BRATISLAVA 7. marca (WEBNOVINY) – Na tohtoročnom ženevskom autosalóne naozaj je čo obdivovať. Svetovú premiéru tu malo niekoľko desiatok nových automobilov, no netradične veľké percento z nich pripadlo na segment športových automobilov.
Azda najväčšou hviezdou bolo nové Ferrari. Dostalo tak trochu trápny názov „LaFerrari“. Že by sa v Maranelle minula fantázia? Ťažko povedať. Nechajme však názov bokom. LaFerrari je zhmotnením niekoľkoročnej driny geniálnych konštruktérov. Využíva rekordné množstvo technológií z Formuly 1.
LaFerrari má pod kapotou 6,3-litrový dvanásťvalec vyladený na 588 kW (800 k) pri 9000 ot./min. a 700 Nm pri 6750 ot./min. To však nie je všetko. Toto Ferrari je hybrid. Znamená to, že supersilnému motor pomáha ešte elektromotor s výkonom 120 kw (163 k) a krútiacim momentom 270 Nm. Na zadné kolesá tak hybridné pohonné ústrojenstvo prenáša prostredníctvom dvojspojkovej prevodovky vyše 900 koní.
Zrýchlenie na stovku nezaberie ani tri sekundy. Rýchlosťou 300 km/h uháňa hybridné LaFerrari už 15,5 sekundy po štarte. Maximálna rýchlosť je 350 km/h. Ferrari vyrobí iba 499 kusov tohto extrémneho superšportu.
Aby to Ferrari nemalo jednoduché, McLaren mu skomplikoval život svojim novým modelom P1. Ide taktiež o hybridný superšport s výkonom vyše 900 koní.
K tejto elite by sme mohli zaradiť ešte aj veľmi bizarne vyzerajúce Lamborghini. Toto auto vyzerá veľmi vtipne, no ešte vtipnejšie je jeho označenie. Volá sa totiž Veneno. Agrikultúrne Lamborghini našťastie vznikne iba v troch exemplároch. Všetky tri exempláre „batmobilu“ od Lamborghini sú už predané. Za každé z nich zákazník zaplatil takmer tri milióny eur.
Svojim modelom obohatilo zoznam nových plnokrvníkov aj nemecké Porsche. Do Ženevy priviezlo ešte športovejšie orientovanú verziu legendárneho Porsche 911 s prívlastkom GT3.
Okrem týchto extrémnych superšportov s extrémnymi cenovkami však v Ženeve malo premiéru aj niekoľko dostupnejších športových áut. Renault predstavil nové Clio R.S. Vďaka 1,6-litrovému turbodúchadlom prepĺňanému motoru produkuje slušných 200 koní. Jeho cena by pritom nemala presiahnuť 25 000 €.
Na tom istom mieste a v identickom čase mal premiéru aj jeho konkurent z rovnakej krajiny – Peugeot 208 GTi. Využíva rovnako veľký a rovnako výkonný motor a predávať sa bude za podobnú cenu.
Do športova sa zladila aj siedma generácia Volkswagenu Golf. Premiéru mala síce pred pol rokom na autosalóne v Paríži, no Ženeva bola miestom odhalenia jeho športových verzií. Volkswagen tu vystavuje Golf GTI aj naftový Golf GTD.
V Ženeve sa predviedol aj ostrý Mercedes triedy A. Mercedes-Benz A45 AMG je síce stále najmenším modelom z portfólia trojcípej hviezdy, no rozhodne sa nenechá zahanbiť ani v spoločnosti väčších áut. Na rozdiel od Golfu GTI, jeho dvojlitrový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom neprodukuje 220 ani 230 koní, ale neuveriteľných 360.
Za zmienku stojí určite aj nové Alfa Romeo 4C. Bude sa síce predávať za cenu okolo 60 000 €, čo nie je málo, ale vzhľadom na to, že základ auta tvorí karbónový monokok, je to primeraná cena.
Zahanbiť sa nenechala ani kórejská Kia, ktorá predstavila svoj historicky prvý „hot-hatch“. Kia pro_cee’d GT sa môže pochváliť výkonom 150 kW (204 k).