BRATISLAVA 21. júla (WEBNOVINY) – Volkswagen znamená na Slovensku viac, ako inde. Uznávam, sú to veľmi kvalitné autá, no sú pravdupovediac tak trochu nudné. Fungujú spoľahlivo, no bez emócií. Ťažia zo svojej povesti a kvôli tomu sú aj mierne predražené. Ak ale aj Slovák nemá dosť kapitálu, no chce to najlepšie auto, kúpi si Polo. Tí šťastnejší našetria aj na Golf. Vrcholom motoristickej dokonalosti a najpresvedčivejším ukazovateľom blahobytu majiteľa je Volkswagen Passat. No a Touareg? To je už božstvo. Je to v podstate najlepšie auto na svete a jazdia na ňom iba tí najúžasnejší ľudia.
Odpusťte mi tento sarkastický úvod, no nedalo mi to. Bežný človek nemá ani šajnu, koľko druhov áut je len na Slovensku v predaji, ale je presvedčený, že Volkswagen je to najlepšie auto. Bez ohľadu na model. Nehovorím, že Volkswageny sú zlé. Prednedávnom sme testovali Jettu a bol som z nej veľmi milo prekvapený. Je to totiž úplne nový model a prichádza aj keď s trochu uniformným, ale zaujímavým dizajnom. Vo vnútri je to typický Volkswagen, čiže takmer bez výhrad. No a auto jazdí skvelo.
No a čo Touareg? Nemá význam čokoľvek kritizovať. Keď mám nejaké auto na test a preveziem v ňom známych, pýtajú sa ma, čo si o danom aute myslím. Ja im to poviem, oni súhlasne prikývnu, prípadne doplnia svoj postreh. Jasné, nie vždy so mnou súhlasia. No Touareg? Na ten som nemohol povedať pol krivého slova. Každý bol z neho úplne na mäkko. Teraz mi už ale v kritike nikto nezabráni. Je tu však riziko, že test bude nezvyčajne krátky. Ten Touareg je naozaj výborné auto, ale…
Interiér
Keď si pozriete cenovku hybridného Touaregu, bude vám jasné, prečo vo vnútri vyzerá tak úžasne. Cena začína na úrovni 67 270 € a to by som si už teda poprosil, aby za toľké peniaze auto takto vyzeralo. Komfortné elektricky ovládané sedadlá s koženými poťahmi sú pre Hybrid štandardom. Za ventiláciu sedadiel sa však pripláca 664 €. Naše auto malo aj veľmi pôsobivé ozvučenie Dynaudio Confidence s 12-kanálovým zosilňovačom a dvanástimi reproduktormi s celkovým výkonom 620 W. Hralo to úžasne, no za tak kvalitnú hudbu si Volkswagen účtuje ďalších 1 505 €. Za navigáciu si pýtajú 2 328 €. Je však pravda, že k nej dostanete video DVD prehrávač, pevný disk s kapacitou 60 GB na navigačné dáta a 18 GB na hudbu, digitálny rádiopríjem, prémiový palubný počítač a dva sloty na SD kartu. Pochváliť musím neuveriteľne vynikajúce svetlá. Môžete mať zapnuté diaľkové stále a Touareg ich automaticky neprepne na stretávacie, keď zaregistruje auto pred vami, alebo oproti vám, ako to poznáme z iných áut. On zatieni tú časť, kde je to auto a aj naďalej osvetľuje celé okolie, okrem auta pred vami, alebo oproti vám. Geniálne! Čo to stojí? Ďalších 400 €.
V nami testovanom aute to teda vyzeralo ako v krajine zázrakov. Ak si k tomu pripočítate displej na stredovej konzole, na ktorý viete premietať, ako v danej chvíli pracuje hybridné pohonné ústrojenstvo, vytvára sa vám v hlave predstava niečoho podobného, ako vesmírnej lode Enterprise. Napriek všetkej tej dokonalosti máte v strede palubnej dosky úložný priestor, ktorý tam tak trochu nepasuje a podľa môjho názoru kazí tú luxusnú atmosféru. Je to však iba jediná kritika, ktorá mi napadá. Teda nie, ešte by som mohol skritizovať umiestnenie pamäte elektricky nastaviteľných sedadiel. Je na dverách. Na takom mieste, že vždy keď otvárate dvere, začne sa s vami posúvať sedadlo, lebo nechtiac niečo stlačíte. Stačí si však uložiť svoje nastavenie do pamäte a nebude to až taký problém. Toto je však všetko z kritiky interiéru.
Motor
Na pohone hybridného Touaregu sa podieľa benzínový vidlicový šesťvalec prepĺňaný kompresorom, ktorý z objemu tri litre produkuje výkon 245 kW (333 k). Motor pôvodom z Audi S4 (S5) tu spolupracuje ešte s elektromotorom s výkonom 34 kW (47 k). Napájaný je nikel-metalhydridovou batériou uloženou pod podlahou batožinového priestoru. Celkový výkon pohonnej sústavy je teda 279 kW (380 k) a 580 Nm. Či to stačí? Určite. Aj na 2 315 kg ťažký Touareg. Nie je to síce trhač asfaltu, ale zrýchlenie v tomto aute je naozaj pôsobivé. Zrýchlenie na stovku trvá hybridnému Touaregu iba 6,5 sekundy.
