BRATISLAVA 24. januára (WEBNOVINY) – Ak štát nechce ďalej prevádzkovať bratislavské letisko, mal by ho podľa poslanca parlamentu a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) radšej prenajať na základe koncesie ako predať. Vážny si však myslí, že výrazná preferencia predaja majetku so všetkým, čo s tým súvisí, zvíťazí nad schválenou koncepciou letiska. Zdôvodnil to najmä možnou tučnou províziou pre predávajúceho, čiže „štát zastúpený súčasnou koalíciou“.
„Ich privatizačný apetít nám predviedli v minulosti a ukážu ho aj teraz. Ak nenájdu odvahu rozvíjať a prevádzkovať letisko v gescii štátu, je pre Slovensko podstatne lepším riešením koncesia (prenájom) ako predaj,“ tvrdí Vážny v stanovisku zaslanom v pondelok pre agentúru SITA. Prevod akcií na samosprávu podľa neho už vyskúšala druhá Dzurindova vláda v praxi na malých regionálnych letiskách, kde sa ukázal „nezáujem samosprávy o faktický rozvoj, respektíve záujem len o obsadenie postov v riadiacich orgánoch letísk,“ dodal Vážny.
Ministerstvo dopravy navrhuje prenájom bratislavského letiska alebo jeho rozvoj cez inú formu verejno-súkromného partnerstva, informoval v pondelok denník Sme s tým, že získal priebežnú podobu návrhu rozvoja letiska. Koncepcia rozvoja letiska v Bratislave, pre ktoré chce rezort dopravy nájsť strategického partnera, by mala byť hotová do konca februára. Podľa odborníkov príjmy z dlhodobého prenájmu letiska za celé obdobie 20 až 30 rokov môžu byť však nižšie ako jednorazové výnosy z jeho predaja. Podľa predbežného návrhu rozvoja letiska by ho mohol súkromný partner začať prevádzkovať už koncom roku 2012. Výberové konanie by sa tak podľa novín malo začať ešte druhom polroku tohto roka. Do rozvoja letiska je pritom potrebné investovať v najbližších desiatich rokoch okolo 350 mil. eur. Tieto peniaze by mali ísť najmä na rozšírenie nového terminálu na mieste starej budovy, ako aj na opravy vzletových a pristávacích dráh či výstavbu odmrazovacieho stojiska pre lietadlá.
Bývalého ministra dopravy zároveň prekvapuje postupná zmena postoja rezortu dopravy k možnosti dostavby širokorozchodnej železničnej trate z východného Slovenska do Bratislavy a Viedne. Vážny pripomenul, že terajšia vláda sa vo svojom programovom vyhlásení minulý rok zaviazala vykonať analýzu výsledkov štúdie realizovateľnosti tohto projektu, hoci ho nepodporuje. „Je príjemné počuť, ako sa obracia rétorika súčasného vedenia rezortu dopravy vo veci širokorozchodnej železnice a je príjemné, vidieť ako sa im otvárajú oči a menia názor, keď začínajú spoznávať o čo vlastne v danej veci ide. Túto zmenu v koncepcii širokorozchodnej trate o náznakoch v pokračovaní procesu po oboznámení sa s významom a súvislosťami považujem za správnu,“ uviedol ďalej Vážny. Reagoval tak na najnovšie vyjadrenia ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), ktorý nevylúčil realizáciu projektu širokorozchodnej trate, ak výsledky analýzy štúdie realizovateľnosti potvrdia jeho ekonomickú opodstatnenosť. Vyhodnotenie záverov štúdie by malo byť uzavreté do konca januára. Vážny opäť označil za chybné rozhodnutia nezvratné zastavenie dvoch diaľničných PPP projektov.