BRATISLAVA 22. júna (WEBNOVINY) – Ústavných činiteľov by mohli voziť v lietadlách vojaci, bolo by to lacnejšie, tvrdí minister obrany Ľubomír Galko.
„Je neefektívne, aby taký štát, ako je Slovensko, mal dve letky, sme posledná krajina v rámci NATO, sme posledná krajina východného bloku,“ konštatoval dnes po rokovaní vlády Galko.
V súčasnosti letecky dopravuje ústavných činiteľov letka ministerstva vnútra, dopravná letka armády má na starosti prepravu vojakov a rezortných predstaviteľov. Minister Galko je zástancom jednej letky. „Samozrejme, že letky ozbrojených síl, pretože mi dokážeme voziť ústavných činiteľov v kombinácii prenajímania si nejakých služieb tak, že to bude výhodné na všetky strany,“ tvrdí šéf rezortu obrany.
Kúpil by dve nové lietadlá
Galko vidí v spojení letiek aj šancu na kúpu dvoch, možno troch nových taktických lietadiel napríklad typ Spartan, ktoré už v minulosti rezort aj vysúťažil. „My vynakladáme na nákup leteckých služieb pri preprave trebárs našich vojakov do misií 50 percent z ceny dvoch nových taktických lietadiel Spartan za rok – pri desaťročnej splátkovosti,“ argumentuje Galko. Dve lietadlá by sa podľa neho dali kúpiť asi za 100 miliónov eur, pričom ročne dávajú za nákup služieb leteckej dopravy päť miliónov eur. Pritom pri kupovaní týchto služieb sú závislí na niekom inom, nie sú sebestační. Pripomenul, že prvá splátka býva pri kúpe lietadiel vyššia, ale v priemere porovnanie cien sedí.
Z týchto ekonomických dôvodov budú navrhovať zlúčenie letiek a nákup lietadiel. Ministri sa o možnostiach riešenia tejto dopravy rozprávali už dnes na rokovaní vlády. Podľa Galka sa dohodli, že rezorty obrany a vnútra pripravia do konca júla dve nezávislé analýzy. „Vzhľadom na to, že oba rezorty môžu byť troška zaujaté,“ povedal Galko. Záverečnú „definitívnu“ analýzu potom urobí ministerstvo financií, podľa ktorej urobí vláda rozhodnutie. Analýza rezortu financií by mala byť hotová podľa Galka začiatkom septembra.
Armáda zaostávala v plnení cieľov
Slovenská armáda zaostáva v dosahovaní spôsobilosti podľa stanovených cieľov síl, pričom stav je už kritický. Je to dôsledok znižovania peňažných zdrojov pre obranu. „Zdrojové poddimenzovanie sa aj v roku 2010 najviac prejavilo v nenapĺňaní cieľov transformácie ozbrojených síl s dôrazom na proces ich modernizácie, úroveň prípravy personálu a výcviku,“ tak znie jeden so záverov komplexného hodnotenia obrany, ktoré dnes vzala na vedomie vláda.
Rezort obrany od začiatku minulého roka pristúpil k obmedzeniu prevádzkových nákladov s dôrazom na energie, nákup materiálu, rutinnú a štandardnú údržbu. V druhom polroku prehodnotili staré zmluvy a podľa predloženého materiálu ušetrili 6,245 milióna eur.
V rozpočte na rok 2010 boli rezortu obrany stanovené výdavky vo výške 822,94 milióna eur, čo bolo o 21,3 percent menej v roku 2009. Napriek tomu, že sa počas roka výdavky zvýšili o vyše 30 tisíc eur, aj tak to bolo o 11,8 percenta menej než rok pred tým.Armáda má tiež problém s kvalitou vojakov, ktorí nahrádzajú odchádzajúcich kolegov.
V minulom roku odišlo 871 profesionálnych vojakov, vyše polovica na vlastnú žiadosť, najmä z dôvodu zneistenia statusu v oblasti sociálneho zabezpečenia vojakov.
Do rezortu obrany bolo zregrutovaných 335 občanov, čo je o 262 viac oproti roku 2009, nedosiahla sa však úroveň potrebná pre obmenu personálu. Záujem o vstup do OS SR pretrváva a niekoľkonásobne prevýšil počet funkcií vyhlasovaných vo výberových konaniach. Úroveň regrutácie sa však odvíja od finančných limitov.
Najmä v dôsledku tohto vývoja poklesla naplnenosť armády profesionálnymi vojakmi na úroveň približne 89 percent. Dlhodobo najhoršia situácia je v odbornosti vojenské zdravotníctvo, vodiči pásových vozidiel a niektoré špecializácie ženijnej odbornosti. Ciele v oblasti rozvoja výzbroje, techniky a materiálu splnili iba čiastočne.
Ani jeden projekt nebol podľa plánu
Z celkovo 29 projektov nebol ani jeden splnený v rozsahu, v akom bol naplánovaný, stanoveným kritériám na splnenie vyhovelo 11 projektov, osem bolo čiastočne splnených, jeden nebol splnený a deväť projektov sa vôbec nerealizovalo. Schválený rozpočet pre rozvoj výzbroje predstavoval sumu 52 miliónov eur, čo bolo o 32,67 percent menej ako v roku 2009. Obmedzená modernizácia sa v prevažnej miere dotýkala zabezpečenia jednotiek vysielaných do operácií medzinárodného krízového manažmentu a do síl rýchlej reakcie NATO a EÚ.
