BRATISLAVA 5. júna (WebNoviny.sk) – Slovenská inšpekcia životného prostredia nemôže komentovať výstavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy. Dôvodom je zapojenie polície do preverovania podozrení o použití zdraviu škodlivých materiálov, ktoré by zároveň mohli ohroziť aj spodné vody.
„Slovenská inšpekcia životného prostredia spustila kontroly v súvislosti s touto stavbou, no polícia ju požiadala o spoluprácu. Ďalšiu svoju činnosť už vykonávala v súčinnosti s políciou. Keďže ide o živý neuzatvorený prípad, inšpekcia nemôže poskytovať bližšie informácie, aby nemarila vyšetrovanie,“ uviedla pre agentúru SITA Brigita Pokorná, vedúca oddelenia kontroly Slovenskej inšpekcie životného prostredia.
Reagovala tak na informácie z poslaneckého prieskumu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, medializované v utorok 4. júna, podľa ktorých sa obavy spojené s materiálom používaným na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 nevyvrátili.
Používanie rôzneho materiálu
Výstavbou D4/R7 sa „rezort životného prostredia zaoberá už niekoľko mesiacov – okamžite, ako sa zjavili prvé podozrenia“, uviedol pre agentúru SITA hovorca Ministerstva životného prostredia SR Tomáš Ferenčák. Potvrdil, že následne ich inšpekciu kontaktovala polícia so žiadosťou o súčinnosť. Robia tak napríklad aj priamo v teréne pri policajných akciách.
Používanie rôzneho materiálu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy bolo podľa hnutia OĽaNO hlavným bodom utorkového prieskumu poslancov z parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti. Obavy o spodnú vodu na Žitnom ostrove naďalej pretrvávajú, informovalo v utorok opozičné hnutie v tlačovej správe.
Aktualizované: Poslanci skontrolovali výstavbu obchvatu D4/R7, podľa OĽaNO boli v násype odpadky
Nedávny ekoaudit na stavbe D4 podľa OĽaNO odhalil v pôde zdraviu škodlivé látky arzén, barit a fenoly. V násypoch sa nachádzali aj kusy igelitu, betón, elektrické káble, kusy dreva, korene, sklo, rozbité kachličky, tuby zo zubnej pasty či škvara, ktoré by mohli ohroziť statiku a celkovú kvalitu diela.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR tvrdí, že poslanecký prieskum nepriniesol žiadne nové informácie ani riešenia. Podľa rezortu výstavby ukázal len to, o čom rezort už informoval a čo zverejnil v ekoaudite.
Koncesionár nepostupuje podľa EIA
V tejto súvislosti hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká pre agentúru SITA v utorok uviedla, že „ekoaudit jasne preukázal, že koncesionár nepostupuje v súlade so schválenou štúdiou EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) a ak prebiehajúce testovanie potvrdí v stavbe nepovolený materiál, bude ho musieť koncesionár na vlastné náklady odstrániť“.
Rezort dopravy podľa nej intenzívne spolupracuje s ministerstvom životného prostredia a už pred rokom oslovil Inšpekciu životného prostredia, aby všetky podozrenia a pochybenia preverili.
Ekoaudit ukázal, že zásadné pochybenia koncesionára na stavbe D4 porušujú zmluvu
Zástupcovia spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., poslancom na stavenisku predstavili aktuálny stav stavby. Práce podľa zhotoviteľa pokračujú produktívne a v požadovanom tempe.
„Poslancov sme ubezpečili o vysokých kvalitatívnych štandardoch stavby, o ochrane životného prostredia a tiež o tom, že vykonávané práce sú v súlade so všetkými príslušnými zákonmi a predpismi,“ uviedla spoločnosť. Zhotoviteľ tiež prezentoval najvýznamnejšie časti svojej reakcie na ekoaudit a vysvetlil jeho hlavné nedostatky.
Materiály podliehajú testovaniu
„Závery ekoauditu považujeme za neprípustné a nesprávne,“ poznamenala v stanovisku k poslaneckému prieskumu spoločnosť. Zhotoviteľ tiež ubezpečil poslancov, že všetky materiály na stavbe podliehajú rozsiahlemu testovaniu, ktoré musí potvrdiť jeho vhodnosť na použitie. V rôznych testovacích skúškach sa uskutočnilo viac ako 20-tisíc materiálových testov.
„Zaviedli sa systémy monitorovania kvality životného prostredia a priebežne sa sleduje vplyv stavebných prác na životné prostredie. Príslušné orgány opakovane skontrolovali vhodnosť materiálu a v rámci procesu kontroly kvality existuje plán dosledovateľnosti, ktorý umožňuje identifikovať pôvod všetkých materiálov používaných pri výstavbe ciest,“ dodala spoločnosť D4R7 Construction.
Za bezproblémovú a dokonalú prevádzku bratislavského obchvatu v PPP modeli budú podľa zhotoviteľa zodpovedať najbližších tridsať rokov a tiež zodpovedajú za všetky chyby, ktoré by mohli mať dopad na jeho prevádzku.