BRATISLAVA 19. septembra (WEBNOVINY) – Cenu divákov na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte získal film Et maintenant, on va ou? (Where Do We Go Now?) o živote v dedinke vo vojnou zničenom Libanone. Práve toto ocenenie pritom často býva predzvesťou oscarového úspechu. Minulý rok v Toronte ocenili britskú drámu Kráľova reč (2010), ktorá si neskôr odniesla štyri Oscary, vrátane trofeje pre Najlepší film. Ďalšími víťazmi torontského festivalu, ktorí neskôr získali Oscara, sú napríklad Americká krása (1999), Crash (2004) alebo Milionár z chatrče (2008). Na druhom mieste v boji o divácku cenu skončila dráma iránskeho režiséra Asghara Farhadiho Odlúčenie Nadera a Simin, ktorá si vo februári vyslúžila päť cien, vrátane Zlatého medveďa pre najlepší film, na medzinárodnom filmovom festivale v Berlíne.
Snímka Et maintenant, on va ou? (Where Do We Go Now?) libanonskej rodáčky Nadine Labaki sa odohráva v dedinke, kde žijú moslimovia i kresťania, pričom o zmiernenie napätia sa snažia miestne ženy. Film, ktorý absolvoval svoju svetovú premiéru na májovom filmovom festivale v Cannes, je oficiálnym národným kandidátom Libanonu v boji o nomináciu na Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov. Labaki film napísala v Bejrúte, keď tam prepukli boje. Tvorkyňa, ktorá bola v tom čase tehotná, vraj vtedy začala premýšľať, čo by mohla ako filmárka urobiť pre to, aby sa svet zmenil. „Pobehujem hore dole a skáčem po letisku vo Frankfurte,“ napísala po zisku ocenenia v správe, ktorú prečítali publiku v Toronte.
The Island President
Dokumentárnu cenu divákov získala snímka The Island President o maldivskom prezidentovi Mohamedovi Nasheedovi. Film sleduje politika, ktorého ostrovná krajina by mohla zmiznúť, ak stúpne hladina svetového oceánu, ako cestuje po svete snaží sa bojovať proti klimatickým zmenám. „Dúfam, že to ľudí inšpiruje k zníženiu znečisťovania oxidom uhličitým a tak pomôže zachrániť Maldivy,“ napísal Nasheed vo vyhlásení, ktoré prečítali organizátori. Na 36. ročníku festivalu sa predstavilo tradične silné zastúpenie dokumentárnych filmov vrátane otváracej snímky From the Sky Down – dokumentárneho filmu o skupine U2 v réžii Davisa Guggenheima, a noviniek od takých tvorcov ako Werner Herzog, Morgan Spurlock, Wim Wenders alebo Alex Gibney.
Zaujal aj film The Descendants alebo Shame
Festival, ktorý sa po prvý raz konal v roku 1976, v súčasnosti patrí popri Cannes a Sundance k najvýznamnejším filmovým podujatiam na svete. Často pritom slúži ako odrazový mostík pre filmy a herecké výkony, ktoré neskôr získajú ceny americkej Akadémie filmových umení a vied, a tiež dáva priestor zahraničným snímkam hľadajúcim distribučné zmluvy. Medzi filmy, ktoré tento rok zaujali, patrí napríklad The Descendants režiséra Alexandra Paynea s Georgeom Clooneym v hlavnej úlohe. Kritika taktiež dobre hodnotila francúzsky čierno-biely film The Artist, ktorý sa odohráva počas éry nemého filmu v Hollywoode. Medzi dobre hodnotené herecké výkony sa zaradil napríklad Michael Fassbender stvárnením muža závislého od sexu v dráme Shame, ktorý získal ocenenie na nedávnom festivale v Benátkach, Woody Harrelson ako skorumpovaný policajt v akčnej kriminálnej dráme Rampart, či Glenn Close ako žena, ktorá sa v 19. storočí v Dubline prezlieka za muža, aby mohla pracovať ako sluha.
Prehľad cien, ako ho zverejnila webová stránka tiff.net:
Divácka cena: Et maintenant, on va ou? (Where Do We Go Now?) (réžia Nadine Labaki) – Francúzsko, Libanon, Taliansko, Egypt
Divácka cena pre dokumentárny film: The Island President (réžia Jon Shenk) – USA
Divácka cena Midnight Madness: The Raid (réžia Gareth Evans) – Indonézia
Cena pre najlepší krátky kanadský film: Doubles With Slight Pepper (réžia Ian Harnarine) – Kanada
Cena medzinárodných kritikov (FIPRESCI Prize) – Discovery: Avalon (réžia Axel Petersén) – Švédsko
Cena medzinárodných kritikov (FIPRESCI Prize) – Special Presentations: Le premier homme (The First Man) – réžia Gianni Amelio – Francúzsko, Alžírsko, Taliansko
Cena pre najlepší prvý kanadský celovečerný hraný film: Edwin Boyd (réžia Nathan Morlando) – Kanada