MAŇKA: Niektorí poslanci rečnia len pre budovanie imidžu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Podpredseda Smeru-SD Vladimír Maňka Foto: SITA/Dušan Hein

Štatistiky ukazujú, že ste vynechali približne štvrtinu zasadnutí Európskeho parlamentu, čo je najviac spomedzi slovenských eurposlancov. Prečo?

Ako iste viete vykonávam dve funkcie. Europoslanec a predseda Banskobystrického samosprávneho kraja. V Európe to nie je nič výnimočné. V Európskom parlamente je viac príkladov, kedy poslanec vykonáva aj druhú funkciu vo svojej krajine. Napríklad primátora, guvernéra, vo vzdelávacej inštitúcii… V mnohých prípadoch to prináša pozitívnu synergiu, pretože poslanec dokáže odborne viac ovplyvniť tvorbu pravidiel EÚ, keď je v tomto procese priamo zainteresovaný vo svojej krajine. Napríklad v júli sme vo výbore schvaľovali v Európskom parlamente nové pravidlá pre kohéznu politiku na obdobie rokov 2014-20. Pri ovplyvňovaní nových pravidel tak, aby sme na Slovensku mohli čo najlešie čerpať európske peniaze, mi pomohli moje praktické skúseností predsedu samosprávneho kraja.

Dá sa práca europoslanca skĺbiť s funkciou predsedu VÚC? Ako to stíhate?

Poslanci EP nie sú v Bruseli a Štrasburgu stále. Je to tak pol na pol. Keď letím do Bruselu, často cestou pre samosprávny kraj vybavím potrebné veci v Bratislave. Keď máme zasadnutie výborov, letím do Bruselu na deň-dva v týždni. Ostané dni som na úrade samosprávneho kraja v Banskej Bystrici, resp. na rôznych rokovaniach v našom kraji. V týždni, keď máme zasadnutia politických frakcií v Bruseli, odlietam ráno a po polnoci už som zas doma a ráno v Banskej Bystrici. Raz za mesiac máme štvordňové plenárne zasadnutie v Štrasburgu. Účasť na týchto zasadnutiach sledujú rôzne portály. Začíname v pondelok o 17:00 a končíme vo štvrtok. V pondelok je len krátke zasadnutie a na programe nebýva vážna agenda, ani sa toho veľa nestihne, keď začínate podvečer. Preto tento deň pracujem ako predseda samosprávneho kraja v Banskej Bystrici a do Štrasburgu cestujem až o siedmej večer, aby som v utorok už mohol byť v EP. Prejaví sa to tak, že automaticky stratím 25%-nú účasť. Ak si však mám vybrať, či budem v pondelok celý deň naplno pracovať pre ľudí v našom kraji, ktorá je prepojená s európskou agendou a súčasne budem mať absenciu v EP, tak nemám čo váhať. Svoju prácu robím, aby priniesla výsledky pre ľudí na Slovensku a v Európe a ak má byť prínosom pre ľudí, tak sa nemôžem pozerať na to, že niekto má kritériá, ktoré ľuďom nepomôžu. Mimochodom, bol som europoslancom aj v minulom období, mal som účasť takmer sto percent a nikto o tom nepísal (čo je v poriadku, lebo dôležité sú výsledky).

Ako vy hodnotíte svoju doterajšiu prácu v europarlamente, vašu aktivitu? Sú podľa vás dôležité také ukazovatele ako počty príspevkov do diskusií?

Existujú rôzne štatistiky. Mnohé z nich sú účelové a ani náhodou neodrážajú skutočnú prácu poslanca. Rozhodujúce veci a aktivity sa dejú tam, kde ich médiá nesledujú – vo výboroch, vo vyjednávacích tímoch, v politických frakciách,…

Maňka

Na ktorých aktivitách, o ktorých hovoríte, že sú rozhodujúce, ste sa zúčastňovali vy?

