Kanton (čín. Kuang-čou) – metropola, ktorá patrí do trojice najväčších hráčov v Čínskej ľudovej republike (ČĽR). Tretie najväčšie mesto a jeden z ekonomických uzlov najľudnatejšej krajiny sveta, centrum provincie Kuang-Tun, kulinársky raj, letovisko, odkiaľ je len na skok do Hongkongu či Macaa. Aj keď smogom zastretý, nepochybne lákavý Kanton stojí pri návšteve juhovýchodnej východnej Ázie za zastávku.
Kanton svojou rozlohou nasleduje Šanghaj a Peking. Aký je život v hlavnom meste provincie Kuang-Tun na juhovýchode Číny?
Kanton (čín. Kuang-čou) – metropola, ktorá patrí do trojice najväčších hráčov v Čínskej ľudovej republike (ČĽR). Tretie najväčšie mesto a jeden z ekonomických uzlov najľudnatejšej krajiny sveta, centrum provincie Kuang-Tun, kulinársky raj, letovisko, odkiaľ je len na skok do Hongkongu či Macaa. Aj keď smogom zastretý, nepochybne lákavý Kanton stojí pri návšteve juhovýchodnej východnej Ázie za zastávku.
Víza nie sú samozrejmosťou
Letenka kúpená, status na sociálnej sieti zverejnený, už len zabehnúť na úrad po víza. Pozor! Získať víza do Číny môže byt skutočne problém. Slovenské úrady si vás pred cestou poriadne „preklepnú“, pripravte sa na dokladanie podrobného plánu cesty, výdavkov, samozrejmosťou je pozývací list obyvateľa Číny s údajmi a potvrdením finančného zabezpečenia.
Návšteva Číny sa pre vzdialenosť, a teda aj s ňou súvisiacou cenou letenky, oplatí predsa na časovo dlhšie obdobie, ak sa chystáte na výlet a letenku si platíte z vlastného vrecka. Bohužiaľ, úrady nie sú najmä pri požiadavkách na dlhodobo-trvajúce pobyty veľmi nápomocné, a preto sa pripravte na malý boj. Vízová pečiatka v pase jednoznačne nie je samozrejmosťou.
Za menej peňazí viac muziky
Ak máte namierené na juhovýchodné pobrežie, Kanton je určite viac ako rozumnou voľbou na návštevu. Okrem vlastnej atraktívnosti mesta je zo strategicky orientovanej metropoly len na skok do Hongkongu a Macca, ktoré sú stále súčasťou Číny, ale do citeľnej miery si zachovávajú svoju samostatnosť.
Okrem iného po ich návšteve budete potrebovať nové víza na návrat do ČĽR. Nemusíte tak za novým dobrodružstvom cestovať z Kantonu ďaleko. Do Hongkongu je to menej ako dve hodiny autobusom, do Macaa o niečo viac ako 120 minút. Ušetríte čas, peniaze aj energiu.
Pravdou tiež je, že vnútroštátna preprava v Číne, či už letecká alebo rýchlostná vlaková, je cenovo veľmi výhodná, pre enormné vzdialenosti však aj časovo náročnejšia.
Práve výhodná poloha mesta stojí za jeho dôležitosťou už po stáročia. V minulosti bol Kanton (v tom čase nazývaný Panyu) jedným z najvýznamnejších prístavov na východnom pobreží, kde príležitostí na obchod vycítili pred Európanmi ešte ziskuchtiví Arabi a Peržania.
Čerstvá cukrová trstina ako dezert alebo Niečo na zahryznutie
Veľmi príjemné vlhké subtropické podnebie ulahodí milovníkom tepla, z čoho vyplývajú ďalšie benefity, ako napríklad široký výber čerstvého exotického ovocia a zeleniny.
Za pozornosť stoja napríklad malé banány, ktoré sú pre svoju veľkosť „ekonomickejšie“ pri konzumácii a jednoduchšie na transport, nemusíte naraz zjesť zbytočne veľké množstvo bez toho, aby ste zvyšok nechávala hniť v šupke, a okrem toho sú aj sladšie a chutnejšie.
Ďalšími zdravými a lacnými chuťovkami sú pitahaya (známa aj ako Dračí plod), durian, guave, kaktusová figa, karambola (známa aj ako Hviezdový plod alebo Čínska hviezdica), liči hurmikaki či čerstvá cukrová trstina.
Z tej si priamo na ulici môžete kúpiť čerstvo vytlačenú zelenkastú šťavu alebo, čo je možno ešte chutnejšie, celý kus cukrovej trstiny.
Veľkosť je už na vás, predavač vám ju podľa priania odsekne a ošúpe a vy si do nej s chuťou môžete zahryznúť, pričom si sladkastú šťavu vysávate sami.
A čo so vyžúvaným zvyškom v ústach? Vypľuť. Áno, len tak, na cestu.
Fámy a pravdy o bontóne nielen pri stole
Ak ste si mysleli, že fámy o grganí, pľutí a sŕkaní u Číňanov sú len fámy, bohužiaľ. Dobre jedlo sa chváli priamo úmerne hlasitosti grgania, pričom javy ako sŕkanie a mľaskanie sú pri večery mimo ‚zorného uhla‘ spolusediacich. A teda spoločensky akceptované.
