho bankový pracovník nepresvedčil na iný balík,“ skonštatoval Ovčarik.
Zmena parametrov podmienok
Podľa názoru Ovčarika len zmena parametrov podmienok základného bankového produktu nezmení prístup bánk, ani zásadnejšie nezvýši počet otvorených účtov. „Ak by základný bankový produkt mal byť úspešný, je potrebná väčšia súčinnosť ministerstva a bánk už pri jeho zavádzaní,“ dodal Ovčarik.
V súčasnosti majú na základný bankový produkt nárok ľudia, ktorých mesačný príjem je nižší než 400 eur. Zároveň zatiaľ platí, že súčet kreditných transakcií pripísaných na účet za kalendárny rok nesmie presiahnuť 5 600 eur.
Avšak po novom by sa mali od budúceho roka podmienky zohľadniť podľa meniacej sa minimálnej mzdy, ktorá od začiatku budúceho roka stúpne na 520 eur mesačne. Čiže po novom tak nárok na základný bankový produkt budú mať ľudia, ktorých príjem nepresiahne 1,1-násobok minimálnej mzdy (572 eur) a ročný príjem nebude vyšší ako 15-násobok minimálnej mzdy (7 800 eur).