BRATISLAVA 17. marca (WEBNOVINY) – Vyššie uvedené zistenia vyplývajú z každoročnej rešpektovanej analytickej správy The State of the News Media. V decembri 2010 41% Američanov považovalo internet za miesto, kde získavajú najviac informácií o vnútroštátnom aj zahraničnom dianí. Je to o celých 17% viac, než rok predtým.
Internetové spravodajstvo vytláča printové denníky
Až 46% z opýtaných potvrdilo, že online správy čítajú minimálne trikrát týždenne, čo znamená, že po prvýkrát v histórii viac ľudí využíva v USA ako pravidelný zdroj informácií internet, než noviny, ku ktorým sa priklonilo 40% opýtaných. Populárnejšími než internet sú už len lokálne televízne správy, ktoré sleduje plná polovica opýtaných.
Správa ďalej ukázala, že mimoriadne zaujímavým médiom sa stávajú mobilné zariadenia, teda smartfóny, PDA a iPady, cez ktoré pristupuje k vybraným informáciám 47% opýtaných. Ukazuje sa, že prudko narastá aj počet vlastníkov takýchto zariadení. V januári tohto roku vlastnilo tablet 7% Američanov, počet vlastníkov tohto zariadenia sa tým za posledné štyri mesiace zdvojnásobil a je približne rovnaký, ako počet tých, čo vlastnia elektronickú čítačku kníh.
Kto z kohoNiet sa preto čo diviť, že návštevnosť online médií oproti roku 2009 výrazne (o 17,1%) vzrástla, zatiaľčo náklady a sledovanosť všetkých ostatných klesajú. Najväčší prepad zaznamenali káblové televízie, časopisy a rádia, zatiaľčo iba mierny pokles postihol lokálne a internetové televízie.
Noviny sú s 5%-ným poklesom kdesi uprostred tohto rebríčku. Pri nich naďalej prichádza k poklesu, ktorý je približne rovnaký pri vydaniach v pracovných dňoch a aj pri víkendových vydaniach, pohybuje sa na úrovni 5, respektíve 4,5 percenta.
Dobrou správou však je, že tempo poklesu sa oproti predchádzajúcemu roku (2009) výrazne, približne o polovicu, spomalilo.
Príjmy z reklamy
Zaujímavý trend sa ukázal aj pri tržbách z reklamy – tie výrazne oproti predchádzajúcemu roku klesli novinám – o vyše 6 percent, zatiaľčo všetkým ostatným druhom médií vzrástli. Na druhej strane – niet sa o diviť, keďže vyššie spomínaný trend ukazuje, že čoraz viac ľudí využíva ako hlavný informačný zdroj namiesto nich internet.
Najviac v minulom roku profitovali (nie v absolútnych číslach, ale z hľadiska nárastu tržieb) lokálne televízie a online média, s väčším odstupom za nimi skončili káblové televízie. Aj tu sa menila história – po prvýkrát smerovalo viac reklamných peňazí do online médií, než do tlačených novín. Na internetovú reklamu utratili jej zadávatelia temer 26 miliárd dolárov.