Širokorozchodná trať môže byť za istých podmienok prínosom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ján Figeľ, Vladimír Jakunin
Minister dopravy SR Ján Figeľ (vľavo) a generálny riaditeľ Ruských dráh Vladimír Jakunin (vpravo) na odovzdávaní prvých vagónov vyrobených spoločnosťou Tatravagónka pre potreby spoločnosti RŽD Transkontajner. Foto: SITA/Ivan Fleischer

ČIERNA NAD TISOU/DOBRÁ 21. januára (WEBNOVINY) – Projekt širokorozchodnej trate môže byť za istých okolností ekonomicky prínosný a racionálny pre investície, uviedol v piatok v Čiernej nad Tisou prvý podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ. „Širokorozchodná trať je na Slovensku realita a veľmi dôležitá súčasť celkového hospodárskeho a regionálneho rozvoja, nielen na východe, ale na celom Slovensku,“ podčiarkol Figeľ.

Minister ďalej uviedol, že je to vážna a dôležitá téma. „Nachádzame sa v Dobrej, kadiaľ vedie širokorozchodná trať až do Košíc. Slovenská vláda i ja osobne podporujeme kroky, aby sa vitalizovala železničná doprava aj na širokej koľaji. Čo potrebujeme z hľadiska širokorozchodnej trate a jej predĺženia je finálne vyhodnotenie predbežnej štúdie realizovateľnosti, ktorá bola vypracovaná a pripravená v decembri 2010. Na základe jej zhodnotenia rozhodneme o ďalších krokoch,“ dodal Figeľ.

Minister dopravy to povedal v reakcii na vyjadrenie prezidenta ruských železníc Vladimíra Jakunina, ktorý sa mu poďakoval za podporu revitalizácie širokorozchodnej trate a zámeru jej predĺženia až do Viedne. Jakunin pripomenul, že v decembri bola ukončená štúdia realizovateľnosti, ktorá konštatovala, že ide o ekonomický výhodný a realizovateľný projekt. Zdôraznil, že zámer vybudovať širokorozchodnú trať nie je len slovenským či ruským, ale medzinárodným projektom, na ktorom má záujem aj Ukrajina a Rakúsko.

Štúdia realizovateľnosti projektu vypracovaná nemeckou poradenskou spoločnosťou Roland Berger, ktorú predstavili v decembri minulého roku, konštatovala, že predĺženie širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Viedne je technicky a právne realizovateľné. Podľa štúdie by navrhované predĺženie širokorozchodnej železničnej trate o 450 kilometrov vytvorilo 11 tis. nových pracovných miest a prinieslo by viaceré ekonomické benefity všetkým štyrom zúčastneným krajinám. Náklady na výstavbu trate odhaduje štúdia na 6,3 mld. eur, ďalších 240 mil. eur by bolo potrebných na výstavbu terminálov. Rusko, Ukrajina, Slovensko a Rakúsko by sa mali do konca januára vyjadriť, či budú projekt realizovať.

Predpokladá sa, že investíciu by mohli podporiť prepravné spoločnosti za istej účasti štátov. „Ale ak je to ekonomicky rozumné, tak to treba spájať hlavne so záujmami firiem alebo dopravcov, ktorí by za istých podmienok do toho mohli ísť. Predpokladám, že s podporou verejnej správy, respektíve štátov vytvárajúcich priaznivejšie prostredie pre takéto rozhodnutia,“ dodal Figeľ. Podľa neho ide o náročný projekt, svojim spôsobom až medzikontinentálny a preto si vyžaduje nielen starostlivé zváženie, ale aj strategické rozhodnutia.

Kabinet chce podľa skorších vyjadrení výsledky štúdie realizovateľnosti analyzovať, avšak v programovom vyhlásení zároveň uvádza, že „Vláda SR nepodporuje tento projekt“.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