Keď k pojmu umenie pribudne prívlastok „moderné“, často má za následok lavínu otáznikov. Pohybuje sa totiž na území bez hraníc, pravidiel, techník a občas aj bez akéhokoľvek zmyslu. Na tenkom ľade, ktorý občas prekvapí a občas aj praskne. Pozrite si prehľad pochopených aj nepochopených výstav moderného umenia, ktoré vyvolali vlnu vášní.
Klunk Garden
Bizarnú inštaláciu zloženú z častí ľudských tiel s názvom Klunk Garden vytvoril rakúsky kolektív umelcov známych pod menom Gelitin. Štvorica Rakúšanov, ktorí radi šokujú, svoje dielo po prvý raz prezentovala v roku 2009 v Tokiu. Ich „zenová skalka“ kombinovala tradičnú zen-budhistickú záhradu prepletenú s odhalenými časťami ľudských tiel. Išlo o „živú“ výstavu, počas ktorej sa aktéri dlhé hodiny nehybne schovávali pod vrchnou vrstvou tvoriacou pódium. Na povrch vyvierajúce hlavy, zadky, ruky a iné časti tela boli interpretované ako „ľudský zásah do plynulej dokonalosti pohrabaných liniek pôdy“.
Life Below The Surface
Rakúsky fotograf Andreas Fanke je stálicou na domácej scéne reklamnej fotografie. Nedávno však rozčeril aj nové hladiny vody – a to doslovne. Franke premenil potopenú loď na podvodnú galériu, v ktorej vystavuje svoje taktiež pod vodou vytvorené fotografie. Vrak vojenskej lode s názvom Vandenberg sa nachádza vyše 30 metrov pod hladinou Atlantického oceánu v Key West na Floride. V jeho útrobách je schovaných dvanásť v plexiskle zaliatych nostalgických fotografií, ktoré reflektujú náladu zhrdzaveného vraku. Návštevníci galérie si pred vstupom musia zapožičať výstroj na potápanie s kyslíkovou bombou.
„Vo svojich fotografiách vytváram iluzórne svety. Rád sa pozerám na veci v novom uhle a rád vytváram nové pohľady. Vytvoriť fotografie potopenej lode a vrátiť do vraku život tak, že tieto fotky naplním príbehmi, bolo pre mňa vždy lákavé. Keď som sa potápal pri Vandenbergu, konečne som našiel dokonalé pódium pre moje plány,“ uviedol Fanke o výstave, ktorá je prístupná od jesene tohto roka.
Keď sa šťastie unaví…
Americký umelec Paul McCarthy vytvoril nafukovaciu repliku výkalov pre záhradu švajčiarskeho múzea v Berne v roku 2008. Jeho dielo s názvom „Complex Shit“ malo veľkosť rodinného domu a výstavné miesto sa mu zjavne nepozdávalo. Nečakaný silný poryv vetra zdvihol gigantický balón z výstaviska a niesol ho povetrím vyše dvesto metrov. Balón stihol poškodiť tabule na neďalekom skleníku aj elektrické vedenie, no nakoniec šťastne pristal na trávniku v blízkosti detského domova.
Gigantická sieť
Kolektív dizajnérov For Use/Numen sa rozhodol oživiť historické priestory viedenského múzea netradičnou inštaláciou. Za použitia vyše 45 kg lepiacej pásky vytvoril zaujímavú lepkavú pavučinu, do ktorej sa mohli nechať návštevníci voľne „zakukliť“. Na jej výrobu sa spotrebovalo 51 816 metrov priesvitnej pásky a priebeh výroby siete dokumentuje aj krátke video.
Krikľavá plavba za dobrodružstvom
Ak ste niekedy túžili plaviť sa po krikľavo zelenom jazierku v centre Londýna a popri tom si usrkovať z koktejlu, teraz máte jedinečnú šancu. Výstava s názvom The Truvia Voyage of Discovery sa nachádza na streche obchodného domu Selfridges a slúži čisto na reklamné účely. Na britský trh sa totiž dostáva nový druh prírodného sladidla, ktorý zákazníkom ochutí život v rôznych podobách. Brána do sladkého života sa začína už vo výťahu, ktorý je pokrytý zbierkou najobľúbenejších klasických kníh. Strecha budovy okrem jazera s dvanástimi člnmi ponúka aj vodopád, koktejlový bar a služby plavčíka.
Trochu iná telefónna búdka
Známy britský pouličný umelec Banksy sa do histórie zapísal ako prvý človek, ktorého streetartové dielo sa na verejnej aukcii v roku 2007 vydražilo za neuveriteľných 288 000 libier a postaralo sa tak o aukčný rekord. Okrem toho má Banksy na svedomí mnoho ďalších pouličných výtvorov vrátane skrútenej telefónnej búdky, ktorá mapuje úpadok „pouličného telefonovania“ v Londýne.
Kým sa neroztopí
Brazílska umelkyňa Nele Azevedo vytvorila stovky sediacich ľadových mužíčkov, ktorých umiestnila na námestie v centre mesta. Výstava oficiálne skončila v momente, kedy sa posledný kúsok ľadu nepremenil na kvapky vody.
Keď drevo ožíva
Anglická sochárka Heather Jansch rada pracuje s netradičným materiálom. Jej najnovšou záľubou sú drevené polená, z ktorých vytvára fascinujúce sochy len ťažko rozlíšiteľné od originálu.
Ľudské sochy trochu inak
Austrálsky umelec Ron Mueck sa vo svojej tvorbe inšpiruje dielom svojich rodičov, ktorí patria k známym výrobcom hračiek. Je zodpovedný aj za všetky špeciálne efekty z fantazijného filmu Labyrint. Mueck sa neskôr preslávil hlavne výrobou realistických plastových modelov, ktoré tvoril pre reklamné plagáty. Po niekoľkých rokoch však dospel k názoru, že fotografia ničí fyzickú prítomnosť samotného objektu, a tak sa obrátil na tvorbu sôch zo sklolaminátovej živice. Jeho diela vyzerajú ako živé, no ich rozmery výrazne prevyšujú parametre ľudského tela, čím nechávajú vyniknúť všetky detaily.
www.oddee.com
www.staudinger-franke.at
www.woostercollective.com