BRATISLAVA 29. júna (WEBNOVINY) – K zlepšeniu dopravy a jej rozvoja v Bratislave by mohol v budúcnosti pomôcť aj hlavný dopravný inžinier. Myslí si to prvý oficiálny kandidát na post primátora pre novembrové regionálne voľby Milan Ftáčnik. Ten by mal podľa neho symbolizovať zmenu v systéme riadenia dopravy zo strany mesta. „Doteraz to robili magistrátni úradníci ako najlepšie vedeli. Ale vychádzali zo svojich subjektívnych predstáv, ako sa majú veci riešiť,“ povedal v pondelok na prvej verejnej diskusii k doprave Ftáčnik. Hlavný dopravný inžinier by mal podľa neho mať osobitné postavenie podobne, ako by ho mal mať aj hlavný architekt mesta. Mal by to byť odborník, ktorý nie je závislý na politikoch. Mal by môcť slobodne povedať svoj odborný názor, aby sa politici, či už poslanci, primátor alebo jeho námestníci, mohli o tento názor oprieť a prijať politické rozhodnutie. Jeho osoba by mala podľa Ftáčnika teda „symbolizovať“ to, že téma dopravy v meste by sa mala dostať na vyšší stupeň.
Dopravu a jej zlepšenie v hlavnom meste považuje Ftáčnik za jednu k prioritných a najpálčivejších tém Bratislavy. Majú to potvrdzovať aj verejné prieskumy, podľa ktorých až 70 percent obyvateľov očakáva, že by sa doprava mala v najbližšom období zmeniť. Ftáčnik na dosiahnutie tohto navrhuje tri konkrétne zmeny. Prvou z nich je zmena v riadení dopravy mesta. V praxi to znamená, že by sa mala zmeniť celková filozofia mesta, mali by sa robiť rôzne dopravné prieskumy a získavať objektívne dáta. Tieto informácie by sa mali následne premietnuť do rozvoja mesta, ide teda o napojenie, resp. viazanie investičného zámeru na rozvoj dopravy. „Postaviť na rovnakú úroveň výstavbu a dopravu v hlavnom meste,“ vysvetlil Ftáčnik .
Zmenou by podľa Ftáčnika mala prejsť aj verejná doprava a jej využívanie. V súčasnosti sa častejšie využíva individuálna automobilová doprava pred verejnou dopravou, v budúcnosti by sa to malo zmeniť. Dopomôcť tomu by mohol aj pripravovaný projekt integrovanej dopravy či 1. etapa nosného dopravného systému. V rámci neho sa uvažuje aj s električkovým prepojením Petržalky a mesta. V neposlednom rade by sa mala zmeniť aj filozofia riešenia parkovania. Tu vidí Ftáčnik možné riešenie napríklad v zjednosmerňovaní ulíc, zavedením rezidenčného parkovania, čiže akéhosi zónovania, budovanie záchytných parkovísk či dokonca parkovacích domov, ktoré sa však zatiaľ medzi občanmi nestretli s veľkou podporou.
Doprave v meste by však podľa Ftáčnika pomohlo aj urýchlené vybudovanie nultého obchvatu D4 či rýchlostnej cesty R7, pozornosť by sa mala tiež venovať riešeniu dopravných trás pri vstupe do mesta. Taktiež by sa mal spracovať plán dopravných stavieb pre roky 2011 – 2025. Ftáčnik navrhuje tiež pokračovať vo využívaní inteligentných dopravných systémov, čím je v súčasnosti napríklad projekt tzv. blikajúcej zelenej na vybraných križovatkách. V meste by sa tiež mala preferovať električková, ale aj autobusová a trolejbusová doprava, pri riešení parkovania by sa mali zmeniť niektoré legislatívne normy. Pri konkrétnych návrhoch riešenia by sa mali zároveň podľa Ftáčnika vyčísliť možné náklady, peniaze by teda mali byť súčasťou plánovania.
Občania môžu svoje pripomienky k doprave, ale aj k ďalším témam poslať do konca augusta na adresu program@ftacnik2010.sk. Informácie sa zosumarizujú a následne sa z nich vytvorí volebný program. Na ňom chce totiž Ftáčnik spolupracovať nielen s odborníkmi, ale aj verejnosťou.
SITA