BRATISLAVA 2. augusta (WEBNOVINY) – Projekty podporované Švédskou agentúrou pre energiu a EÚ zahŕňajú tri možné kombinácie technológií. Skúšky rôznych koncepcií budú prebiehať v prvom štvrťroku roku 2012. „Ide o zaujímavé rozšírenie našej rastúcej orientácie na elektrifikáciu. Z dôvodu ceny a rozmerov batérií majú vozidlá iba na elektrický pohon stále relatívne limitovaný dojazd. So systémom Range Extender sa dosiahnuteľný dojazd elektromobilu zvyšuje o tisíc kilometrov – a to pri emisiách oxidu uhličitého okolo alebo ďaleko pod úrovňou 50 g/km,“ hovorí Derek Crabb, viceprezident pre konštruovanie hnacích ústrojenstiev v spoločnosti Volvo Car Corporation.
Súčasný technologický pokrok spoločnosti v tejto oblasti zahŕňa tri rôzne kombinácie technológií s trojvalcovými zážihovými motormi, ktoré dopĺňajú elektrický pohon predných kolies. Všetky varianty používajú rekuperáciu brzdnej energie. Motory pracujú na benzín aj etanol (E85).
Dve z týchto riešení vychádzajú z modelu Volvo C30 Electric. V oboch prípadoch majú štandardné batérie do určitej miery zmenšené rozmery, tak aby sa vytvoril priestor pre spaľovací motor a palivovú nádrž.
Technická koncepcia I: Volvo C30 so sériovo zapojeným systémom Range Extender
Táto koncepcia vychádza z modelu C30 Electric s trojvalcovým spaľovacím motorom s výkonom 60 k (45 kW) namontovaným pod podlahou zadného batožinového priestoru. Vozidlo má tiež 40-litrovú palivovú nádrž.
Spaľovací motor je spojený s 40 kW generátorom. Energia, ktorú tento generátor vytvára, sa používa najmä na pohon elektromotora vozidla s výkonom 111 k (82 kW), ale vodič môže rozhodnúť, že generátor bude nabíjať batérie na predĺženie dojazdu vozidla na elektrický pohon. Range Extender v tomto prípade predlžuje dojazd elektromobilu až o 1 000 km – navyše k 110-kilometrovému dojazdu na batérie vozidla.
Technická koncepcia II: Volvo C30 s paralelne zapojeným systémom Range Extender
Tento automobil dostal silnejší trojvalcový spaľovací motor namontovaný vzadu a 40-litrovú palivovú nádrž. Rozdiel medzi týmto a prvým riešením je paralelné zapojenie, pričom preplňovaný motor s výkonom 190 k poháňa v prvom rade zadné kolesá cez šesťstupňovú automatickú prevodovkou. Vďaka tomu vozidlo dosahuje nižšiu spotrebu paliva pri jazde stálou rýchlosťou na diaľnici so spaľovacím motorom. 40 kW generátor môže zároveň nabíjať batérie na predĺženie dojazdu čisto na elektrický pohon.
Aj v tomto prípade má elektromotor výkon 111 k (82 kW). Oba motory dodávajú vozidlu spolu viac ako 300 konských síl a umožňujú mu zrýchliť z 0 na 100 km/hod. za menej než šesť sekúnd. Systém Range Extender v tomto prípade predlžuje dojazd elektromobilu o viac než 1 000 km – navyše k dojazdu 75 km na batérie vozidla.
Technická koncepcia III: Volvo V60 s paralelne zapojeným systémom Range Extender
Ide o riešenie, ktoré má celý systém pohonu namontovaný pod prednou kapotou. Elektromotor s výkonom 111 k (80 kW) dopĺňa trojvalcový zážihový preplňovaný motor s výkonom 190 k (140 kW), dvojstupňová automatická prevodovka a 40 kW generátor. Výkon spaľovacieho motora poháňa predné kolesá cez prevodovku a podľa potreby nabíja batérie.
Pri rýchlostiach do 50 km/hod. je vozidlo poháňané len elektrinou. Spaľovací motor sa zapína pri vyšších rýchlostiach. Okrem toho nabíja batérie, keď náboj batérií klesne pod vopred stanovenú úroveň.
Batérie sa nachádzajú pod zadnou podlahou a poskytujú vodičovi dojazd 50 km len na elektrinu. Vozidlo má tiež 45-litrovú palivovú nádrž na benzín alebo etanol E85. Systém Range Extender s touto technológiou predlžuje celkový dojazd o viac než 1 000 kilometrov.
Potešenie z jazdy a pohodlie pri nízkych emisiách CO2
Sériovo zapojený hybridný systém Range Extender v modeli C30 je súčasťou projektu EÚ, v rámci ktorého je spoločnosť Volvo Car Corporation jediným výrobcom automobilov spomedzi ôsmych partnerov. Dve firemné riešenia paralelne zapojeného hybridného systému Range Extender sú vyvíjané pod grantom Švédskej agentúry pre energiu vo výške 10,8 milióna SEK (1,2 milióna EUR).
„Tieto tri projekty nám umožňujú hodnotiť rôzne možností systému Range Extender. Rovnako ako v prípade modelov C30 Electric a V60 Plug-in Hybrid, aj v tomto prípade je cieľom znížiť emisie CO2 vozidiel bez zníženia úrovne pohodlia, potešenia z jazdy a praktickosti pre zákazníka,“ vysvetľuje Derek Crabb.