BRATISLAVA 9. novembra (WEBNOVINY) – Spoločnosť Geoconsult, spol. s r.o., ktorá dodala projektovú dokumentáciu aj pre stavbu prvého a druhého úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v celkovej dĺžke 18,5 kilometra, tvrdí, že pri projektovaní akýchkoľvek mostov nikdy nič nezanedbala.
„Podperné skruže nie sú predmetom projektovej dokumentácie mostov,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ Geoconsultu Igor Jakubík v spojitosti s tragédiou pri betónovaní mosta na prvom úseku diaľnice pri Levoči.
V dôsledku zlyhania podpernej konštrukcie presne pred týždňom, 2. novembra popoludní, spadla časť rozostavaného mosta, pričom nešťastie si vyžiadalo štyri životy a dvanásť, prevažne ťažko zranených stavbárov.
O vykonávanie externého dozoru na stavbe oboch úsekov diaľnice Jánovce – Jablonov sa uchádza aj firma BUNG Slovensko s.r.o. „Máme vedomosť, že si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dozoruje predmetnú stavbu vlastnými kapacitami, no nevieme dostatočne posúdiť ani vyjadriť sa, v akom režime funguje dozorná činnosť na stavbe a ako je v tejto záležitosti zainteresovaný stavebný dozor,“ informoval agentúru SITA riaditeľ spoločnosti Miroslav Marčák. Reagoval tak na otázku o možnosti zlyhania stavebného dozoru na stavbe prvého, deväťkilometrového úseku diaľnice Jánovce – Jablonov.
Obrazom: Tragédia v Kurimanoch
BUNG vyslovil ľútosť nad nešťastím. „V prípade externého dozoru sú obstarávateľom v zmluve o výkone činnosti jasne stanovené povinnosti a právomoci stavebného dozoru v zmysle zmluvných podmienok, resp. zvláštnych zmluvných podmienok,“ dodal Marčák.
BUNG pôsobí na Slovensku od roku 2004 ako externý dozor, okrem železničných stavieb, vodárenských a cestných projektov dozorovala pre NDS stavby D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov, prvého a druhého úseku D1 Sverepec – Vrtižer, ako aj D1 Studenec – Beharovce a D1 Mengusovce – Jánovce.
Možné zlyhanie stavebného dozoru pri nešťastí na stavbe mosta na diaľnici pri Levoči nedávno pripustil konateľ a generálny riaditeľ inžiniersko-projektovej spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, s.r.o. Martin Bakoš.
Ak by podľa neho NDS, ktorá stavebný dozor vykonáva interne, zabezpečila dostatočný počet skúsených odborníkov pre jednotlivé procesy a bezprostredne pred betonážou skontrolovala debnenie a podperné konštrukcie, ako aj jej súlad s predloženým projektom a technologickým postupom, tak mohla odhaliť nedostatky.
V takom prípade, tvrdí Bakoš, by stavebný dozor mohol pozastaviť práce pre ohrozenie bezpečnosti a zabrániť možným komplikáciám.
NDS vyhlásila tender na externý dozor pre stavbu úsekov D1 Jánovce – Jablonov ešte pred dvoma rokmi. Keďže súťaž pre námietky uchádzačov doteraz neuzavrela, na stavbe diaľnice vykonáva vlastný stavebný dozor. Prečo nebola súťaž na externý stavebný dozor dodnes ukončená, na to sa podľa ministerstva dopravy treba spýtať bývalého vedenia rezortu. „My sme túto súťaž zdedili zablokovanú na Úrade pre verejné obstarávanie, a preto sme s tým bohužiaľ nevedeli nič urobiť,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva Martin Kóňa.