Možno sa u vás v prvých dňoch dostaví zdesenie či pocit zhnusenia, už po krátkom čase si na túto časť kultúry s väčšou či menšou dávkou chcenia zvyknete a možno sa nakoniec tak uvoľníte z európskych okovov, že vám bude dokonca aj vyhovovať.
Grganiu či hlasnému čisteniu nosa sprevádzanému nepríjemnými zvukmi sa nevyhnete ani na uliciach. Bez ohľadu na vek či pohlavie.
Doprava
Kanton bol v poradí štvrtým čínskym mestom, ktoré sa mohlo pýšiť metrom. Dnes má osem liniek. Na rozdiel od Európy, kde je taxislužba predražená a na západe sa v porovnaní s hromadnou dopravou stáva luxusom, v Číne je najobľúbenejším spôsobom dopravy.
Samozrejme, ak máme na mysli súkromnú prepravu, na prvom mieste lacné motocykle.
Taxislužby majú cenu zväčša napísanú na vozidle, dôležitá je však zásada backpackarov, pred nástupom do vozidla vždy skontrolovať, či je tachometer zapnutý a funkčný. Cestovanie po meste vás vyjde veľmi lacno, v hrubom priemere na orientáciu asi 2,50 juana (asi 30 eurocentov) na kilometer jazdy. Zohnať taxík je pritom tak jednouché.
Mávaním rukou si v priebehu niekoľkých minút či sekúnd bez problémov nejaký privoláte. Lacnejšou, pri neznalosti harmonogramu však aj komlikovanjšou voľbou, je preprava autobusom. Jedna cesta stojí 2 juany (asi 0,25 eurocentov).
Kanton sa pritom môže pýšiť druhou najväčšiu sieťou metrobusov (systém autobusovej dopravy vo vyhradených jazdných pruhoch pre zabezpečenie rýchlejšieho prejazdu veľkokapacitnými vozidlami, pozn. aut.) po kolumbijskej Bogote.
Či už sedíte v aute, autobuse, taxíku či na motocykli, hlasnému trúbeniu sa v meste nevyhnete. Premávka je hustá a pravidla sa dodržiavajú na 85 percent, zvyšných 15 si musíte vydobyť šikovnosťou a vaším klaxónom. Či už je to zvykom alebo kultúrou, trúbenie často počuť aj keď na to nie je žiaden dôvod.
Najmä pri diaľkových cestách autobusom nie je tento zlozvyk ľahké odignorovať, keď vám nepríjemný pazvuk prerušuje napríklad snahu zaspať
Ovládate mandarínčinu?
Ak ovládate mandarínsku čínštinu, ktorá je oficiálnym jazykom ČLR, bude vás život na juhovýchodnom pobreží o čosi jednoduchší, ak však ovládate kantončinu, máte vyhraté. Práve s ňou sa väčšinou tamojších obyvateľov v provincii Guangdong dorozumieva.
Aj napriek tomu, že ide o odnož mandarínčiny, rozdiel v hovorenej reči je značný. Mnohokrát majú s komunikáciou problémy aj Číňania zo vzdialenejších oblastí. Ak sa nepohybujete práve v kancelárii medzinárodnej firmy, čakajte skôr neznalosť angličtiny.
A čo atrakcie?
Už samotná návšteva a sledovanie bežného života Číny je často veľkou atrakciou – architektúra, jedálniček, gestá.
No ak máme na mysli „ozajstné“ turistické atrakcie, medzi najnavštevovanejšie patrí Chrám šiestich Banayských stromov, mešita Huaisheng, z modernej architektúry je to napríklad Kantónska televízna veža, ktorá po zotmení priťahuje pozornosť meniacimi sa farbami. Postavili ju v roku v roku 2009, plne funkčná je od roku 2010. Je najvyššou stavbou v Číne, na poste najvyššej veže sveta vystriedala Vežu CN v kanadskom Toronte a aktuálne je v poradí štvrtou najvyššou voľne stojacou konštrukciou na svete vôbec.
Pôsobivý je výhľad na ekonomické centrum s presklenými mrakodrapmi. Vynechať by ste však nemali ani takú ‚obyčajnú‘ nočnú prehliadku po nábreží Perlovej rieky, v ktorej sa odrážajú svetlá tohto pulzujúceho veľkomesta.
Pod rúškom smogu
Medzi najväčšie mínusy mesta nepochybne patrí značne znečistené ovzdušie, smog držiaci sa nad mestom je nepríjemným spoločníkom vodičov, spôsobuje bolesti hlavy, u niekoho až depresívne nálady a celkovo nepríjemne vplýva na zdravie človeka.
Problém znečisteného ovzdušia trápi nielen obyvateľov Kantonu, o ekologickejšie prostredie sa snažia vo väčšine čínskych metropol.
KANTON (čín. Kuang-čou)
Štát: Čínska ľudová republika (Čína, ČĽR)
Provincia: hlavné mesto provincie Kuang-Tun
Jazyk: kantončina (ofic. mandarínska čínština)
Populácia: cca 14 miliónov obyvateľov
Veľkosť: tretie najväčšie mesto Číny
Cestovateľsky atraktívne miesta v blízkom okolí: Hongkong, Macao
Rieka: Perlová rieka (čín. Ču-ťiang)