Z nákupu vrtuľníkov, ktorý plánoval rezort vnútra ešte pod vedením bývalého ministra Roberta Kaliňáka (Smer-SD), zišlo. Ministerstvo pod vedením Romana Mikulca (OĽaNO) vyhlási nové verejné obstarávanie. Jeho termín zatiaľ známy nie je.
„Momentálne sa pracuje na koncepčnom precizovaní celého projektu, keďže svojim významom aj finančnou náročnosťou ovplyvní smerovanie určených činností Policajného zboru, rovnako Hasičského a záchranného zboru,“ povedal pre portál SITA.sk hovorca rezortu vnútra Petar Lazarov.
Vnútro vyčlenilo na nákup vrtuľníkov desiatky miliónov eur
V roku 2017 ministerstvo podpísalo rámcovú dohodu s firmami Bell a Leonardo na dodávku maximálne ôsmich viacúčelových vrtuľníkov za 80 miliónov eur. Dohoda bola uzatvorená na obdobie štyroch rokov.
Rezort vnútra hovorí, že v súčasnosti neplánuje zadávať zákazky na základe platnej rámcovej dohody, pretože „v nej ponúknuté vrtuľníky nezodpovedajú potrebám Ministerstva vnútra SR z hľadiska ponúkaných parametrov a výkonov“.
V letke rezortu vnútra je ministrov brat
Vo vládnej letke pracuje brat ministra vnútra Romana Mikulca (OĽaNO). Môže tak čerpať poznatky a postrehy pri nákupe aj od príbuzného. Rezort odmietol, že by ministrov brat bol priamo v manažmente letky.
„Pán Mikulec je od 1. januára 2020 zaradený na oddelení Letovej správy a dozoru,“ uviedol hovorca Lazarov. Podľa neho ministrov brat nie je vedúci a ani zástupca oddelenia. Prijatý bol ešte 1. novembra 1991 federálnym ministerstvom vnútra ako príslušník policajného zboru.
Vyšetrovanie havárie policajného vrtuľníka sa skončilo, ale bodka za prípadom stále chýba
Komplikácia s haváriou vrtuľníka
Ešte za čias ministra Kaliňaká to vyzeralo tak, že vrtuľníky by na Slovensko mohla dodať americká firma Bell. Prvý vrtuľník od tejto spoločnosti exminister zo Smeru-SD prevzal v lete v roku 2015, druhý vrtuľník prišiel neskôr. Podľa vtedajších slov ministra sa mali tieto stroje používať pri ochrane štátnej hranice, pátraní po nezvestných osobách a pri prírodných katastrofách.
Situácia okolo vrtuľníkov sa skomplikovala v máji 2017, kedy na letisku pri Prešove havaroval policajný vrtuľník amerického výrobcu. Pri nehode zahynuli dvaja hasiči. Vyšetrovanie napokon neukázalo technickú poruchu. Len nedávno sa skončilo vyšetrovanie, o čom pred časom informovali Webnoviny.sk. Chyba mala byť na strane pilota.
Po výmene vlády a nástupe premiéra Petra Pellegriniho (vtedy Smer-SD) aj s ministerkou vnútra Denisou Sakovou (vtedy Smer-SD) sa javilo, že šanca na dodávku vrtuľníkov sa zvýšila pre taliansku firmu Leonardo. Pellegrini sa v roku 2018 stretol v Ríme s premiérom Giuseppem Contem a reč prišla aj na vrtuľníky. Slovenský premiér vtedy uviedol, že popri americkej ponuke by tá talianska mohla byť výhodnejšia.
Vsadia na dvojpilotné vrtuľníky?
Dlhoročný pilot vrtuľníkov Pavol Petríček, ktorý lieta na vrtuľníku Bell-429, povedal, že kľúčovým pri obstaraní nových strojov bude to, aké úlohy majú plniť.
„Sme dosť malá krajina na to, aby sme mali napríklad desať rôznych druhov vrtuľníkov. Nemôžeme si dovoliť kupovať stroje na jednu konkrétnu špecializáciu, ale viacúčelové stroje, ktoré dokážu pokryť väčšie spektrum úloh,“ myslí si Petríček.
