Gastro sektor pre pandémiu už dlhodobo čelí vážnym problémom. Najnovším je otázka kvalifikovanej pracovnej sily, ktorej cena práce začala za obdobie posledných mesiacov enormne rásť. To je podľa prevádzkovateľov v stave, v akom sa slovenské gastro momentálne nachádza, dlhodobo neudržateľné.
Preto podnikatelia pôsobiaci v gastre tvrdia, že im neostáva nič iné, ako zdvihnúť ceny v reštauráciách.
Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu
„Nie je tajomstvom, že už pred vznikom pandémie sme mali problém s kvalifikovanou pracovnou silou. Teraz, po druhej vlne, je však situácia niekoľkonásobne horšia. Nájsť kvalifikovanú pracovnú silu je mimoriadne náročné, nakoľko veľké množstvo ľudí, ktorí v gastre pracovali, buď prišli o prácu a stratili tak dôveru sa do tohto sektoru opäť vrátiť, alebo majú obrovské obavy z toho, že príde obávaná tretia vlna,” konštatoval vo štvrtok prezident Asociácie slovenskej gastronómie (ASG) Viliam Pavlovský.
Zákazníci si začali variť sami
Každá ekonomická kríza so sebou prináša aj rast cien. Drahšie sú nielen energie, ale aj potraviny a všetky druhy vstupných surovín či investícií do nevyhnutných technických riešení, ktoré významne ovplyvňujú celý cash-flow.
Situácia v gastrosektore nie je priaznivá, takmer polovica podnikov má menej hostí ako pred pandémiou
Okrem toho sa v priebehu pandémie zmenili aj návyky zákazníkov. Mnohí si začali variť sami a služby reštaurácií jednoducho prestali využívať. Podľa prieskumov sa po uvoľnení opatrení vrátilo do prevádzok len 60 percent z tých zákazníkov, ktorí gastro zariadenia predtým pravidelne navštevovali.
Podnikatelia v gastro sektore tak nemajú podľa ASG na výber. Buď zdvihnú ceny, alebo sa ocitnú na hranici prežitia.
Výrazný rast je neudržateľný
Dopyt po zamestnancoch v gastro sektore je veľký, aktuálna ponuka je však podľa asociácie priam žalostne nízka, čo sa v konečnom dôsledku premieta aj do rastúcej ceny práce zamestnancov gastro sektora.
„Podľa analýzy J&T Banky aktuálne rastú mzdy zamestnancov v gastro sektore o 20 až 40 percent, čo je z dlhodobého hľadiska absolútne neudržateľné. Podniky sa totiž ešte stále snažia vysporiadať so stratami, ktoré im vznikli za viac než 220 dňové obdobie obmedzeného podnikania počas druhej vlny pandémie,” dodal Pavlovský s tým, že práve mzdy zamestnancov sú pre gastro podniky najväčším nákladom.