Svetové destinácie, ktoré boli kedysi tichými rajmi pre miestnych obyvateľov a dobrodruhov, sa rýchlo menia na preplnené miesta s návštevníkmi z celého sveta. Nielenže mámasový turizmus vážne dôsledky na miestnu kultúru a životné prostredie, ale zároveň mení autentický charakter týchto destinácií. Známe európske mestá čelia tlaku turizmu a snažia sa zachovať svoju jedinečnosť.
Benátky: Mesto na vode na kraji kolapsu
Benátky, záhadné mesto na vode, ktoré je známe svojou romantikou a bohatou históriou, čelí stále väčšiemu problému – náporu turistov. Podľa The Guardian mesto zaznamenalo viac ako 30 miliónov turistov v roku 2022. Toto obrovské množstvo ľudí znamená obrovský tlak na historickú architektúru Benátok, ktorá už sama trpí problémami spojenými so stúpajúcou morskou hladinou v dôsledku zmeny klímy. UNESCO nedávno pohrozilo, že Benátky zaradí na čiernu listinu ako miesto svetového dedičstva, pričom ako dôvod uviedlo, že Taliansko ich nedokázalo ochrániť pred masovým turizmom a klimatickou krízou.
Amsterdam: Mesto kvetov v ohrození
Amsterdam, známy pre svoje malé kanály a pestrofarebné polia tulipánov, sa stal takisto obeťou masového turizmu. Okrem tradičných atrakcií je veľkým lákadlom, najmä pre britských návštevníkov, ktorí tam išli špeciálne preto, aby si na 72 hodín bez prestávky „vyčistili“ hlavu. Opití turisti a vandali tak strpčujú život miestnym obyvateľom. Mesto sa snažilo proti problému bojovať online kampaňou, ktorá bola spustená na jar spolu s reklamami spustenými vždy, keď niekto v Spojenom kráľovstve zadá do vyhľadávača výrazy „stag party Amsterdam“ alebo „pub crawl Amsterdam“. Kampaň varovala ľudí pred možnými následkami – pokutami, zatknutiami a hospitalizáciou.
Chystáte sa na dovolenku do Florencie? Môžete mať problém nájsť si ubytovanie v meste
Dubrovník: Krásna stará časť pod nátlakom
Dubrovník, obklopený hradbami z obdobia renesancie, bol obľúbeným miestom pre turistov vďaka televíznej sérii „Hra o tróny“. Tento príliv návštevníkov, hoci pre miestnu ekonomiku prospešný, zároveň spôsobuje preplnenie a degradáciu historických pamiatok. Mnohí miestni obyvatelia sa sťažujú na to, že mesto stráca svoju pôvodnú atmosféru a stáva sa „turistickou atrakciou“ namiesto miesta, kde žijú. Mesto so 41 000 obyvateľmi totiž víta 1,5 milióna turistov ročne.
Barcelona: Zmena tváre jedinečného mesta
Barcelona je ďalším európskym mestom, ktoré sa musí vyrovnať s dôsledkami masového turizmu. Vlnu turistov prilákali do mesta rôzne atrakcie, vrátane pláží, futbalového klubu FC Barcelona a architektonických skvostov ako Sagrada Família. Toto však spôsobilo masovú komercializáciu a zvyšovanie nájomných cien, čo negatívne zasahuje miestnych obyvateľov a ich kvalitu života. Hrozí, že sa celé mesto premení na obrovský hotel (v roku 2019 sa v barcelonských hoteloch ubytovalo 9,5 milióna ľudí, čo je päťnásobný nárast v porovnaní s rokom 1990) alebo ľudskú dopravnú zápchu (v centre Barcelony boli zavedené systémy jednosmernej chôdze). Určite nejde o príjemný zážitok pre obyvateľov hostiteľskej krajiny.
Čo je potrebné urobiť?
Ako sa európske mestá snažiť riešiť tieto úlohy? Mnohé z nich zaviedli obmedzenie počtu turistov, ktorí majú prístup k istým atrakciám. Zároveň sa zaviedli dane a poplatky, ktoré pomáhajú odstraňovať dôsledky masového turizmu a zlepšiť infraštruktúru. Dôležitým krokom je aj osvetová kampaň, ktorá sa snaží odhaliť miestne zvyky a kultúru a vyzýva ľudí, aby prejavili úctu voči miestam, ktoré navštevujú.
Masový turizmus je problém, ktorý nesmie byť podceňovaný. Európske mestá sa snažia nájsť kompromis medzi využívaním možností, ktoré turizmus prináša, ochranou svojich kultúr a životného prostredia. Je na nás, turistoch, aby sme boli zodpovednými návštevníkmi a pomáhali rozvíjať krásu týchto úžasných destinácií pre budúce generácie.