BRATISLAVA 3. mája (WEBNOVINY) – Severské Volvo bolo stále automobilkou, ktorá kráčala tak trochu svojou vlastnou cestou. Jej autá pôsobili na svoju dobu vždy moderne, štýlovo a zanechávali dojem distingvovanej elegancie. Veľký dôraz bol neustále kladený na bezpečnosť. Inak tomu nie je ani dnes a súčasná generácia Volva S80 je dokonalým zhmotnením celej filozofie tejto značky. Nová S80-tka vyzerá na ceste veľmi elegantne. Na prvý pohľad je jasné, že ide o Volvo. Nezameniteľným dizajnovým prvkom je napríklad tvar zadnej časti, ktorý ovplyvňuje aj dizajn zadných svetiel. Na to, že ide o vlajkovú loď automobilky, decentne upozorňujú erby s nápisom „S80“ na C-stĺpikoch.
Interiér
Práve dokonalý interiér robí z Volva S80 to, čím nepochybne je – pravou limuzínou. Sedenie je maximálne komfortné. Sedadlám možno chýba lepšie bočné vedenie, no prioritou S80-tky nie je prechádzať zákrutami optimálnou stopou. Volvo S80 bolo skonštruované tak, aby sa jeho posádka cítila čo najpohodlnejšie a najbezpečnejšie. Môžem potvrdiť, že ani dlhšia cesta vo Volve S80 nie je únavná. Prispieva k tomu aj masážna funkcia predných sedadiel, ktoré sú navyše odvetrávané. Vyhrievané sú predné aj zadné sedadlá. Na tých zadných je samozrejme dostatok priestoru. Problém nastáva iba vtedy, ak sú predné výškovo nastaviteľné sedadlá v najnižšej polohe. V takom prípade sa cestujúcim vzadu nezmestia pod predné sedadlá chodidlá.
Motor
Pod kapotou nami testovaného Volva S80 pracoval najsilnejší vznetový agregát v ponuke, ktorý prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky poháňal všetky štyri kolesá. Ide o 2,4 litrový päťvalec s výkonom 151 kW (205 k) a krútiacim momentom 420 Nm. S rovnakým motorom sme mali možnosť jazdiť aj v nedávno testovanom Volve XC70. Ide o najnovšiu verziu tohto agregátu preplňovanú dvojicou turbodúchadiel. Viac sa dočítate v staršom článku.
Motor dokáže autu vážiacemu 1680 kg prepožičať celkom uspokojivú dynamiku, aj keď reakcie na plyn trochu oneskoruje automatická prevodovka. Každopádne, motor dokázal celkom slušne rozhýbať aj o takmer 120 kg ťažšie Volvo XC70, takže po dynamickej stránke je všetko v poriadku.
Obidve autá sú si podobné aj v spotrebe paliva. Aj S80-tka si vystačí s desiatimi až jedenástimi litrami nafty na 100 km v meste, čo nie je ďaleko od hodnoty udávanej výrobcom. Mimo mesta si od nás Volvo S80 vypýtalo 7 až 7,5 litra nafty na 100 km, čo je o niečo lepší výsledok, ako dosiahlo sesterské Volvo XC70. Aspoň podľa mňa je to na takmer päťmetrovú limuzínu celkom uspokojivý výsledok.
Jazda
Volvo S80 má oproti XC70-tke o niečo tvrdšie nastavený podvozok. Nami testovaná verzia mala navyše príplatkový znížený športový podvozok. Napriek tomu ostala veľká limuzína dostatočne komfortná. Prejazd nerovnosťami je veľmi dobre odizolovaný od posádky. V zákrutách je však S80-tka výrazne stabilnejšia. K lepšiemu pocitu v zákrutách prispieva aj tuhšie riadenie, ktoré nie je tak „preposilňované“, ako v XC70-tke.
Ako som už spomínal, Volvo S80 nie je žiadne športové auto, no rozhodne nie je pomalé. Stačí sa zžiť so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a potom budete presne vedieť, čo môžete od vášho Volva S80 očakávať. Skôr by som však povedal, že S80-tka je auto pre „lenivých“ vodičov. Prečo lenivých? Lebo aj keď vyrážate na cestu dlhú niekoľko stovák kilometrov, stačí vám zaradiť „D“ a na adaptívnom tempomate si nastaviť cestovnú rýchlosť. Ak sa pred vami objaví pomalšie auto, vaše auto sa prispôsobí jeho rýchlosti. Ak auto pred vami zrýchli, aj vaše auto zrýchli na vopred nastavenú rýchlosť bez toho, aby ste niečo robili.
Jedinú nevýhodu adaptívneho tempomatu som postrehol na diaľnici. Aj keď si nastavíte vzdialenosť, ktorá má byť pred autom kontrolovaná, na minimum, pri diaľničnom tempe zachytáva Volvo S80 pomalšie autá pred ním relatívne skoro. Preto musíte začínať predbiehacie manévre neprirodzene skoro, ak nechcete, aby vaše auto spomalilo. Všetko má však svoje klady aj zápory. Na začiatku mojej 500 km dlhej cesty som na túto vlastnosť adaptívneho tempomatu nadával a pri ceste späť (hustý dážď, miestami hmla) som si túto funkciu nevedel vynachváliť.
Resumé
Volvo S80 sa pohybuje v teritóriu BMW radu 5, Mercedesu triedy E a Audi A6. V danej triede je ešte množstvo ďalších skvelých áut, ktoré sú však trochu utláčané „imidžom“ áut tejto nemeckej trojky. Volvo S80 je jedným z nich. Určené je však pre veľmi špecifickú klientelu. Za takú malú indíciu dobre poslúži už len samotné logo automobilky. Pre Volvo sa rozhodnú takí ľudia, ktorí si nepotrebujú nič dokazovať a vedia čo chcú. A môžete si byť istí, že od Volva S80 to aj dostanú.
Základná cena modelu – Volvo S80 2.0 Kinetic: 30 440 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo S80 D5 AWD Executive: 55 720 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 5/20 |
Zdvihový objem (cm3): | 2400 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 151 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 420 / 1500-3250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 230 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 10,2 / 5,7 / 7,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 480 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Prevádzková hmotnosť: | 1680 |
Dĺžka (mm): | 4851 |
Šírka (mm): | 1861 |
Výška (mm): | 1493 |
Rázvor (mm): | 2835 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk