KOŠICE 23. októbra (WebNoviny.sk) – Združenie Dúha – ZUE ukončilo rekonštrukciu električkových tratí v Košiciach. Trasa od Námestia Maratónu mieru po Staničné námestie je plne prejazdná pre automobilovú dopravu. Rekonštrukcia trvala štrnásť mesiacov a jej výsledkom sú moderné a bezpečné električkové trate. Náklady na rekonštrukciu dosiahli takmer 40 miliónov eur. Projekt je financovaný z eurofondov vo výške 85 percent, 10 percent financuje štát a piatimi percentami sa podieľa na projekte mesto Košice. Združenie Dúha – ZUE začalo s rekonštrukciou v auguste
„Ďakujeme Košičanom a návštevníkom mesta za trpezlivosť, naším partnerom a pracovníkom na stavbe za spoluprácu a dobre odborne vykonanú prácu. Veríme, že rekonštrukcia bola dobrým krokom pre moderné a bezpečné Košice,“ povedal Miroslav Remeta, majiteľ spoločnosti Dúha, a.s.
„Rekonštrukcia električkových tratí od Námestia Maratónu Mieru po Staničné námestie sa niesla v znamení množstva práce, zaťažila v meste dopravnú situáciu, ale jej výsledkom sú úplne nové električkové trate – tichšie, pohodlnejšie a hlavne bezpečnejšie pre Košičanov. Architektonicky skrášlili mesto aj vďaka novovzniknutým zatrávneným plochám, ktoré tvoria viac ako polovicu z celkovej 3,3 km dlhej rekonštruovanej trate,“ zhodnotil rekonštrukciu Remeta. Dodal, že od augusta minulého roku zhotovitelia stavby uskutočňovali výmenu koľajového spodku a v rámci nej aj preložky inžinierskych sietí. Išlo o rozvodov plynu, elektriny, vody, optických káblov, ochranu a výmenu kanalizačných rozvodov, atď. „Niektoré siete boli dokonca zo začiatku 20. storočia a ich výmena bola už nevyhnutná,“ pripomenul Remeta.
Po ukončení podzemných prác realizovalo združenie výmenu a úpravu koľajového zvršku – nadzemnej časti električkovej trate – kde boli položené nové koľajnice, nové trakčné vedenia na celom úseku a tiež boli zatrávnené koľajiská. V rámci prác združenie rekonštruovalo aj priechody a prejazdy cez križovatky a zmodernizovalo aj cestnú svetelnú signalizáciu. Stavbári modernizovali všetky nástupištia na celej trase a dopĺňali nové. Inštalovali aj ochranné, bezpečnostné a bezbariérové prvky pre telesne a zrakovo postihnutých.
Spoločnosť inštalovala kamerový systém prepojený na dopravný dispečing mesta Košice po celej dĺžke trate, osadila nové prístrešky pre cestujúcich, tiež nainštalovali elektronické LCD tabule, ktoré poskytnú aktuálne informácie o najbližších odchodoch električiek z danej zastávky.
„Počas mesiacov september a október sme uskutočnili funkčné skúšky jednotlivých úsekov, ale aj diela ako celku. Celé dielo sme realizovali podľa stavebného projektu a ukončili sme ho v pôvodne plánovanom termíne na výstavbu, a to 14 mesiacov, ktorý uplynul 2. októbra 2015. Aj napriek posunom termínu sme ukončili všetky stavebné práce v rozsahu základnej zmluvy o dielo do tohto termínu,“ vyhlásil Remeta.
Električky však po zrekonštruovanej trati ešte nejaký čas nebudú premávať. V súčasnosti na rekonštrukcii električkových uzlov – križovatkách s výhybkami finišuje aj spoločnosť Eurovia, ktorá má práce ukončiť do konca októbra. Ako uviedla mediálna zástupkyňa spoločnosti Dúha, o tom, kedy začnú premávať po zrekonštruovanej trati električky, rozhodne Dopravný podnik mesta Košice.