Na konci roku 2010 pôsobilo celkovo 520 profesionálnych vojakov v šiestich operáciách a misiách pod vedením NATO, EÚ a OSN (ISAF, veliteľstvo NATO v Bosne a Hercegovine, ALTHEA, monitorovacia misia EUMM, UNFICYP a pozorovateľská misia UNTSO). Oproti roku 2009 je ich o 99 menej a jednu operáciu v dôsledku ukončenia účasti v KFOR. Náklady predstavovali 45 miliónov eur, čo je o 11,25 percent viac ako v roku 2009 a takmer o 45 percent viac ako v roku 2008.
Výcvik v pozemných silách sa zameral na jednotky pre mechanizovanú práporovú skupinu, jednotky do NRF a do operácií medzinárodného krízového manažmentu, kde bol plnohodnotný a zodpovedajúci štandardom NATO. Vo výcviku ostatných jednotiek pozemných síl došlo k výraznému obmedzeniu aktivít ako dôsledok úsporných opatrení. Výdavky na výcvik pozemných síl boli v roku 2010 takmer sedemkrát nižšie ako v roku 2008.
Výcvik vzdušných síl sa zameral najmä na udržanie spôsobilostí na plnenie úloh protivzdušnej obrany NATINADS a pripravenosti vrtuľníkovej jednotky EÚ. Aj keď počet nalietaných hodín u pilotov MiG-29 bol mierne vyšší ako v roku 2009, dosahoval len 30 percent času podľa štandardov NATO. U deklarovanej jednotky vrtuľníkov Mi-17 došlo z dôvodu finančných obmedzení k poklesu vycvičenosti pilotov, vrátane zníženia počtu deklarovaných posádok zo 6 na 4,5. Z dlhodobého hľadiska vzniká riziko, že nebude zabezpečená udržateľnosť a obnova spôsobilostí posádok vrtuľníkov Mi-17 a dostatočná príprava záložného lietajúceho personálu.
Dosiahnutý nálet na jednu posádku Mi-17 sa oproti roku 2009 zvýšil, pričom dosiahol úroveň 87 percent náletu podľa štandardov NATO. Ročný plán náletu na lietadlách L-39, L-410, An-26 a na vrtuľníkoch Mi-24, Mi-17M a Mi-2 bol prekročený najmä z dôvodu neplánovaných súčinnostných úloh, plnenia úloh v rámci národného krízového manažmentu, zabezpečenia výcviku novoprijatých pilotov a preškoľovacieho výcviku pilotov.
Rovnaká správa pre verejnosť aj politikov
Rezort obrany tento rok prvý raz nerobil dve verzie komplexného hodnotenia obrany za minulý rok, takže aj verejnosť sa dozvedela všetky informácie, ktoré správa obsahuje. „Doteraz sa to robilo tak, že verejnosti a aj vláde sa dávala oklieštená verzia a tú komplexnú celú verziu mala len Bezpečnostná rada štátu,“ konštatoval minister obrany Ľubomír Galko po rokovaní kabinetu. Slovenská armáda podľa tohto dokumentu zaostáva v dosahovaní spôsobilosti podľa stanovených cieľov, pričom stav je už kritický. Je to dôsledok znižovania peňažných zdrojov pre obranu.„Zdrojové poddimenzovanie sa aj v roku 2010 najviac prejavilo v nenapĺňaní cieľov transformácie ozbrojených síl s dôrazom na proces ich modernizácie, úroveň prípravy personálu a výcviku,“ tak znie jeden so záverov komplexného hodnotenia obrany, ktoré dnes vláda vzala na vedomie.
Dokument hodnotí výsledky rezortu za jeden rok. Koncom júna však chcú predložiť strategické hodnotenie obrany a až v ňom komplexne popíšu, v akom stave je armáda. Bude obsahovať viacero modelov, akými smermi sa môže armáda uberať.
Tento rok je rezort podľa Galka v krízovom riadení, lebo „jednoducho sme dostali zmluvy v hodnote 150 milión eur na tri roky, ktoré neboli pokryté a to je jednoducho vec, s ktorou my sa teraz boríme“. Galko si myslí, že výberom jedného z navrhovaných modelov sa dostanú k tomu, že od roku 2012 začnú budovať modernú, efektívnu a sebavedomú armádu. „To je naša ambícia v rámci sebavedomého Slovenska – mať možno menšie, ale veľmi efektívne a perfektne vycvičené ozbrojené sily,“ hovorí Galko.
Nepredpokladá, že súčasná úroveň rozpočtu by sa mohla v budúcnosti ešte znižovať. „To vylučujem a myslím si, že takéto tendencie ani nie sú,“ povedal minister. Pripomenul, že majú pripravený aj taký model, ako mať efektívnu, funkčnú a dobre vyzbrojenú armádu aj pri súčasných malých peniazoch.