V tomto volebnom období som bol hlavným spravodajcom pre rozpočet Európskej únie. To je najdôležitejší dokument roka a túto funkciu môžete získať len na základe výsledkov vašej práce dlhodobo sledovanej a hodnotenej. Keď som pripravoval správu k rozpočtu, musel som o rozpočte rokovať s predstaviteľmi všetkých európskych inštitúcií. Keď to ďalej rozmením na drobné a vezmem len jednu z inštitúcií, napríklad Európsky parlament – len tu musíte spolupracovať s desiatimi generálnymi riaditeľstvami pri tvorbe ich rozpočtov. Návrhy, ktoré pripravili, som si zanalyzoval a v mnohých prípadoch zmenil. Oproti pôvodným návrhom došlo k úspore miliónov eur a k systémovým zmenám, ktoré prinesú každoročné úspory. Prvýkrát v histórii EP sa mi podarilo presadiť audit, ktorý prinesie každý rok ďalšie miliónové úspory. Tieto úspory sa môžu použiť na konkrétne zmysluplné projekty aj na Slovensku. V nasledujúcom finančnom období dôjde takto v EÚ k zníženiu administratívnych nákladov o 5%. To znamená zníženie o 2500 euroúradníkov. Za moju prácu som dostal od niektorých médií prezývku Mr. Cut (cut znamená v angličtine škrtať). Ďalšie rokovania k rozpočtu som viedol s ministrami financií predsedajúcich krajín EÚ, s ktorými som rokoval vo Švédsku, Českej republike, Bruseli a Štrasburgu. Všetko, čo som vyrokoval, som musel predložiť na schválenie – v Rozpočtovom výbore, v dotknutých výboroch, nájsť konsenzus v politických skupinách, aby mi to aj prešlo, lebo inak by práca nemala efekt. V prípade problémov sme rokovali s Komisiou a Radou v zmierovacích výboroch. Trvalo to mesiace a vznikla z toho správa.

Sú hodnotenia europoslancov zo strany rôznych agentúr spravodlivé? Aký je rozdiel medzi hodnotením poslanca, ktorý napríklad pracuje na nejakej správe či rezolúcii, a poslanca, ktorý v pléne vystúpi s diskusným príspevkom?

Za celú moju niekoľkomesačnú prácu mi (ale aj iným kolegom) portál, ktorý hodnotí prácu poslancov a z ktorého čerpajú aj niektoré médiá, pridelil jeden bod. Na druhej strane skúste porovnať: ak poslanec vystúpi v pléne EP a napríklad za 15 sekúnd povie, že hlasoval za niečo, alebo proti niečomu – dostane od portálu rovnaký bod, ako som dostal ja za trištvrteročnú drinu, ktorá priniesla rukolapné výsledky. Takéto hodnotenie je hrubou devastáciou práce poslancov. Potom to všetko vedie k tomu, že poslanci, aby chránili svoj imidž, vystupujú niektorí aj stovky krát, aby vysvetľovali svoje hlasovania, čo nikto iný ani nepočúva, len oni sami seba.

Svoju prácu robím pre to, aby som priniesol obyvateľom EÚ a Slovenska osoh. Inak by som sa tam cítil zbytočný.

Ešte dovoľte poznámku: keď som pripravil rozpočet a došlo k jeho schváleniu, tak celý nasledujúci rok som všetky finančné zmeny rozpočtu musel prerokovať s predstaviteľmi inštitúcie, ktorej sa zmeny dotkli, prerokovať v Rozpočtovom výbore a presvedčiť poslancov, aby mi túto zmenu podporili. Takmer všetky návrhy, ktoré som predložil, boli schválené. A bolo ich za rok niekoľko desiatok. Takúto prácu hodnotiaci portál, ani médiá, ktoré to od neho prevezmú, ani neevidujú, zrejme o nej ani nevedia. Pritom vyžaduje tisíckrát viac práce, ako bežné minútové vystúpenie v pléne, ktoré niekto boduje.

Čo je pre slovenského občana ukazovateľom toho, že europoslanec, ktorého volil, robí v EP poctivú prácu?

Občan pravdepodobne uverí médiám, ktoré prinášajú rôzne štatistiky a informácie. Ak občan dostane informáciu, že poslanec päťstokrát vystúpil, pomyslí si, že tento poslanec určite bojuje za to, aby sa mali ľudia lepšie. Ak by občan zistil, že tie vystúpenia nepriniesli nikomu žiadny efekt, že boli hlavne preto, aby o poslancovi niekto písal, aký je aktívny, takéto poznanie by Európe a Slovensku pomohlo. Nasledujúce konštatovanie je veľmi vážne: závisí aj od médií, akých zástupcov v Európskej únii budeme mať a ako budú pracovať. Či sa poslanci sústredia na to, aby priniesli pre ľudí to, čo je najviac potrebné, alebo v strachu o svoj imidž pôjdu cestou nesprávnou. Rád by som však podotkol, že väčšina poslancov v Európskom parlamente odvádza poctivú prácu a aj vďaka tomu nakoniec prekonáme ťažkú situáciu, v ktorej sa Európa a celý svet nachádza.

Zhováral sa Tomáš Kyseľ

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Európsky parlament