Poďme však na spotrebu. Dynamické parametre sú pôsobivé, no aj keď je to hybrid, spotreba paliva veľmi pôsobivá nie je. V meste sme s Touaregom jazdili za 14 litrov a mimo neho za 11 litrov benzínu na 100 km. To auto je proste ťažké a aby ste ho rozhýbali, potrebujete na to vynaložiť veľa energie. Tá sa následne premieta do spotreby paliva. No a ak chcete, aby to auto jazdilo ešte celkom svižne, potrebujete takýto výkonný motor, ktorému aj keď pomáha elektromotor, svoju porciu benzínu si neodoprie. V konečnom dôsledku je spotreba 14 litrov benzínu v meste na výkon 380 koní a hmotnosť 2 315 kg uspokojivým výsledkom. Bez elektromotora by sa spotreba pravdepodobne blížila k dvadsiatke.
Jazda
Poloha za volantom Touaregu je na SUV naozaj vydarená. Sedíte komfortne, nie ako na barovej stoličke, no napriek tomu ste vysoko a máte dobrý výhľad. Riadenie má ten správny odpor a celkovo sa Touareg šoféruje veľmi príjemne. O dobrých dynamických vlastnostiach som už hovoril. Prekážkou športovej jazdy je už spomínaná vysoká hmotnosť a vysoko položené ťažisko. Na obranu nového Touaregu však musím povedať, že je na tom oveľa lepšie, ako jeho predchodca. Všetky Touaregy druhej generácie sú približne o 10% ľahšie, ako ich ekvivalenty prvej generácie. Desať percent pri tejto hmotnosti je vyše 200 kíl, čo je skvelý a pri jazde citeľný výsledok. Stále je tu však vysoký posed a s ním súvisiace vysoko položené ťažisko, ktoré vám nedovolí užívať si prejazdy zákrutami. Chýbali mi tiež pádla na volante umožňujúce manuálne radenie.
Vďaka nastaviteľnej svetlej výške a tuhosti pruženia sa Touareg v zákrutách ani veľmi nenakláňa. No na kľukatých cestičkách som sa nemohol ubrániť pocitu, že mám proste príliš veľké auto. Touareg skrátka nie je na športovú jazdu. Radšej si nastavte podvozok na komfortný režim, svetlú výšku dajte do pôvodnej polohy, pustite si obľúbenú hudbu na kvalitnom audiosystéme, nastavte adaptívny tempomat a užívajte si pohodlné presuny po diaľniciach.
Možno to bude znieť neuveriteľne, ale Touareg je schopný aj v teréne. K dispozícii je niekoľko úrovní vybavenia do terénu. Ten nami testovaný nemal redukčnú prevodovku a uzávierky jednotlivých diferenciálov. K dispozícii bola iba elektronická uzávierka medzinápravového diferenciálu. Napriek tomu som bol prekvapený, čo všetko Touareg v teréne dokáže.
Hybrid
Ako to celé funguje? Výborne. Pri opatrnom narábaní s plynom dokážete jazdiť bez spaľovacieho motora. Ide o krátke presuny pri nízkych rýchlostiach. V kolóne, na parkovisku, atď. Pri požiadavke na dynamickejšie zrýchlenie sa bez akéhokoľvek oneskorenia aktivuje spaľovací motor. Pri pustení plynového pedálu sa motor odpája a zo zvyšnej kinetickej energie auta sa nabíja batéria elektromotora. Pri jemnom brzdení elektromotor stále funguje ako generátor a batériu dobíja ešte o čosi účinnejšie. Brzdy vtedy ešte stále nepracujú. Až keď je potrebná väčšia brzdná sila, pripoja sa aj brzdové strmene kotúčových bŕzd.
Resumé
Ako som už povedal, za týždeň strávený v spoločnosti Touaregu som zistil, že toto auto je na Slovensku modlou. Závideli mi všetci – známi, menej známi, aj úplne cudzí. Ak túžite po tomto, alebo proste patríte medzi uctievačov Touaregu, rady sú zbytočné. Tak, či tak, bude váš, ak na to máte. Zdravo uvažujúcim jedincom odkážem iba toľko, že Touareg je vynikajúce auto. Smelo môže konkurovať tým najlepším v segmente, ako sú BMW X5, Mercedes triedy M, či príbuzní Audi Q7 alebo Porsche Cayenne. Touareg možno neohúri usadlým dizajnom, ale kvalita interiéru je ohromujúca, rovnako ako luxus v nami testovanom aute.
Touareg je veľmi pohodlné a priestranné auto a vďaka svojim schopnostiam mimo cesty aj veľmi všestranné. Hybridná verzia možno na prvý pohľad neočarí spotrebou, no treba sa zamyslieť nad tým, akú spotrebu by mal ekvivalentne výkonný benzínový motor bez pomoci elektromotora. Ak ale hľadáte komfortné, luxusné, no pritom stále úsporné auto, obzrite sa po ľahších autách. Hmotnosť je totiž kľúčovým aspektom pri znižovaní spotreby a autá kategórie SUV ľahké nikdy nebudú. Limuzíny sú rovnako pohodlné, športovejšie, no v teréne nepoužiteľné. Ak teda naozaj potrebujete občas jazdiť v teréne, alebo potrebujete ťahať jachtu na prívese, Touareg by mohol byť skvelou voľbou.
Základná cena modelu – Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI (150 kW): 44 010 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Touareg Hybrid: 67 270 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vidlicový zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3): | 2995 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 279 / 5500 – 6500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 580 / 3000 – 5250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 6,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,7 / 7,9 / 8,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 493 / 1555 |
Objem nádrže (l): | 85 |
Pohotovostná hmotnosť: | 2315 |
Rozmer pneumatík: | 255/55 R18 |
Dĺžka (mm): | 4795 |
Šírka (mm): | 1940 |
Výška (mm): | 1732 |
Rázvor (mm): | 2893 |