BRATISLAVA 21. januára (WEBNOVINY) – Poslanci za KDH Pavol Zajac a Ján Hudacký v stredu ráno vyzvali ministra dopravy Jána Počiatka, aby z rokovania vlády stiahol návrh projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre realizáciu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz – Holice. Podobnú výzvu na stiahnutie tohto návrhu z vlády a jeho dopracovanie odovzdali na úrade vlády.
Opozičným poslancom sa nepáči navrhovaný spôsob financovania projektu cez PPP. Podľa nich nezohľadňuje možnosti využitia verejných zdrojov, napríklad zo štátneho rozpočtu, eurofondov či Investičného plánu pre Európu, tzv. Junckerovho fondu. Sú však presvedčení o potrebnosti tzv. nultého obchvatu Bratislavy na D4 a R7.
Zajac je presvedčený, že ide o megakšeft budúceho investora
„Model výstavby PPP, ktorý vyšiel zo štúdie, považujeme za nevýhodný a pripravovaný megakšeft budúceho súkromného investora,“ povedal na brífingu pred úradom vlády Zajac. „Pre každú vládu takýto model znamená, že na začiatku a počas výstavby vláda nepotrebuje na výstavbu ani cent, ale všetky ďalšie vlády v priebehu tridsiatich rokov musia nájsť verejné financie na ročnú splátku za výstavbu, prevádzku, údržbu, infláciu a úroky,“ uviedol.
Sieť žiada prepracovanie štúdie D4 a R7, vie ako ušetriť
Pripomenul, že prvá vláda Roberta Fica rozhodla o výstavbe R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severnom obchvate Banskej Bystrice cez PPP. Štát za to zaplatil koncesionárovi počas troch rokov zhruba po 130 miliónov eur a ďalších 27 rokov bude platiť 126 miliónov eur.
Zajac kritizoval aj spôsob medzirezortného pripomienkovania k návrhu PPP pre D4 a R7. Trvalo od 22. decembra 2014 do 9. januára 2015, teda počas sviatkov a voľna. Obaja poslanci KDH sa zapojili do pripomienkovania ako jediní z verejnosti.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že realizácia projektu PPP pre D4 a R7 bude pre štát výhodná. Poukázala na to aj štúdia uskutočniteľnosti, ktorú pripravilo medzinárodné konzorcium na čele s poradenskou spoločnosťou PricewaterhouseCoopers.
Podľa Zajaca v rozpočte nebude dosť peňazí na splátky
Výstavba úsekov D4 a R7 formou PPP by sa podľa štúdie mohla začať v roku 2016 po ukončení verejného obstarávania na koncesionára a trvala by štyri roky. Z verejných financií by sa mohli tieto úseky začať stavať v roku 2023, keďže všetky dostupné verejné zdroje, vrátane eurofondov sú už alokované na iné dopravné projekty.
„V štúdii nie je dostatočne vykalkulovaná cenová relácia, ak by sa tento projekt staval z verejných zdrojov a následné dôsledné porovnanie s PPP modelom,“ vyhlásil Zajac. Sedemročný rozdiel v termíne začatia výstavby (2016, resp. 2023) medzi formou PPP a verejnými zdrojmi označil za zavádzajúci, keďže štát už má územné rozhodnutia na uvedené úseky D4 a R7.
Štát bude podľa neho vykupovať všetky pozemky a nemal by byť problém pre štátnu NDS získať stavebné povolenie a vypísať súťaže na tieto úseky. „Tento sedemročný rozdiel je v štúdii kľúčový pre údajnú výhodnosť tohto modelu financovania. Neustále sa na to odvolávajú a definujú, že takto získané sociálno-ekonomické benefity sú výhodné a preto aj forma PPP je výhodná,“ dodal Zajac.
Zajac poukázal na to, že podľa štúdie v najbližších štyroch až piatich rokoch nebude v rozpočte 250 miliónov eur na splátky projektu, ale počas 30 rokov bude štát platiť koncesionárovi predbežne ročne 150 miliónov eur. Ak vláda predsa len schváli návrh projektu PPP, mala by podľa neho zároveň posúdiť aj možnosti financovania projektu z verejných zdrojov.