BRATISLAVA 17. mája (WEBNOVINY) – Volvo S40 je tak trochu problém zaškatuľkovať do nejakej triedy. Podvozkovú platformu zdieľa s Fordom Focus a Mazdou 3, takže rozmerovo by zapadlo do nižšej strednej triedy. Výbavou, ponukou motorizácii, ale aj cenou sa však viac približuje k strednej triede. Každopádne, ak si ho už sami zaradíte kam chcete, ide o veľmi reprezentatívne pôsobiaci klasický sedan s typickými dizajnovým prvkami tejto severskej automobilky. Balíček „R-Design“ mu navyše kvôli upraveným nárazníkom, zníženým bočným prahom a zadnému spojleru dodáva istú dávku športového šmrncu.
Interiér
Zatiaľ čo zvonku pôsobí Volvo S40 stále moderne, v interiéri je už trochu cítiť, že jeho dizajn bol navrhnutý v roku 2004. Spracovanie je však stále na tej najvyššej úrovni a smelo sa môže rovnať so špičkou súčasnej konkurencie. Športový balíček výbavy „R-Design“, ktorý malo aj nami testované auto, zahŕňa okrem športového volantu napríklad aj „budíky“ s modrým podkladom a kožené čalúnenie sedadiel čierno-„bielej“ farebnej kombinácie. Tá vyzerá úžasne, no ľahko sa zašpiní, respektíve zafarbí od tmavých nohavíc v sedacej časti. V prípade nami testovaného auta to bolo na sedadle vodiča viditeľné už po 30-tisícoch najazdených kilometrov.
Na margo priestrannosti interiéru poviem iba toľko, že vzadu je oveľa viac miesta, ako sa možno na prvý pohľad zdá. Áno, predsa len ide o najmenší sedan v ponuke automobilky, takže žiadne zázraky nečakajte, no ľudia priemerného vzrastu sa vzadu pohodlne usadia bez akýchkoľvek problémov.
Batožinový priestor ponúka celkom slušných 404 litrov. Po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii až 883 litrov. Nakladací otvor je však dosť malý, keďže ide o sedan. Majiteľovi to ale zrejme vadiť nebude, keďže uprednostnil tento príťažlivejší karosársky variant. Praktickí ľudia si vyberú kombi verziu tohto auta s označením V50.
Motor
Nami testované Volvo S40 malo pod kapotou klasický turbodieselový štvorvalec s objemom dva litre a nijako neobyčajným výkonom 100 kW (136 k). Napriek tomu však na mňa auto pôsobilo veľmi dynamicky. Dokonca som mal miestami pocit, že menšia a ľahšia S40-tka vie byť aj s takýmto motorom za určitých okolností svižnejšia, ako nedávno testované veľké Volvo S80 s výkonom 151 kW (204 k), no s automatom a pohonom všetkých štyroch kolies.
Volvu S40 teda dvojlitrový turbodiesel s výkonom 136 koní a krútiacim momentom 320 Nm prepožičiava dostatok dynamiky, no za svoje služby si pritom veľa nepýta. Vystačí si aj s 5,2 litrami nafty na 100 km v mimomestskej premávke. V meste som s týmto autom jazdil iba za 6,5 litra, no pri troche snahy sa to dá aj za rovných 6 litrov. Výrobca pritom udáva spotrebu v mestskom cykle 7,8 litra nafty na 100 km. Mimo mesto by to podľa „papierov“ malo byť iba 4,8 litra na 100 km.
Jazda
Ako už bolo niekoľkokrát spomenuté, motor má na relatívne malé Volvo S40 dostatok síl. Poďme však pekne poporiadku a začnime pri polohe za volantom. Tá je veľmi dobrá a nemal by som žiadne výhrady nebyť veľkého volantu, ktorý mal navyše dosť hrubý veniec. Ide o športový volant s nápisom „R-Design“, ktorý vyzerá naozaj pekne, no kvôli jeho rozmerom nepadne do rúk až tak dobre, ako by mohol.
Čo ma však u Volva S40 trochu prekvapilo, bol jeho podvozok. Ten naozaj najlepšie vystihuje slovo „prekvapivý“. Nie práve najkomfortnejšie prejazdy priečnymi nerovnosťami som si sám pred sebou v duchu ospravedlňoval tuhým nastavením podvozku, o ktorom som si spočiatku myslel, že je vďaka balíčku „R-Design“ ladený viac športovo. Po prejazde mojimi obľúbenými testovacími zákrutami som však zistil, že aj keď S40-tka ochotne držala stopu, zdalo sa mi, že sa nakláňa možno trochu viac, ako nasvedčoval tvrdo pôsobiaci podvozok pri prejazde nerovnosťami. Mám z toho teda taký pocit, akoby sa konštruktéri nedohodli, či bude Volvo S40 komfortný, alebo športový sedan.
Resumé
Musím uznať, že Volvo S40 pôsobí s balíčkom „R-Design“ naozaj dosť odhodlane. Ak však patríte medzi tých športovejšie orientovaných vodičov a práve ste zbystrili pozornosť, myslím, že sa môžete opäť upokojiť. Volvo vie robiť skvelé manažérske sedany, ktoré však boli vždy skôr komfortné, ako športové. Inak to nie je ani v tomto prípade. Nie nadarmo Volvo zrušilo svoje športové modely „R“ a nahradilo ich iba akousi výbavou „R-Design“.
Ak ale hľadáte malý reprezentatívny sedan so športovým vzhľadom, ktorý nemusí nutne jazdiť až tak športovo ako vyzerá, ste na správnej adrese. A o motore 2.0 D si myslím, že je tou najlepšou vznetovou pohonnou jednotkou pre Volvo S40. Slabšia „jedna-šestka“ je proste slabšia a silnejší 2,4 litrový päťvalec je zbytočne ťažší, čo negatívne ovplyvní jazdné vlastnosti a možno aj životnosť prednej nápravy. Dvojliter nie je papierovo žiaden „trhač asfaltu“, no najmä na treťom a štvrtom prevodovom stupni vás dokáže jeho typický dieselový záťah poriadne oprieť do sedadla. Spotreba paliva je pritom veľmi sympatická.
Základná cena modelu – Volvo S40 1.6 ART: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo S40 2.0 D R-Design Summum: 31 470 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1997 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 100 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 320 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,8 / 4,8 / 5,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 404 |
Objem nádrže (l): | 52 |
Prevádzková hmotnosť: | 1451 |
Rozmer pneumatík: | 205/50 R17 |
Dĺžka (mm): | 4476 |
Šírka (mm): | 1770 |
Výška (mm): | 1454 |
Rázvor (mm): | 2640 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk