BRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko a.s. (ZSSK) od februára získa od partnerskej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (Cargo) časť jej opravárenských kapacít za vyše 60 mil. eur, vrátane dane z pridanej hodnoty.
Minister dopravy Ján Figeľ za akcionára v piatok podpísal rozhodnutie o prevode aktív medzi oboma firmami. Následne nákladný a osobný prepravca podpísali tri zmluvy o predaji príslušného majetku. Do ZSSK zároveň prechádza 980 zamestnancov Carga na jeho 20 pracoviskách v jedenástich mestách. Ide o rušňové depá, opravovne vozňov a strediská prehliadok a opráv v Bratislave, Nových Zámkoch, Prievidzi, Zvolene, Brezne, Fiľakove, Košiciach, Humennom, Žiline, Vrútkach a Kraľovanoch.
Ministerstvo dopravy ako akcionár oboch štátnych spoločností si od transakcie sľubuje šetrenie na cenách materiálu, práce, služieb, ako aj lepšie využitie pracovnej sily a zvýšenie efektivity práce. Náklady na prevzaté opravárenské činnosti by sa podľa odhadov mali znížiť asi o 10 až 15 %.
Budovanie opravárenských kapacít
Cargo predáva časť opravárenských aktivít, ktoré doposiaľ vykonávalo pre ZSSK. „Druhá časť opravárenstva zostáva stále v Cargu, a to pre vlastné potreby, pre naše koľajové vozidlá, tak do externého prostredia. Tým, že odpredávame časť (opravárenstva) kolegom v osobnej doprave, umožňujeme im, aby sa stali nezávislými a budovali si svoje opravárenské kapacity, zvlášť teraz, keď dostávajú nové vlaky,“ povedal generálny riaditeľ Carga Pavol Ďuriník.
Cargu to podľa neho umožňuje sústrediť sa na jeho hlavnú činnosť v nákladnej doprave. Cargo pripravuje podnikateľský plán tak, aby dosiahlo vyrovnané hospodárenie v tomto roku. Bude to však podľa riaditeľa Carga záležať od toho, ako nová vláda rozhodne o plánovanom vstupe strategického partnera do spoločnosti. „Práce na tomto projekte boli dočasne pozastavené,“ dodal Ďuriník.
Odvážne rozhodnutie
Generálny riaditeľ ZSSK označil rozhodnutie ministra o prevode aktív z Carga za odvážne rozhodnutie. „Malo by napraviť deformáciu z roku 2005, keď Železničná spoločnosť Slovensko mala vo svojom majetku len rušne a vozne a jedno rušňové depo v Poprade z dôvodu, že v rušňovom depe sú opravárenské kapacity pre Tatranskú elektrickú železnicu,“ uviedol Pavel Kravec. Osobný železničný dopravca z vlastných zdrojov nedokázal zaplatiť opravárenskú a technicko-hygienickú údržbu vozidiel vykonávanú mimo spoločnosti.
Za opravy rušňov a vozňov ZSSK zaplatila Cargu vlani 35 mil. eur, v rokoch 2009 a 2010 ju to vyšlo na 50 mil. eur a 45 mil. eur. Zníženie nákladov na opravy v minulom roku podľa Kravca spôsobilo to, že osobný dopravca zmenil prístup k opravám. „Predtým veľké opravy rušňov išli cez Cargo len administratívne, lebo Cargo ich potom posúvalo do ŽOS-iek. Tento spôsob sme zastavili a začali sme si objednávať veľké opravy priamo v ŽOS-kách,“ dodal Kravec s tým, že to bude mať priaznivý vplyv na ďalšie hospodárenie spoločnosti.
Ministerstvo dopravy plánovalo zabezpečiť vstup strategického partnera do Carga v lete tohto roka v podobe získania najmenej 66 % jeho akcií. Tento zámer však zostane na rozhodnutie vlády a ministerstva dopravy po marcových predčasných parlamentných voľbách.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s začali svoju činnosť ako samostatné podniky od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty – osobného a nákladného prepravcu. ZSSK prebrala jej aktivity v osobnej železničnej doprave, kým Cargo v oblasti nákladnej železničnej prepravy.