Štyri roky, 160-tisíc kilometrov a koniec záručnej ochrany na kapacitu batérie. V akom stave je batéria bežného elektromobilu? Je súca do šrotu alebo sa len tesne vyhla podmienkam záruky umožňujúcim bezplatnú výmenu tejto extrémne drahej súčasti vozidla?
Veľa otázok, odpovedá ADAC
Test vozidla Volkswagen ID.3 Pro S, ktoré predstavuje štandardného zástupcu medzi menšími elektromobilmi, sa začal 7. mája 2021. Model ID. 3 Pro S s dĺžkou 4,26 metra a s pohotovostnou hmotnosťou tesne pod 1,9 t bol zakúpený autoklubom ADAC vo výbave Tour a v štvormiestnom vyhotovení (pätmiestna lavica ešte nebola k dispozícii). Cena modelu bola 48 550 eur.
Predfaceliftová verzia Pro S mala batériu s brutto kapacitou 82 kWh a netto 77 kWh. Model mal výhradne zadný náhon s motorom s výkonom 150 kW. O kilometrový nájazd sa starali inžinieri technického centra ADAC-u, ktorý auto využívali služobne i vo voľnom čase. Batéria mala záruku 8 rokov alebo 160-tisíc km (čo nastane skôr).

Nová Lada Azimut: Rusom sa podarilo vytvoriť moderný crossover napriek sankciám - VIDEO, FOTO
Po takomto čase výrobca garantoval 70 percent počiatočnej kapacity batérie. Ak by možná úroveň nabitia klesla pod 70 percent, výrobca sa zaviazal na výmenu batérie v rámci záruky. Záruka sa však po odjazdení 160-tisíc km skončila, a tak je na mieste otázka ako ďalej s elektromobilom.
Ak by napríklad elektromobil mal po tejto porcii kilometrov kapacitu batérie niekde na úrovni 74 percent (po zarátaní potenciálnej odchýlky merania tesne nad limit), užívateľ by mohol byť skutočne nespokojný vediac, že ho v krátkosti čaká výmena komponentu, ktorý predstavuje viac ako polovicu hodnoty vozidla.
Výsledky
ADAC premeriaval zdravie batérie, teda zostatkovú kapacitu batérie pravidelne počas testu a sledoval aj opotrebenie ďalších súčastí vozidla ako sú nápravy, brzdy, či interiér. Podľa ADACu model ID.3 preukázal veľkú odolnosť a ani na podvozkových súčastiach neboli badateľné prakticky žiadne známky opotrebenia.

M-Hero 817: Druhý model značky je ešte väčší ako 917. Za deň predaja získal 10-tisíc objednávok - FOTO
Batéria mala po 160-tisíc km zostatkovú kapacitu na úrovni 91 percent. Typicky pre baterky, ktoré využíva VW sa priebeh úbytku kapacity postupne spomaľuje napriek narastajúcemu počtu kilometrov. ADAC stav batérie meral počas celej dĺžky prostredníctvom testu Aviloo Premium, ktorý pripúšťa odchýlku merania na úrovni plus/mínus 3 percentá.
Pri prvom meraní po odjazdení 21-tisíc km mal zostatkovú kapacitu 96 percent. Tu je vidieť ten spomínaný prudší pokles na začiatku využívania baterky. Pri ďalších dvoch meraniach zostala úroveň kapacity rovnaká, pokles bol vidieť až po odjazdení 69-tisíc km – hodnota bola 96 percent. Pri 84-tisíc to bolo 94 percent, pri 102-tisíc 93 percent, pri 128-tisíc 92 percent. Po 169-tisíc zostáva hodnota 91 percent.
Podmienky testu
Test v priebehu štyroch rokov zaviedol vozidlo do rôznych kútov Nemecka i okolia. Model podľa slov technikov dokázal čeliť aj trasám s dĺžkou okolo 400 km na jedno nabitie. Pamätná bola jazda od úpätia Álp až k ľadovcu Rettenbach v Tyrolsku.

Omoda a Jaecoo - dve nové značky z Číny prichádzajú na Slovensko. Stojí za nimi silný koncern - FOTO
Automobil cestu absolvoval pri teplote -9 stupňov Celzia a prešiel štyristo kilometrov do nadmorskej výšky takmer 2700 metrov a späť na jedno nabitie. Výhodou bolo, že cestou naspäť auto do veľkej miery jazdilo dole kopcom a mohlo tak rekuperovať. ADAC ale upozorňuje, že aj keď sa dá po diaľnici odjazdiť do 400 km na nabitie, v mínusových teplotách to bude 300 až 320 km.
Posádky automobil pritom vôbec nešetrili a robili aj tie veci, ktoré sa pre predĺženie životnosti batérie neodporúčajú. Často sa auto napríklad nabíjalo na 100 percent, aby si nasledujúci vodič tiež mohol užiť plný dojazd vozidla, no zároveň ID.3 zostávalo dlhšie odstavené po nabití doplna.

Hodnotenie
ADAC tvrdí, že výdrž batérie negatívne neovplyvňovalo ani vysokovýkonné nabíjanie, ani ponechanie na plnom nabití, či vybitie takmer do nuly. Pozitívne baterku ovplyvnili najmä softvérové aktualizácie, ktoré postupne zlepšili možnosti nabíjania i schopnosti navigácie pri výpočte a plánovaní elektrických trás. Počas softvérovej aktualizácie sa tiež zvýšiť výkon nabíjania na max 170 kW.
ADAC pri teste negatívne hodnotil len absenciu cieleného predhrevu batérie pred nabíjaním. V chladnom počasí sa napriek udávanému maximu nabíjacieho výkonu nedarilo prekonať úroveň výkonu 80 kW s veľmi pomalým nábehom.
Test podobne ako mnohé predchádzajúce pri iných elektromobiloch dokazuje, že batérie v nových elektromobiloch degradujú podstatne pomalšie ako zvykli v začiatkoch elektromobility a ako predpokladajú mnohí užívatelia.
Paradoxom užívania moderných elektromobilov tiež je, že ani častejšie nabíjanie vysokým výkonom i do plna nemá výrazný vplyv na zdravie baterky. Podľa nedávneho výskumu dokonca rôzne výkony nabíjania s rôznou dĺžkou nabíjania a z a do rôznych úrovní nabitia pomáhajú baterke fungovať dlhšie bez výraznej straty kapacity.