V Londýne otvorili prvú potkaniu kaviareň na svete. Podzemný priestor s dobovým zariadením, po ktorom behajú potkany, vyvolal zmiešané reakcie.
Kuriózny nápad je odozvou na čoraz populárnejšie mačacie kaviarne, ktoré milovníkom domácich „šeliem“ umožňujú tráviť čas v prítomnosti mačiek aj v prípade, že ich nemôžu chovať doma. Kaviarne, v ktorých si zákazníci pri káve či zákuskoch môžu vypočuť aj upokojujúce pradenie mačiek, sa z Japonska začali šíriť do celého sveta, Európu nevynímajúc.
Londýn sa na mačací trend rozhodol zareagovať šokujúcou kaviarňou plnou hlodavcov. Kaviareň London Dungeon (Londýnska kobka) sa vrátila k temnejšej histórii mesta, kedy sa ulice hmýrili premnoženými potkanmi. Zároveň sa snaží zmeniť negatívny obraz týchto hlodavcov.
„Potkany počas dejín získali nezaslúženú reputáciu – od morovej pandémie v stredoveku až po viktoriánske obdobie tzv. Veľkého zápachu,“ uviedol Hywel Mathias, spomínajúc na obdobie v lete 1858, kedy zápach splaškov ochromil život v centre Londýna. Zápach však nemali na svedomí hlodavce, ale moderné splachovacie záchody. „Chceli sme ľudí vyzvať, aby prehodnotili svoje vnímanie a ukázať im, že potkany sú veľmi osobité a zábavné,“ vysvetlil majiteľ kaviarne.
Okrem temného interiéru sa téme potkanov prispôsobil aj nápojový lístok, a tak si tu zákazníci môžu objednať „ratuccino“ (slovná hračka z angl. „rat“– potkan a cappuccino) alebo si pochutiť na čokoládovo-višňovom „rateux“.
„Máme tu 18 hlodavcov a u zákazníkov sú veľkým hitom. Môžu si ich obzrieť zblízka cez veľký výklad. Urobili sme aj ďalší krok vpred a umožnili ľuďom, aby sa k nim dostali ešte bližšie, chytili si ich do rúk, pohladkali a lepšie ich spoznali,“ prezradil Mathias.
Kaviareň nedávno zorganizovala špeciálnu akciu, pri ktorej boli potkany voľne pustené v priestore. Na každom stole pribudlo antibakteriálne mydlo a pripomienka, aby si ľudia po dotyku s veterinárne ošetrenými potkanmi nezabudli vydezinfikovať ruky. Zatiaľ išlo len o jednorazovú akciu, inak sa potkany v kaviarni nepohybujú voľne.
„Usudzujúc podľa prvých reakcií by sa však táto akcia mohla stať pravidelnou výstrednosťou, ktorú si zákazníci budú vopred zapisovať do diárov,“ dodal Mathias.
www.dailymail.co.uk