Bratislava, 24.7.2017 ( WBN/PR ) – Česi využívajú priamy predaj nakupovania, teda predaj mimo kamenných obchodov, stále viac. Za minulý rok vzrástol v ČR obrat v tejto oblasti o 6,7%, teda trikrát rýchlejšie ako je celosvetový priemer (1,9%). Česi nakúpili od distribútorov tovar hlavne z oblasti kozmetiky a osobnej starostlivosti celkom za 6,8 miliardy korún. Vyplýva to zo štatistiky Svetovej federácie priameho predaja (WFDSA) a Európskej asociácie priameho predaja (SELDIA).
Kľúčová správa:
• V ČR v roku 2016 rástol predaj mimo kamenných obchodov o 6,7%, teda trikrát rýchlejšie ako je celosvetový priemer.
• V celosvetovom meradle vzrástol za rovnaké obdobie o 1,9% na približne 182,6 miliárd dolárov, v Európe potom o 3% na približne 36,5 miliárd dolárov.
• Globálnou jednotkou v oblasti priameho predaja sa opäť stala firma Amway s ročným obratom 8,8 miliárd dolárov.
Za uplynulý rok zaznamenal globálny trh priameho predaja obrat vo výške 182,6 miliard dolárov. Prvú priečku medzi firmami priameho predaja obhájila spoločnosť Amway, výrobca a distribútor produktov pre domácnosti, kozmetiky a výživových doplnkov, ktorej tržby boli 8,8 miliárd dolárov. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že po celom svete sa priamym obchodom zaoberá viac ako 107 miliónov predajcov, pričom v ČR ich pôsobí približne 288 tisíc.
Rast priameho predaja je celosvetovým trendom, Európa nie je výnimkou
„Minulý rok v Českej republike rástli obraty v priamom predaji trikrát rýchlejšie, ako je celosvetový priemer. Viditeľný je najme rastúci záujem spotrebiteľov o produkty na podporu zdravia a krásu vo všetkých vekových skupinách,“ hovorí predseda predstavenstva Asociácie osobného predaja Ildiko Dikošová a dodáva: „Priamy predaj sa ukázal byť dôveryhodným kanálom pre spotrebiteľov, ktorí preferujú osobný prístup, plný servis a majú záujem o vysoko kvalitné výrobky dennej aj dlhodobej spotreby.“
Napriek tomu že v Česku osobný predaj dynamicky rastie, medzi hlavné trhy, kde sa odohráva 80% celosvetového obratu týchto firiem, patrí USA, Čína a Južná Kórea. V Európe, kde sa obrat medziročne zvýšil o 3% na približne 36,5 miliárd dolárov, sa priamemu predaju najviac darí v Nemecku, Francúzku, Anglicku, Taliansku a Poľsku. „Sme radi, že vidíme pozitívny vývoj priameho predaju v Európe,“ hovorí riaditeľka Európskej asociácie priameho predaja Katarína Molinová a dodáva: „Zatiaľ čo maloobchod zostáva veľmi konkurencieschopným sektorom, kde dopyt a výber spotrebiteľov naďalej pokračuje, rast priameho predaja ukazuje, že predajný kanál, ktorý ponúka spotrebiteľom priame a osobné odporúčanie, je vysoko ceneným spôsobom nakupovania.“
Európania majú najväčší záujem o produkty na podporu zdravia a starostlivosti o zovňajšok
Prvý krát od roku 2013 bol v EU najväčší záujem o wellness produkty (32%), nasledovaný kozmetikou a osobnou starostlivosťou (25%). V Čechách bol najväčší záujem o kozmetické výrobky a produkty osobní starostlivosti (41%), domácnosť a trvanlivý tovar (26%) a wellness produkty (25%).