„Najdôležitejšie bolo pre nás vniesť do hotela pocit harmónie. Človek sa tam má cítiť ako u mamy,“ hovorí architekt a dizajnér Slavomír Stehlík zo spoločnosti Carduelis, autor architektonických a dizajnérskych riešení interiéru hotela.
Nenápadná útulnosť
Uličná fasáda budovy pôsobí nenápadne a od priľahlej zástavby sa líši jednoduchými, no kľúčovými detailmi. Upúta najmä drevený obklad parteru, ktorý fasáde dodáva atmosféru tepla a útulnosti. Ďalším rozdielom je fasáda dvoch horných podlaží, ktorá sa materiálovým vyhotovením líši od základnej omietnutej fasády. Ostatné pohľady na vonkajšiu tvár stavby sú na rozdiel od uličnej fasády zvláštne členité; nerušia však okolie a pôsobia osviežujúco. Celkový dojem zo stavby je v súlade s hlavnou myšlienkou butikového hotelu – nekričí, nepôsobí excentricky, láka obsahom.
Vstup do parteru len potvrdzuje domácky pocit. Tmavý priestor sa architekt nesnažil presvetľovať umelým svetlom. Drevo v kombinácií s tmavými tapetami kontrastuje so svetlými doplnkami – dominantná je pohovka so svietnikom, ktorá evokuje možno skôr babičku ako mamu, celkovému dojmu vstupnej minihaly však neškodí. Naopak, naozaj pripomína domov.
Rekonštrukcia od základov
„Rekonštrukcia budovy bola zásadná, z pôvodnej budovy zostal len skelet,“ hovorí Dominik Eliáš, riaditeľ hotela. Na architektonickom riešení stavby sa podieľala trojica architektov. Exteriér je dielom architektov Fedora Minárika a Petra Brezinu, interiér zasa naprojektoval architekt Slavomír Stehlík z architektonického a dizajnérskeho ateliéru Carduelis. „Z pôvodnej budovy sa zachovali len nosné časti, podlahy a schodisko. Fasáda sa menila len v prízemnej časti, kde sa zväčšovali otvory. Na ostatných podlažiach zostala fasáda nezmenená, dodržali sa aj rozmery pôvodných okenných otvorov,“ dodáva architekt Slavomír Stehlík.
Podstatné zmeny prebehli najmä pri riešení jednotlivých podlaží. „Investor mal jasnú predstavu o využití objektu, spoločne sme teda hľadali vyhovujúce dispozičné riešenie podlaží,“ hovorí architekt. Riaditeľ hotela Dominik Eliáš dodáva, že pôvodný projekt sa menil len minimálne. S ateliérom Carduelis investor už v minulosti spolupracoval, a keďže po predošlých projektoch boli obe strany s výsledkom spokojné, spoluprácu obnovili aj pri tomto projekte.
V hoteli ako doma
Boom hotelov vo svete aj u nás si žiada svoju daň – aby hoteliér klienta zaujal, musí prejaviť dávku invenčnosti. Musí svojim klientom ponúknuť niečo viac ako konkurencia; pridanú hodnotu, ktorú budú obľubovať a vyhľadávať. Tento motív je kľúčovým faktorom vzniku butik hotelov. Prvé lastovičky tohto druhu sa začali objavovať už v 80. rokoch vo veľkých mestách ako Londýn, San Francisco, alebo New York a časom inšpirovali aj ostatné mestá a krajiny.
Celý článok si môžete prečítať na: https://www.asb.sk/architektura/realizacie/butikovy-hotel-mama-s-s-privlastkom-design-4400.html