BRATISLAVA 23. júla (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) dosiahla v prvom polroku tohto roka zisk 2 mil. eur.
Dopravca zlepšil hospodárenie
Pôvodne v tomto období plánovala stratu v objeme 4 mil. eur. Štátny vlakový nákladný dopravca zlepšil hospodárenie nielen oproti plánu, ale aj medziročne. V prvej polovici vlaňajška vykázal totiž negatívny výsledok 12,7 mil. eur.
„Tento výsledok bol dosiahnutý pozitívnym vývojom tržieb z prepravy a činnosti nákladných vozňov voči plánu, najmä kvôli predzásobeniu sa podnikov v prvom kvartáli, ako aj úsporami na strane nákladov, najmä trakčných a netrakčných médií, poplatku za železničnú infraštruktúru a opráv,“ informoval v utorok o dôvodoch polročného zisku hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda.
V porovnaní s minulým rokom sa podľa neho zlepšilo hospodárenie hlavne v dôsledku nižších nákladov. Nižší bol poplatok za použitie železničnej infraštruktúry, klesli ceny za trakčnú elektrinu aj úrokové náklady pri pokračovaní nízkych sadzieb Euribor a postupnom klesaní výšky dlhu.
Cargo prepravuje milióny ton tovaru
ZSSK Cargo v prvom polroku prepravilo 17,866 mil. ton tovaru, čo je o 209 tis. ton, resp. o 1,2 % viac oproti porovnateľnému obdobiu minulého roka. „Z pohľadu jednotlivých druhov prepravy stabilne prevláda dovoz na úrovni 41 %, podiel vývozu a tranzitu je približne po 24 % a najnižšia je vnútroštátna preprava s podielom 11 %,“ uviedol Halanda.
„Dlhodobo výrazne dominujú prepravy pre odvetvie hutníctva, ktoré tvoria až 66 % celkového objemu,“ dodal. Ide o prepravu surovín i produkcie pre hutnícke podniky SR i okolitých krajín. Medzi komoditami prevláda železná ruda s podielom 35,4 %, nasledujú kovy s 16,6 % a uhlie s 12,4 %. Najväčší medziročný nárast firma zaznamenala v preprave železnej rudy, chémie a dreva.
Spoločnosť mala k 1. júlu 6 179 zamestnancov a ich počet sa tak medziročne znížil o 265, alebo o 4,1 %. Začiatkom júla 2013 firma evidovala ešte 6 444 zamestnancov.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a. s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť má základné imanie 401,646 mil. eur.