Na Slovensko by sa mohlo dovážať menej veľmi starých ojazdených áut. Zabezpečiť by to mali zmeny v registračných poplatkoch. Tie zavádza novela zákona o správnych poplatkoch, ktorú v polovici marca schválil parlament.
Návrh Viskupiča
Legislatíva ešte čaká na podpis prezidentky SR. V rámci nej poslanci podporili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS). Ten tabuľku výkonov upravuje na rozsah 33 až 1 000 eur s účinnosťou od 1. júla tohto roka.
„Zmena poplatkov bude mať dopad aj na dovoz jazdených, hlavne najstarších 15 a viac ročných vozidiel. Na reálne zníženie emisií v cestnej doprave však potrebujeme urobiť mnoho ďalších krokov, ako napríklad väčšie zapojenie bezemisných vozidiel, budovanie nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá či zlepšenie hromadnej dopravy,“ uviedol pre agentúru SITA výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak.
Ako objasnil, Slovensko poskytovalo úľavy zo základnej hodnoty poplatkov na základe veku automobilu. Čím staršie a menej ekologické, tým väčšiu zľavu ponúkol štát vlastníkovi a držiteľovi. Naopak, čím novšie a ekologicky lepšie vozidlo, tým menšia zľava.
Prelomová zmena
Zmenu presadenú poslancom Viskupičom označil Prepiak za prelomovú. Otočila sa totiž logika z pohľadu uplatňovania zľavy.
„Čím novšie a viac ekologické, tým vyššia zľava z poplatku a naopak, čím staršie a menej ekologické, tým nižšia zľava. Bol to krok správnym smerom, na ktorý nenašiel dosť politickej odvahy nikto z environmentalistov,“ skonštatoval Prepiak. Podľa novely bude maximálny poplatok na nové autá 400 eur. Veľmi staré a zároveň veľmi výkonné autá budú mať poplatok maximálne 1 000 eur. Ľudia by mali ročne ušetriť 27 až 30 mil. eur.
Slovensko má dlhodobý problém s dovozom starších jazdených áut. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR dosiahli vlaňajšie individuálne dovozy celkovo 60 574 kusov. Najpočetnejšiu skupinu tvorili vozidlá do desiatich rokov. Za celý rok 2022 ich na Slovensku pribudlo 15 584 a predstavovali tak viac ako štvrtinu všetkých dovozov. Na ďalších dvoch priečkach sú autá do päť a do pätnásť rokov.
V prvej skupine bolo v uplynulom roku dovezených 13 596 automobilov a v druhej 13 198. Obe tvoria niečo viac ako pätinu všetkých dovozov. Slováci si však zo zahraničia doviezli aj vozidlá staršie ako 15 rokov. Spolu ich bolo 9 587, čo predstavuje asi 16 % podiel. V medziročnom porovnaní je to viac o 2 percentuálne body. Výrazne menej sa na Slovensko dostávali mladšie autá, do pol roka ich bolo 841, do jedného roka 1 042 a do troch rokov 5 010.