BRATISLAVA 2. októbra (WebNoviny.sk) – Emisný škandál automobilového závodu Volkswagen (VW) bude mať niekoľko dopadov nie len na samotnú automobilku, ale aj na celkovú výrobu v krajinách, kde má spoločnosť svoje závody.
Črtajú sa neistoty, vyšetrovanie Volkswagenu potrvá dlhšie
Škandál Volkswagenu poškodí hospodárskemu rastu Maďarska
Volkswagen chce podporiť ratingy, vyšetruje ho aj Francúzsko
Automobilový priemysel na Slovensku je závislý od zahraničného
Ohrozený je tiež automobilový priemysel na Slovensku, keďže Slovensko vo veľkom vyváža svoje produkty na dokončenie na nemecký trh a je tak závislý od zahraničného dopytu. Vyplýva to zo správy spoločnosti Coface, ktorá zhodnotila riziká emisného škandálu automobilky VW.
Spoločnosť VW má v krajinách strednej a východnej Európy deväť tovární, pričom Slovensko a Česko patria medzi najväčších výrobcov produktov pre automobilku. Automobilový priemysel na Slovensku je tak závislý od výkonu nemeckého automobilového priemyslu a od zahraničného dopytu.
Ako varoval Gregorz Sielewicz, ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu, dopad emisného škandálu: „sa môže rozšíriť aj na iné ekonomiky, ktoré sú závislé na výkone nemeckého automobilového sektoru. Patria medzi ne aj krajiny strednej a východnej Európy, ktoré získali výrazné nemecké priame investície. Veľa spoločností z regiónu CEE dodáva svoje produkty na dokončenie do Nemecka.“
Slovensko podľa spoločnosti Coface produkuje 180 automobilov na obyvateľa, pričom priemer EÚ je 35. Spolu s Českom patrí Slovensko medzi dvadsať najväčších výrobcov áut na svete. Negatívne dopady sa môžu podľa spoločnosti Coface dotknúť aj dodávateľov súčiastok a lokálnych firiem, ktoré s globálnymi výrobcami spolupracujú.
Škandálu čelí aj BMW
„Len v roku 2013 tvorila výroba vozidiel 9 percent celkovej výroby v Českej republike a Maďarsku a dokonca 12,6 percenta v prípade Slovenska. Najväčšie automobilové spoločnosti v regióne strednej a východnej Európy podľa obratu za posledných rok boli česká Škoda, Audi Maďarsko a Volkswagen Slovakia – všetko členovia skupiny Volkswagen,“ podotkol Sielewicz.
Nedávno nadobudnuté prvenstvo automobilky VW v rebríčku o najväčšieho výrobcu automobilov na svete môže byť podľa spoločnosti Coface ohrozené. Spoločnosť VW v súčasnosti vlastní dvanásť značiek, medzi inými aj českú automobilku Škoda. Dopad emisného škandálu sa netýka len spoločnosti VW, ale poškodil aj iným nemeckým automobilkám.
„Najvážnejším dôsledkom je však pokles dopytu po osobných autách skupiny, pričom. v niektorých krajinách už dokonca došlo k pozastaveniu predajov,“ upozornil Sielewicz. Podozrivou je v súčasnosti aj automobilka BMW, v ktorej niektorých vozidlách namerali neoficiálne texty vysoké hodnoty emisií.
Minulý týždeň skupina VW uviedla, že približne 11 miliónov vozidiel na svete má nainštalovaný program falšujúci emisné testy. Koncernu, ktorý pochybenie priznal, hrozí v USA pokuta až 18 miliárd USD. Vyšetrovanie kauzy sa medzitým rozšírilo na ďalšie krajiny a zaoberá sa ňou aj Európska komisia. V reakcii na škandál minulý týždeň šéf spoločnosti VW Martin Winterkorn odstúpil.