BRATISLAVA 14. apríla (WEBNOVINY) – Ak má SDKÚ-DS výhrady voči spôsobu financovania diaľnic prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), tak de facto ľuďom hovorí, že ak bude vo vláde, zastaví výstavbu diaľnic a ďalších veľkých projektov, myslí si premiér Robert Fico. Podľa neho by pravicové strany znížili aj sociálne štandardy občanov.
Podpredseda SDKÚ-DS Ivan Mikloš konštatoval, že slovenské verejné financie musia byť transparentnejšie a zadlžovanie krajiny sa musí zastaviť. Transparentnosť verejných financií chce SDKÚ-DS zvýšiť napríklad aj zahrnutím projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) do výdavkov.
„Najdrahšie diaľnice sú nepostavené diaľnice,“ povedal na dnešnej tlačovej besede podpredseda Smeru-SD Marek Maďarič. Podľa Maďariča ak chce pravica „vyťahovať“ informácie o veľkých projektoch, tak naznačuje, že sa majú zrušiť. Premiér zdôraznil, že stavanie diaľnic prostredníctvom PPP projektov považuje za najlepší liek na hospodársku krízu. Zároveň sa vyjadril, že analýzy verejného obstarávania diaľnic sú všeobecne prístupné v materiáloch vlády, súhlasil s tým aj minister financií Ján Počiatek.
Mikloš obvinenia premiéra odmieta. „My nekritizujeme, že sa stavajú diaľnice, nekritizujeme, že sa stavajú štadióny. My kritizujeme spôsob, akým sa to stavia. Pretože sa to stavia predraženými PPP projektmi. Proti čomu sme, je neúmerné zadlžovanie krajiny, ku ktorému dochádza,“ reagoval na premiérove slová Mikloš s tým, že za dva roky stúpol verejný dlh Slovenska o viac ako 50 % a ďalej rastie.
SDKÚ-DS chce podľa Mikloša podobné infraštruktúrne projekty stavať predovšetkým s využitím eurofondov. A diaľnice chce stavať dokonca rýchlejšie ako súčasná vláda, ktorá svoj sľub spojiť Bratislavu s Košicami do konca tohto roka nesplní. Súčasnej vláde Mikloš vyčíta, že eurofondy na tieto projekty nevyužíva. „Eurá, ktorú sú k dispozícii zadarmo v Európskej únii, nevyužíva, namiesto toho podpisuje predražené PPP projekty, ktoré zadlžia Slovensko na budúce generácie dopredu,“ konštatoval podpredseda SDKÚ-DS.
Dôvodom, prečo Ficov kabinet eurofondy na stavbu diaľnic nevyužíva, môže byť podľa Mikloša aj to, že pri PPP projektoch nie je taká kontrola efektivity vynaložených prostriedkov. „Pri európskych peniazoch je pomerne prísna kontrola efektívnosti vynaloženia týchto prostriedkov a nedá sa podpisovať tak predražené projekty, vylučovať zo súťaže renomované medzinárodné konzorciá, ako sa to deje pri PPP projektoch na diaľnice,“ dodal Mikloš.
Inštitút INEKO koncom februára upozornil, že ministerstvo dopravy nechce zverejniť analýzy, ktoré porovnávajú, či je výhodnejšie stavať diaľnice cez projekty verejno-súkromného partnerstva alebo cez verejné obstarávanie. Vláda aj na základe týchto analýz odsúhlasila koncesné zmluvy na výstavbu diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva za miliardy eur. O ich sprístupnenie žiadal na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ale neuspel. Ministerstvo odpovedalo, že analýza je „predmetom ochrany duševného vlastníctva zhotoviteľa dokumentu“. INEKO sa proti rozhodnutiu ministerstva dopravy odvolal.
SITA