BRATISLAVA 3. apríla (WEBNOVINY) – V školstve sa počas prvého roka druhej vlády Roberta Fica začali riešiť problémy, o ktorých sa vedelo dlhodobo.
Takto zhodnotil svoj rok v kresle ministra školstva, vedy, výskumu a športu Dušan Čaplovič pre agentúru SITA. Svedčiť o tom má deväť novelizácií zákonov, ktoré sa týkajú regionálneho aj vysokého školstva, finančnej podpory študentov i zamestnancov školstva a napokon aj uznávania kvalifikácií.
Doterajšie pôsobenie v rezorte bolo tiež obdobím „reštartu eurofondov“, tvrdí Čaplovič. Vďaka tomu sa podľa neho postupne odbúrava byrokracia, zvyšuje sa čerpanie peňazí v operačných programoch a napokon sa postupne spúšťajú aj ambiciózne projekty. „Spustili sme digitalizáciu vzdelávacieho obsahu, ktorá ani zďaleka nie je iba o jednom produkte, ale o širokom informačno-technologickom zázemí,“ dopĺňa Čaplovič, podľa ktorého sú eurofondy ideálnym zdrojom financovania.
Jurzyca vyzdvihol kritériá na akreditáciu vysokých škôl
Čaplovičov predchodca Eugen Jurzyca si nemyslí, že by riešenia súčasného vedenia rezortu prevyšovali rozsahom alebo hĺbkou kroky predošlých ministrov školstva.
Úvodnú väčšinu Čaplovičovho roku vníma Jurzyca ako snahu, opierajúcu sa „v rozumnej miere o názory odborníkov, v príliš malej miere o tvrdé dáta a ich analýzy, a v príliš veľkej miere o to, čo sa hovorí medzi ľuďmi“. Čaplovičov rok saniesol aj v duchu štrajkov učiteľov a zamestnancov škôl. Od roku 2013 sa tarifné platy zvýšili o päť percent pre pedagogických a odborných zamestnancov a o päť netarifných zložiek pre nepedagogických zamestnancov, „napriek kríze a konsolidácii verejných zdrojov“, hovorí minister školstva.
Za úspech považuje minister nové „náročné, ale spravodlivé kritériá na komplexnú akreditáciu vysokých škôl“. Spolu s Akreditačnou komisiou ich ministerstvo školstva vypracovalo tak, aby sa dôraz kládol nielen na učenie, ale aj na vedu a výskum. Jurzyca si myslí, že systém má vďaka novým akreditačným kritériám šancu sa zlepšiť. Upozorňuje ale, že akreditačná komisia nedisponuje informáciami, ktorými by sa dala kvalita vzdelávania na vysokých školách merať priamo.
Stále máme čo zlepšovať, tvrdí Jurzyca. Z medzinárodných porovnaní vyplýva, že z hľadiska kvality je naše školstvo podpriemerné. Z hľadiska efektívnosti je však vysoko nadpriemerné. Naše školstvo chráni ľudí pred nezamestnanosťou viac, ako je tomu v zahraničí.
Kvalitu vzdelávania možno podľa Jurzycu zvyšovať lepším meraním a porovnávaním výsledkov jednotlivých vzdelávacích odborov a škôl s výdavkami na ne. Takéto informácie poskytnú školám spätnú väzbu, pomôžu verejnosti pri výbere školy a štátu pomôžu posunúť sa od financovania podľa nákladov k financovaniu podľa toho, kde peniaze prinesú najväčší úžitok, dodáva Čaplovičov predchodca.
Rok vlády nenaplnil očakávania školských odborárov
Vláda Roberta Fica za svoj prvý rok vládnutia nenaplnila očakávania školských odborárov v oblasti odmeňovania pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov.
„Požiadavky formulované počas rokovaní a štrajku boli prijate len v nepatrnej miere a i ch doterajšie plnenie zo strany vlády nezabezpečuje reálne riešenie momentálnej zlej situácie,“ konštatuje Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy (OZ PŠaV) na Slovensku vo vyhlásení.
Odborári sú presvedčení, že aj naďalej pretrváva poddimenzovanie celého školského systému, a to najmä v oblasti platov zamestnancov a v prísune peňazí na materiálne a technické zabezpečenie škôl a školských zariadení.
Vláda podľa nich nereagovala na výzvu OZ PŠaV k postupovýmkrokom pri systémovom riešení problémov vo financovaní a odmeňovaní v rezorte školstva. „Text tejto výzvy je výsledkom spoločnej dohody a odzrkadľuje dlhodobé požiadavky, na splnení ktorých trvajú všetky zúčastnené organizácie. Ignorovaním takéhoto celoplošného prejavu vôle vláda SR iba potvrdila, že riešenie akútnych problémov školstva nepatrilo medzi jej priority,“ myslí si odborový zväz.
Na druhej strane za pozitívnu považujú snahu o zmenu viacerých dôležitých zákonov, najmä zákona o financovaní, zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, zákona o školskej správe a školskej samospráve, či zákona o odbornom vzdelávaní.
Za správne považujú, že rezort školstva zastavil nekontrolované zaraďovanie škôl a školských zariadení do siete a uvedomil si potrebu racionalizácie a optimalizácie celej štruktúry. „Z tohto pohľadu však upozorňujeme na nevyhnutnosť prijať opatrenia na rekvalifikáciu či inú pomoc pre nadbytočných zamestnancov,“ dodávajú odborári.
Odborový zväz očakáva splnenie uznesenia Národnej rady SR, ktorým uložila vláde vypracovať návrh systémových zmien v školstve.
„Daný materiál, s ktorým sme boli čiastočne oboznámení, v súčasnej podobe vo významnej miere obsahuje požiadavky OZ PŠaV na Slovensku formou postupových krokov a má ambíciu odštartovať pozitívne zmeny v odmeňovaní, financovaní a zefektívnení celého systému školstva,“ ukončili odborári.
V prípade, že spomínaný návrh bude vládou prijatý a dôjde k uskutočneniu systémových zmien, vrátane plnenia ich požiadaviek, je OZ PŠaV na Slovensku pripravený pristúpiť k sociálnemu zmieru.