BRATISLAVA 5. marca (WEBNOVINY) – Dopad dlhovej krízy na automobilové trhy nebol až taký krutý, ako sa očakávalo. Ako vyplýva z výsledkov štúdie poradenskej spoločnosti PwC, odbyt v krajinách, kde je kríza najväčšia, je však nepochybne nízky a stále klesá.
„Stabilný predaj, až rastúcu tendenciu, zaznamenali vo Fínsku, Holandsku a Švajčiarsku a mierny nárast v Nemecku, Nórsku a Švédsku,“ uviedol senior manažér spoločnosti PwC Slovensko Peter Mrnka. Podľa Mrnku sa však v prípade Nemecka nárast očakával, a to pre jeho relatívnu ekonomickú silu a 20-ročné minimum v predaji automobilov, ktoré krajina zaznamenala v roku 2010.
Medziročne sa pritom celosvetovo znížil počet registrácií nových automobilov o 1,2 percenta, čo predstavuje pokles o 13,5 mil. vozidiel. Zaregistrovalo sa tak o 2,5 mil. automobilov menej v porovnaní s historickým maximom v roku 2007. „Na tomto poklese sa takmer výlučne podieľa šesť krajín, a iba dve z nich patria k piatim najväčším trhom EÚ,“ uviedol Mrnka. Najhoršie výsledky zaznamenali Rumunsko a Maďarsko so 74-percentným poklesom, ďalej Grécko s prepadom o 66 %, Írsko s poklesom o 52 %, či Španielsko s poklesom o 50 %.
Spoločnosť PwC do budúcnosti predpokladá približne päťpercentný pokles predaja automobilov s pravdepodobným rizikom ďalšieho prepadu v prípade, že sa nedosiahne plošné riešenie dlhovej krízy. Riziko významného zníženia objemu predaja automobilov až takmer o 8 %, na niečo vyše 2 miliónov kusov hrozí Francúzsku. „Dôvodom je plánované zrušenie dvoch podporných mechanizmov, a to prenášania šrotovného a zníženia bonusov za automobily s nízkymi emisiami, ako aj prudké zvýšenie dane z motorových vozidiel,“ komentoval Mrnka.
Kým očakávaný predaj automobilov vo Francúzsku v roku 2012 predstavuje absolútny najväčší pokles v rámci únie oproti roku 2011, trhy v Nemecku a Veľkej Británii predpokladajú len mierny pokles. „Na rozdiel od západnej Európy, prognóza pre nové členské krajiny EÚ vyzerá sľubne, predpokladá totiž vyrovnaný objem predaja,“ uzavrel Mrnka.