ŠPECIÁL: Slováci nemajú priveľmi záujem o základný bankový produkt

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Dohoda, pobočka, podpis, zmluva, úver
Klienti by sa nemali báť žiadať od poskytovateľov úverov dodatočné informácie. Thinkstock

V niektorých bankách tento produkt nevyužíva ani percento klientov.

Klienti bánk majú o bežný účet zadarmo, ktorý musia banky ponúkať zo zákona, veľmi malý záujem. Základný bankový produkt nevyužíva v niektorých bankách ani jedno percento klientov. Podľa analytika OVB Allfinanz Slovensko je tento typ produktu prebytočný, no výkonný riaditeľ Finančného kompasu si myslí, že je chyba na strane bánk.

Produkt a benefity

Ani nie 0,2 percenta zo všetkých klientov Poštovej banky, ktorí majú otvorený osobný účet, využíva základný bankový produkt. „Predpokladáme, že záujem o základný bankový produkt sa nezvýši ani po tom, ako sa zmenia podmienky na jeho využívanie,“ povedala hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Dôvodom podľa nej je to, že zmena by sa dotkla hlavne aktívnych ľudí a tí majú podľa vyjadrení Poštovej banky skôr záujem o benefity, ktoré im základný bankový produkt nedá.

Podmienka príjmu

V súčasnosti majú na základný bankový produkt nárok ľudia, ktorých mesačný príjem je nižší než 400 eur. Zároveň zatiaľ platí, že súčet kreditných transakcií pripísaných na účet za kalendárny rok nesmie presiahnuť 5 600 eur. Avšak po novom by sa mali od budúceho roka podmienky zohľadniť podľa meniacej sa minimálnej mzdy, ktorá od začiatku budúceho roka stúpne na 520 eur mesačne.

Čiže po novom tak nárok na základný bankový produkt budú mať ľudia, ktorých príjem nepresiahne 1,1-násobok minimálnej mzdy (572 eur) a ročný príjem nebude vyšší ako 15-násobok minimálnej mzdy (7 800 eur).

Trh a ponuka

Základný bankový produkt je podľa analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika ten druh regulácie, ktorý sa v praxi ukázal ako prebytočný. Konkurenčný trh totiž podľa neho sám od seba dokázal vygenerovať bankové účty s ešte výhodnejšími poplatkami ako má základný produkt alebo dokonca bez poplatkov. „Táto situácia sa núteným zavedením základného bankového produktu nijako nezmenila,“ povedal Búlik.

Poštová banka si myslí, že úpravy v základnom bankovom produkte sú zbytočné, keďže pre klientov trh ponúka oveľa lepšie možnosti než sú štátom regulované účty. Väčšina klientov, ktorí základný bankový produkt využívajú, sú podľa Poštovej banky dôchodcovia. „Aktívni ľudia, hoci aj s nízkym príjmom, nemajú o základný bankový produkt veľký záujem,“ konštatuje Lýdia Žáčková.

V Slovenskej sporiteľni je podiel týchto účtov na celkovom počte účtov asi 0,6 %. „Keďže máme najväčšiu sieť pobočiek na Slovensku, každý deň otvoríme niekoľko legislatívnych účtov. Záujem o tieto účty je však niekoľkonásobne nižší ako o náš štandardný účet, ktorý môžu mať klienti tiež zadarmo. S osobnými účtami Slovenskej sporiteľne môžu klienti využívať širšiu ponuku služieb a výhod ako so základným bankovým produktom,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Nezáujem bánk

Avšak výkonný riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik si myslí, že najväčšia bariéra využívania základného bankového produktu je nezáujem bánk ho aktívne ponúkať. Banky ho majú podľa Ovčarika v cenníkoch len kvôli tomu, že im to prikazuje zákon. „Klientovi sa nestane, že príde do pobočky banky a pracovník banky mu aktívne ponúkne základný bankový produkt. V praxi, ak chce klient základný bankový produkt, musí byť sám iniciatívny, vyžiadať si ho a trvať na tom, aby ho bankový pracovník nepresvedčil na iný balík,“ skonštatoval Ovčarik.

Podľa jeho názoru len zmena parametrov podmienok základného bankového produktu nezmení prístup bánk, ani zásadnejšie nezvýši počet otvorených účtov. „Ak by základný bankový produkt mal byť úspešný, je potrebná väčšia súčinnosť ministerstva a bánk už pri jeho zavádzaní,“ dodal Ovčarik.

O produkte:

Základný bankový produkt bez poplatku je balík služieb, ktorý každá banka na základe legislatívnej požiadavky v zmysle zákona o bankách musí povinne zaradiť do balíkového portfólia svojich produktov. Podmienkou zriadenia a vedenia základného bankového produktu je to, že klient nevlastní v žiadnej banke a ani v žiadnej pobočke zahraničnej banky osobný účet. Jeho mesačný príjem ku dňu podania žiadosti nepresahuje 400 eur (od januára 2019 je to 572 eur). Súčet kreditných transakcií pripísaných na účet za kalendárny rok nesmie zároveň presiahnuť 5 600 eur (od januára 2019 je to 7 800 eur).

Služby a produkty zahrnuté v základnom balíku sú presne určené:

  • Založenie a vedenie účtu
  • Mesačný výpis z účtu
  • Platobná karta a jej obnova po skončení platnosti
  • Zriadenie, vedenie a zrušenie služby Internet banking
  • Neobmedzený počet vkladov a výberov hotovosti v mene EUR v pobočke banky
  • Neobmedzený počet výberov hotovosti z bankomatu vlastnej banky
  • Neobmedzený počet prijatých platieb
  • Neobmedzený počet príkazov na úhradu zadaných na obchodnom mieste alebo elektronicky v mene EUR
  • Neobmedzený počet realizácií trvalých príkazov na úhradu a inkás zadaných na obchodnom mieste alebo elektronicky v mene EUR
  • Neobmedzený počet bezhotovostných platieb kartou za tovar a služby
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia