Test: Volvo S40 2.0 D R-Design

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Volvo S40 2.0 D "R Design"
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 17. mája (WEBNOVINY) – Volvo S40 je tak trochu problém zaškatuľkovať do nejakej triedy. Podvozkovú platformu zdieľa s Fordom Focus a Mazdou 3, takže rozmerovo by zapadlo do nižšej strednej triedy. Výbavou, ponukou motorizácii, ale aj cenou sa však viac približuje k strednej triede. Každopádne, ak si ho už sami zaradíte kam chcete, ide o veľmi reprezentatívne pôsobiaci klasický sedan s typickými dizajnovým prvkami tejto severskej automobilky. Balíček „R-Design“ mu navyše kvôli upraveným nárazníkom, zníženým bočným prahom a zadnému spojleru dodáva istú dávku športového šmrncu.

Interiér

Zatiaľ čo zvonku pôsobí Volvo S40 stále moderne, v interiéri je už trochu cítiť, že jeho dizajn bol navrhnutý v roku 2004. Spracovanie je však stále na tej najvyššej úrovni a smelo sa môže rovnať so špičkou súčasnej konkurencie. Športový balíček výbavy „R-Design“, ktorý malo aj nami testované auto, zahŕňa okrem športového volantu napríklad aj „budíky“ s modrým podkladom a kožené čalúnenie sedadiel čierno-„bielej“ farebnej kombinácie. Tá vyzerá úžasne, no ľahko sa zašpiní, respektíve zafarbí od tmavých nohavíc v sedacej časti. V prípade nami testovaného auta to bolo na sedadle vodiča viditeľné už po 30-tisícoch najazdených kilometrov.

Volvo S40 2.0 D "R Design"
Foto: Ondrej Rabatin

Na margo priestrannosti interiéru poviem iba toľko, že vzadu je oveľa viac miesta, ako sa možno na prvý pohľad zdá. Áno, predsa len ide o najmenší sedan v ponuke automobilky, takže žiadne zázraky nečakajte, no ľudia priemerného vzrastu sa vzadu pohodlne usadia bez akýchkoľvek problémov.

Batožinový priestor ponúka celkom slušných 404 litrov. Po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii až 883 litrov. Nakladací otvor je však dosť malý, keďže ide o sedan. Majiteľovi to ale zrejme vadiť nebude, keďže uprednostnil tento príťažlivejší karosársky variant. Praktickí ľudia si vyberú kombi verziu tohto auta s označením V50.

Volvo S40 2.0 D "R Design"
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

Nami testované Volvo S40 malo pod kapotou klasický turbodieselový štvorvalec s objemom dva litre a nijako neobyčajným výkonom 100 kW (136 k). Napriek tomu však na mňa auto pôsobilo veľmi dynamicky. Dokonca som mal miestami pocit, že menšia a ľahšia S40-tka vie byť aj s takýmto motorom za určitých okolností svižnejšia, ako nedávno testované veľké Volvo S80 s výkonom 151 kW (204 k), no s automatom a pohonom všetkých štyroch kolies.

Volvu S40 teda dvojlitrový turbodiesel s výkonom 136 koní a krútiacim momentom 320 Nm prepožičiava dostatok dynamiky, no za svoje služby si pritom veľa nepýta. Vystačí si aj s 5,2 litrami nafty na 100 km v mimomestskej premávke. V meste som s týmto autom jazdil iba za 6,5 litra, no pri troche snahy sa to dá aj za rovných 6 litrov. Výrobca pritom udáva spotrebu v mestskom cykle 7,8 litra nafty na 100 km. Mimo mesto by to podľa „papierov“ malo byť iba 4,8 litra na 100 km.

Volvo S40 2.0 D "R Design"
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Ako už bolo niekoľkokrát spomenuté, motor má na relatívne malé Volvo S40 dostatok síl. Poďme však pekne poporiadku a začnime pri polohe za volantom. Tá je veľmi dobrá a nemal by som žiadne výhrady nebyť veľkého volantu, ktorý mal navyše dosť hrubý veniec. Ide o športový volant s nápisom „R-Design“, ktorý vyzerá naozaj pekne, no kvôli jeho rozmerom nepadne do rúk až tak dobre, ako by mohol.

Čo ma však u Volva S40 trochu prekvapilo, bol jeho podvozok. Ten naozaj najlepšie vystihuje slovo „prekvapivý“. Nie práve najkomfortnejšie prejazdy priečnymi nerovnosťami som si sám pred sebou v duchu ospravedlňoval tuhým nastavením podvozku, o ktorom som si spočiatku myslel, že je vďaka balíčku „R-Design“ ladený viac športovo. Po prejazde mojimi obľúbenými testovacími zákrutami som však zistil, že aj keď S40-tka ochotne držala stopu, zdalo sa mi, že sa nakláňa možno trochu viac, ako nasvedčoval tvrdo pôsobiaci podvozok pri prejazde nerovnosťami. Mám z toho teda taký pocit, akoby sa konštruktéri nedohodli, či bude Volvo S40 komfortný, alebo športový sedan.

Volvo S40 2.0 D "R Design"
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Musím uznať, že Volvo S40 pôsobí s balíčkom „R-Design“ naozaj dosť odhodlane. Ak však patríte medzi tých športovejšie orientovaných vodičov a práve ste zbystrili pozornosť, myslím, že sa môžete opäť upokojiť. Volvo vie robiť skvelé manažérske sedany, ktoré však boli vždy skôr komfortné, ako športové. Inak to nie je ani v tomto prípade. Nie nadarmo Volvo zrušilo svoje športové modely „R“ a nahradilo ich iba akousi výbavou „R-Design“.

Ak ale hľadáte malý reprezentatívny sedan so športovým vzhľadom, ktorý nemusí nutne jazdiť až tak športovo ako vyzerá, ste na správnej adrese. A o motore 2.0 D si myslím, že je tou najlepšou vznetovou pohonnou jednotkou pre Volvo S40. Slabšia „jedna-šestka“ je proste slabšia a silnejší 2,4 litrový päťvalec je zbytočne ťažší, čo negatívne ovplyvní jazdné vlastnosti a možno aj životnosť prednej nápravy. Dvojliter nie je papierovo žiaden „trhač asfaltu“, no najmä na treťom a štvrtom prevodovom stupni vás dokáže jeho typický dieselový záťah poriadne oprieť do sedadla. Spotreba paliva je pritom veľmi sympatická.

Základná cena modelu – Volvo S40 1.6 ART: 19 990 €

Základná cena testovanej verzie – Volvo S40 2.0 D R-Design Summum: 31 470 €

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce/ventily:

4/16

Zdvihový objem (cm3):

1997

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

100 / 4000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

320 / 2000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

210

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

9,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,8 / 4,8 / 5,8

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

404

Objem nádrže (l):

52

Prevádzková hmotnosť:

1451

Rozmer pneumatík:

205/50 R17

Dĺžka (mm):

4476

Šírka (mm):

1770

Výška (mm):

1454

Rázvor (mm):

2640

Volvo S40 2.0 D "R Design"
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Volvo S40 2.0 D "R Design"
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Volvo S40 2.0 D "R Design"
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Volvo S40 2.0 D "R Design"
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Volvo