BRATISLAVA 13. septembra (WBN/PR) – Bratislava bude po druhý krát v tomto roku mestom tanca. Od 23. do 30. septembra 2012 sa stretnú tanečníci z Česka, Ruska a Rakúska aby spolu s domácimi tanečnými súbormi predviedli divákom svoje umenie počas jesennej časti 16. ročníka medzinárodného festivalu súčasného tanca Bratislava v pohybe. Súčasťou programu, ktorý sa sústredí na mladú nastupujúcu generáciu choreografov, budú aj workshopy vedené zahraničnými lektormi a premietanie filmu spojené s vernisážou fotografií.
16. ročník festivalu Bratislava v pohybe je rozdelený na dve časti. Program prvej časti, ktorá prebehla v júni, ponúkla ukážky prác výrazných osobností na poli súčasnej choreografie – Chrisa Haringa, Ruiho Hortu, Adrien Hód či Jiřího Kyliána a Libora Vaculíka. Druhá časť, ktorá sa začína 23. septembra, bude zameraná na prezentáciu tvorby mladých európskych choreografov a na edukačné projekty. Septembrový festivalový program ponúkne štyri progresívne tanečné večery, počas ktorých sa predstavia súbory z Česka, Ruska, Rakúska a Slovenska. V rámci sprievodného programu môžu diváci navštíviť dve tanečné inscenácie súborov elledanse a Debris Company, ako aj projekciu filmu Zuzany Burianovej Kto z koho spojenú s vernisážou fotografií mapujúcich proces tvorby filmu.
Lovec a jeho obeť
Otváracím predstavením druhej časti 16. ročníka festivalu Bratislava v pohybe bude 23. septembra komorný minimalistický duet Mah Hunt tanečníkov a zároveň choreografov Lenky Vágnerovej a Pavla Mašeka z českého súboru DOT504. Tanečné zoskupenie bolo vôbec prvým profesionálnym súborom fyzického tanečného divadla v Česku. V roku 2006 ho v Prahe založila umelecká riaditeľka súboru Lenka Ottová, ktorá popri spolupráci so zahraničnými osobnosťami fyzického tanečného divadla, dáva príležitosť aj mladým domácim tvorcom. Dlhoročný členovia DOT504 Lenka Vágnerová a Pavel Mašek sa tak v predstavení Mah Hunt predstavia nielen ako protagonisti, ale aj ako choreografi. V komornom duete sa dvaja ľudia rozhodli zažiť lov. Aký bude záleží od nastavených pravidiel. Úlohy lovca a loveného sa pritom pravidelne menia, vzniká mozaika krátkych obrazov rôznej dynamiky. „Počas tvorby predstavenia sme hovorili o tom prečo a akým spôsobom sú zvieratá ľuďmi lovené, týrané a zabíjané,“ hovorí Lenka Vágnerová. „Skúmali sme, aké je to byť lovec, aké je to byť lovený, ako zviera privábiť, ako získať opätovnú dôveru alebo aké pravidlá fungujú medzi zvieratami samotnými. Postupne nás začalo zaujímať, čo by sa stalo, keby zvieratá prestali existovať, keby boli človekom vyhubené. Rodili by sa generácie ľudí, ktoré by priamo nepoznali zviera. Mohli by si o ňom iba prečítať, možno by potom niekoho začalo zaujímať, ako sa niečo také stalo, ako boli zvieratá vyhubené a chcel by zažiť lov.“
Jedna tvár zla. Manson
Aj ďalší festivalový večer (24. september) bude patriť tanečnému súboru DOT504. V spolupráci s ďalším popredným predstaviteľom fyzického tanečného divadla, medzinárodným súborom Teatr Novogo Fronta, uvádzajú originálnu celovečernú inscenáciu Manson o neslávne známom Charlesovi Mansonovi. Šialenec, alebo mimoriadne inteligentný manipulátor? Čo sa odohráva v hlave človeka, ktorý dal pokyn k vraždám, sám seba označuje za zlého a zákerného, ale napriek tomu opakovane žiada o prepustenie z väzenia? Čo si o ňom myslia pozostalí obetí? Má svedomie? Existuje pokánie, ktoré by zmylo takú hrôzu? Otázky, ktoré čakajú na odpovede. Kde ich ale nájsť? Súbor Teatr Novogo Fronta známy svojimi predstaveniami, ktoré smerujú od fyzického divadla až k divadlu totálnemu a sú bohaté na symboliku, založili v roku 1993 v ruskom St. Peterburgu Irina Andreeva a Aleš Janák. Neskôr sa medzinárodný súbor usadil v Prahe. Kritika označuje ich projekty ako „tanec na hranici“.