Zatiaľ nie je jasné, či chce rezort vnútra obstarať jedno alebo dvojpilotné vrtuľníky. Jednopilotné vrtuľníky môžu byť po krátkej modifikácii prevádzkovateľom upravené na plnohodnotne dvojpilotné, v závislosti podľa druhu plnenej úlohy. Modifikáciu robí priamo prevádzkovateľ a dá sa ľahko meniť.
„Ide o plnenie úloh s nočným videním, v zložitých meteorologických podmienkach a v ďalších špecifických podmienkach definovaných prevádzkovateľom. Keby mal letiaci pilot trebárs zdravotné problémy, riadenie môže prevziať druhý pilot a bezpečne pristáť. Takisto, keby bola na palube akákoľvek porucha, ktorá si vyžaduje riešenie technického stavu, tak jeden pilot riadi stroj a druhý vykonáva postupy podľa tzv. check listu na bezpečné pristátie,“ vysvetlil pilot.
Podľa Petríčka pri dvojpilotných vrtuľníkoch je zdvojená bezpečnosť a práca pilotov je rozdelená. „Je to toho naozaj veľa. Od pilotáže, navigácie, komunikácie, vyhodnocovania, monitorovania, rozhodovania sa,“ poznamenal.
Lietadlá rezortu vnútra môžu skončiť pod obranou
Otázkou je, či a ako nákup vrtuľníkov ovplyvní zámer zlúčiť letky ministerstiev vnútra a obrany. Očakáva sa odborná diskusia o tomto kroku, ktorý si súčasná koalícia zapísala do vládneho programu.
„V súčasnosti sa všetka energia sústredí na boj proti pandémii koronavírusu, ostatné procesy, samozrejme, nezastali, ale došlo k ich spomaleniu,“ tvrdí ministerstvo vnútra.
Je na zváženie, či existencia dvoch leteckých útvarov nie je pre tak malú krajinu, akou je Slovensko, luxusom. Už v minulosti sa viedli politické debaty o zlúčení. Bývalí ministri vnútra Daniel Lipšic a aj Kaliňák boli proti.
Jeden z argumentov proti zlúčeniu bol ten, že civilné lietadlá pri poskytovaní humanitárnej pomoci, či pri prevoze našich občanov jednoduchšie dostanú povolenia. Platí však aj protiargument, že iné členské krajiny EÚ poskytujú leteckú humanitárnu pomoc vojenskými lietadlami, napríklad susedná Česká republika.
Piloti vládnej letky zarobia menej ako v biznis sfére
Letecký útvar ministerstva vnútra za éry ministra Kaliňáka svoj letecký park obmenil. Staré ruské stroje Tupolev sa nahradili technikou západnej výroby. Tvoria ju dve lietadlá Airbus A319 a dve s menším doletom typu Fokker 100, ktoré sú náhradou za stroje typu Jak-40. Okrem toho má letka dva ruské vrtuľníky typu MI 171 a americký Bell 429.
Podľa informácií Webnovín sa práca v letke oplatí. Plat aj s príplatkami na základe istých odborností sa môže vyšplhať do výšky 12 000 eur. Ministerstvo vnútra to odmieta.
„Nie je to pravda, maximálny kombinovaný plat za kumuláciu dvoch funkcií je 9 900 eur, a to riaditeľ útvaru 3 900 eur a zároveň kapitán Airbusu A319 má 6 000 eur, čo predstavuje polovicu komerčnej mzdy za pozíciu kapitán A319, pripadne Boeing 737,“ ozrejmil hovorca rezortu vnútra.
Podľa neho sa v komercii mzda skúseného kapitána pohybuje na úrovni 12 000 eur. Všetky platové náležitosti v rezortnej letke podľa Lazarova upravuje mzdový poriadok, ktorý v rámci schvaľovacieho procesu musí prejsť všetkými inštanciami ministerstva vrátane odborového zväzu.