BRATISLAVA 16. decembra (WEBNOVINY) – Spoločnosti Fleetpay, Paywell a Kedros z kauzy na zabezpečovanie platieb mýta palivovými kartami sú podľa predsedu hnutia NOVA Daniela Lipšica personálne prepojené. „Všetko nasvedčuje tomu, že súťaž bola dopredu dohodnutá a predražená,“ povedal v utorok novinárom Lipšic. Vláda SR podľa lídra NOVY v kauze palivových kariet na mýto drzo oklamala Európsku komisiu.
Lipšic pripomenul, že firme Fleetpay najprv zverila systém palivových kariet spoločnosť SkyToll bez akejkoľvek súťaže, čo vláde Roberta Fica v roku 2010 vytkla Európska komisia.
Vláda oklamala Európsku komisiu, tvrdí Lipšic
Druhá Ficova vláda preto biznis vo výške 143 miliónov eur pre Fleetpay zrušila a vypísala novú súťaž. Do tejto súťaže sa prihlásili štyri spoločnosti, dve z nich vyradili a dve v tendri zostali – Paywell a Kedros. „Išlo o spriaznené, navzájom prepojené firmy. To nebola žiadna súťaž. Vláda oklamala Európsku komisiu, vytvorila iba zdanie súťaže,“ konštatoval Lipšic.
Paywell vznikol 30. októbra 2013, deň pred termínom podávania prihlášok do súťaže a referencie je poskytla firma Fleetpay, a. s., ktorá tieto služby predtým vykonávala. V orgánoch Kedrosu, ktorý súťažil o zákazku s Paywellom, podľa Lipšica sedia ľudia z Fleetpay. Predseda dozornej rady vo firme Fleetpay a Kedros je Karol Vlasko. Predsedom predstavenstva v Kedrose je Jaromír Živna, členkou dozornej rady vo Fleetpay je Lucia Živnová.
Za Paywell je cyperská schránková firma
Parlament pre sporný tender Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami v piatok 13. decembra neúspešne odvolával ministra dopravy Jána Počiatka. Tender opozícia označila za účelový a zákazku za predraženú a neefektívnu. Opoziční poslanci kritizovali aj to, že na konci vlastníckeho reťazca za úspešnou firmou Paywell, a. s. je cyperská schránková firma.
Fleetpay mala za overovanie platieb mýta cez palivové karty províziu najprv 6,72 percenta a od začiatku tohto roku 6,22 percenta. Paywell v súťaži uspel s návrhom odplaty vo výške 6,75 percenta a po dodatku k zmluve sa znížila na 6,15 percenta. Kedros navrhol províziu 6,92 percenta.