Nastupujúca generácia
Počas dvoch festivalových večerov (29. a 30. september) sa návštevníkom festivalu Bratislava v pohybe nastupujúca generácia tanečníkov z Katedry tanečnej tvorby HTF VŠMU a rakúskeho Konservatorium Wien Universität.
V školskom roku 2012/13 realizuje Katedra tanečnej tvorby HTF VŠMU projekt s talianskym choreografom Davidom Sportellim s názvom Skin podporený grantom Ministerstva kultúry. Cieľom projektu je rozvoj interpretačných a tvorivých skúseností študentov KTT v oblasti súčasných choreografických postupov. Pokožka (anglicky skin) je úzky medzi-priestor, ktorý tvorí hranicu medzi nami a svetom okolo nás. Choreografický proces bol inšpirovaný otázkami: Kto som a v koľkých podobách existujem? Čo je mojou funkciou v širšom rámci? Môže byť môj pohyb miestom, kde sa zbieha moja pamäť (minulosť) a zámer (budúcnosť). Kde sa obe stávajú prítomné? Je pokožka miestom, kde je vnímanie (vnútorné) a akcia (vonkajšie) spoločne vytváranou udalosťou? Môžem nájsť prostredníctvom zvedavosti a otvorenosti priepustný stav, ktorý mi umožní byť jednoduchým telom, čistým médiom, cez ktoré nie sú veci len ukazované, ale skutočne prejavené?
Predstavenie Inbetween tanečného oddelenia Viedenského Konzervatória, známeho vnímaním tanca v širšom kontexte, je zložené z piatich samostatných choreografický prác študentov – Unentrinnbare Nebelungen, seit ewigkeit / for ages, Oh it´s Vienna / Walzer, effort désespéré a iWish³.
Všetky predstavenia sa hrajú v Alternatívnom divadle elledanse so začiatkom o 20.00. Súčasťou festivalu Bratislava v pohybe je aj sprievodný program, ktorý ponúkne divákom predstavenia súborov elledanse (25. september, 20.00) a Debris Company (27. september, 20.00). Predstavením Jablko nadväzuje elledanse a choreografka Šárka Ondrišová tematicky voľne na svoju najúspešnejšiu inscenáciu Canto hondo – hlboká pieseň o nej… Sleduje ďalšie aspekty archetypov muža a ženy v zrkadle psychológie a mytológie. Po predstavení bude nasledovať Tanečný Impro Jam počas ktorého si účastníci budú môcť voľne tanečne zaimprovizovať v sprievode živej hudby.
Zoskupenie Debris Company vystúpi so svojou asociačnou drámou o predávkovaní realitou Hexen. Po predstavení sa bude premietať film Zuzany Burianovej Kto z koho sprevádzaný vernisážou fotografií mapujúcich proces tvorby filmu.
Jesenná časť 16. ročníka medzinárodného festivalu Bratislava v pohybe má aj svoju edukatívnu líniu v podobe dvoch workshopov. „Cieľom druhej časti festivalu je podporiť tvorbu a prácu s mladou generáciou tanečníkov,“ hovorí riaditeľka festivalu Miroslava Kovářová. „Dva týždňové workshopy ponúknu študentom a profesionálom z oblasti tanca možnosť pracovať s renomovanými pedagógmi a tak si overiť či získať nové informácie a zručnosti. Mariko Tanabe predstaví svoj výskum v oblasti prepojenia tanca a Body Mind Centering, Davide Sportelli bude popri príprave choreografie pre študentov VŠMU vyučovať súčasnú techniku.“
Medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe sa počas svojej existencie stal stabilnou súčasťou kultúrneho života v hlavnom meste a priestorom pre rozvoj súčasného tanca na Slovensku. Domácim súborom poskytuje tak potrebný priestor na konfrontáciu s aktuálnym dianím v súčasnom tanci.