Čiarové kódy – pre niekoho len nudné zoskupenie čiernych stĺpov a číslic, ktoré pri prechode cez pokladňu vydávajú známy pípavý zvuk, pre Američana Scotta Blakea spôsob jedinečného umeleckého vyjadrenia. Rodák z Floridy zbiera jednoduché čierno-biele obdĺžniky a po dlhých hodinách piplavej práce ich mení na fascinujúce obrazy známych tvárí. Pod jeho rukami sa tak mozaiky čiarových kódov premenili už na portréty Elvisa Presleyho, Madonny, Oprah Winfrey či Ronalda Reagana.
Nevšedný umelec pracoval ako animátor a podieľal sa na tvorbe kreslených postavičiek v rozprávkach ako Flubber či Spawn. Pred 12 rokmi však svet rozprávok opustil a vytvoril svoj prvý obraz – portrét Ježiša z desiatich tisícov kódov. Prečo práve čiarové kódy? „Reprezentujú samé seba, všetko a nič,“ uviedol 35-ročný umelec, ktorý zároveň skúma cyklickú povahu konzumerizmu, technológie a umenia a jeho diela sa tak stávajú duchovným odrazom života a smrti v zmysle budhistického citátu „všetko je jedno“.
Milovník skateboardov, tetrisu, Simpsonovcov, fazule a podomácky vyrábanej pyrotechniky študoval klasické umenie, no vždy ho zaujímalo všetko nevšedné a nové. „Som klasicky vyučený umelec. Kreslil som zátišia s misami ovocia, ale dnes umelci oveľa častejšie používajú pri tvorbe umenia počítače. Myslím, že ľudia, ktorí majú radi umenie, ocenia systém, ktorý používam, namiesto toho, ako dobre narábam ceruzkou,“ vysvetlil umelec, ktorý nemá obavy z toho, ako ľudia prijmú jeho photoshopovú tvorbu.
Zaujímavosťou Scottovho umenia je fakt, že každý jeden čiarový kód, ktorý pri portréte použije, sa istým spôsobom spája s osobou, ktorú dielo zobrazuje. Na jedno zo svojich posledných diel – rokenrolovú legendu Elvisa Presleyho – použil 2400 čiarových kódov. „Všetko sú to čiarové kódy z Elvisových CD-čiek. Používam stránky ako Amazon, Google či BarnesandNoble.com, do ktorých napíšem meno umelca a tie mi zobrazia všetky dostupné čiarové kódy,“ vysvetlil umelec, ktorý si počas svojej kariéry stihol všimnúť, že kódy sa objavujú na čoraz väčšom množstve produktov – odznaky a suveníry nevynímajúc.
Pri tvorbe Elvisovho portrétu však zašiel ešte ďalej – pomocou jednoduchého prepojenia s počítačom vám každý kód po zoskenovaní prehrá pieseň alebo videoklip z albumu, ku ktorému sa viaže. Spolu až 2400 kódov odkazujúcich na 2400 piesní mu zobralo vyše pol roka života, ale Scott nič neľutuje. „Toto je moje dedičstvo, moja poznávacia značka,“ dodal nevšedný Američan, ktorý sa snaží preskenovať do povedomia domácich i zahraničných milovníkov netradičného umenia.
www.barcodeart.com