BRATISLAVA 29. januára (WEBNOVINY) – Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia nepodporuje pripravovaný štrajk Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) kvôli mýtu, ani nesúhlasí s takouto formou riešenia problémov autodopravcov. Prezident Česmadu Peter Halabrín informoval o rozhodnutí prezídia združenia na piatkovej tlačovej besede. Vyslovil pritom presvedčenie, že drvivá väčšina členskej základne podporuje toto rozhodnutie. „Štrajk sme nikdy nepodporovali. Od začiatku sme hovorili, že sme zástancovia riešenia problematiky na odbornej úrovni za rokovacím stolom. Štrajk môže nastať až vtedy, keď skutočne nie je ochota a priestor riešiť problémy,“ vyhlásil Halabrín.
Česmad nepodporuje ani dve hlavné požiadavky únie autodopravcov, ktorí v pondelok začínajú časovo neobmedzený štrajk za obmedzenie dĺžky ciest prvej triedy, na ktorých sa platí mýto, z takmer 1 500 na 333 kilometrov. Autodopravcovia v štrajku zároveň žiadajú pozastavenie platenia mýta na cestách prvej triedy do konca júna tohto roka. Česmad podľa Halabrína rešpektuje terajší rozsah spoplatnenia ciest prvej triedy, aj keď dopravcovia budú mýtom zaťažení oveľa viac, ako keby platili len za používanie diaľnic či rýchlostných ciest.
„Prišlo k rozhodnutiu najvyšších orgánov, že budú spoplatnené cesty prvej triedy v rozsahu európskych trás aj z dôvodu podporných stanovísk vyšších územných celkov, samospráv, aby nedošlo k odklonu dopravy. Priestor zo strany štátu na zmenu v tomto smere nie je. Musíme sa zamerať na tvorbu realizačných cien dopravcov,“ povedal ďalej Halabrín.
Česmad nežiada ani zastavenie výberu mýta na cestách prvej triedy, ale chce, aby mýtny systém fungoval správne. „Poukázali sme na problémy. Systém na cestách prvej triedy, kde problémy sú, sa z hľadiska platenia zastavil. Rieši sa problematika a budeme ochotní súhlasiť so spustením systému platenia aj za cesty prvej triedy, keď budeme presvedčení, že je to v poriadku,“ tvrdí Halabrín.
Štrajk únie autodopravcov by malo podľa jeho organizátorov podporiť okolo 500 dopravcov, pričom asi približne dve tretiny by mali byť členmi Česmadu.
Prezident Česmadu informoval, že väčšina z požiadaviek združenia týkajúcich sa fungovania mýta je splnená alebo sa rieši. Priznal však, svoj podiel na tom má aj únia autodopravcov. Tá totiž ako prvá začala poukazovať na problémy mýta a organizovala protesty kamionistov začiatkom roka.
Od februára sa výrazne znížia pokuty za nepresné údaje v palubných jednotkách pre výpočet mýta. Platené cesty prvej triedy budú od februára a apríla rozdelené na viac úsekov, pričom za neprejazdené úseky sa nebude platiť. Platené úseky ciest prvej triedy budú do júna označené na začiatku aj konci. Faktúry o poplatku za prejazdené úseky majú byť od budúceho mesiaca presnejšie, aby bolo jasné, kedy, kde a za koľko automobil prešiel mýtne úseky. Od februára bude nižšia spotrebná daň na naftu.
Platenie mýta na cestách prvej triedy je kvôli úprave úsekov dočasne zastavené od 14. do 31. januára. Vodiči však nebudú na nich platiť ani niekoľko dní vo februári, kým nebude všetko v poriadku a začne platiť nová vyhláška rezortu dopravy o platených úsekoch. Česmad žiada, aby zákaznícka linka prevádzkovateľa mýta, spoločnosti SkyToll bola pre volajúceho bezplatná, lepšie a rýchlejšia dostupná. Zavedenie dočasného ticketového systému od 12. januára do konca marca pre tranzitnú nákladnú dopravu s 18 tranzitnými trasami umožňuje rýchlejšie vybavovanie automobilov na hraničných priechodoch. Neskôr má byť ticketing rozšírený aj na cesty vnútri SR. Plnenie požiadaviek dopravcov bude priebežne sledovať a vyhodnocovať pracovná skupina vedená ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym. Ďalšie rokovanie o mýte na úrade vlády je naplánované 4. februára o 15:00.
SITA
SITA