BRATISLAVA 19. októbra (WEBNOVINY) – V tomto porovnaní mala byť pôvodne aj horúca novinka – Opel Astra OPC. Tá je totiž súčasným držiteľom titulu najvýkonnejšieho hatchbacku nižšej strednej triedy, keďže jej motor na predné kolesá posiela 280 koní. Doterajší rekordér, Ford Focus RS s výkonom 300 koní, sa už totiž nevyrába. Čaká sa na Focus RS ďalšej generácie, ktorý by mal mať až neuveriteľných 350 koní.
S Astrou OPC by sme navyše kompletne pokryli ponuku ostrých trojdverových hatchbackov v nižšej strednej triede, no v čase nášho porovnávacieho testu nestihla doraziť na Slovensko. Pre úplnosť dodám, že uvažovať by sa dalo ešte aj o Audi S3, no to je momentálne taktiež vo fáze generačnej výmeny. Už ale vieme, že nový model bude mať 300 koní, ale Audi S3 má pohon všetkých štyroch kolies.
Tak teda poďme na vec. Máte pred sebou dve ostré predokolky s fúkanými dvojlitrami pod kapotou. Obidve autá majú rovnaký výkon 265 koní. Ktoré si vyberiete? Nemecky precízne Scirocco R alebo divoký Mégane R.S., ktorý vznikal v dielňach nekompromisného oddelenia Renault Sport? Poďme si to postupne rozobrať na „drobné“.
Interiér
Azda najväčším rozdielom v interiéroch týchto dvoch áut je v počet miest na sedenie. Zatiaľ čo Renault je päťmiestny, Volkswagen ponúka iba štyri miesta. Vzadu je totiž niečo ako dve samostatné sedadlá s výborným bočným vedením. Aj keď je v Sciroccu menej miesta ako v Mégane, dvaja dospelí sa dozadu bez problémov zmestia.
Celkovo pôsobí Renault športovejším dojmom, interiér Volkswagenu je luxusnejší. Aj posed za volantom je v prípade Méganu oveľa športovejší. Bočné vedenie sedadiel Scirocca je síce výborné, no sedadlá značky Recaro v Renaulte sú proste extrémne. Nastupovanie niekedy nie je práve najjednoduchšie, no pri prejazdoch zákrutami v ostrom tempe sú tieto sedačky na nezaplatenie.
Veniec volantu v Sciroccu je tenší a riadenie má v porovnaní s Méganom menší odpor. Už po prvých kilometroch za volantom máte teda z Volkswagenu taký civilnejší dojem. Zatiaľ čo v Sciroccu máte veľký dotykový displej s navigáciou na stredovej konzole, v Renaulte máte na vrchu palubnej dosky v strede menší displej – takzvaný R.S. monitor. Ide o vymakaný telemetrický prístroj, ktorý mi pripadal ako z Formuly 1. Na trhu totiž nie je veľa áut, okrem Renaultov vyladených oddelením Renault Sport, ktoré vám dokážu sprostredkovať telemetrické údaje ako preťaženie, či momentálny výkon alebo krútiaci moment. Tento systém vám tiež dokáže merať časy, pokiaľ sa s autom vyberiete na okruh a odmeria vám aj zrýchlenie z nuly na stovku, prípadne štvrť míle.
Samozrejme, že aj do Méganu si môžete objednať navigáciu. Musíte si ale vybrať medzi navigáciou a týmto skvelým R.S. monitorom. Mégane R.S. je totiž celý navrhnutý tak, že si môžete vybrať, či bude vaše nové auto skôr luxusný športiak (niečo ako Gran Turismo) alebo nekompromisný okruhový špeciál.
Motor
Obidve autá majú pod kapotou dvojlitrový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom. Obidva motory majú dokonca úplne rovnaký výkon – 195 kW (265 k). Renault ho však dosiahne o 500 ot./min. skôr. Stačí mu totiž 5500 ot./min. Motor Volkswagenu sa pre plný výkon potrebuje roztočiť až na 6000 ot./min.
Aj hodnota maximálneho krútiaceho momentu je veľmi podobná. Motor Scirocca produkuje 350 Nm, Mégane má o 10 Nm viac. Naopak hodnotu maximálneho krútiaceho momentu dosahuje Volkswagen skôr, a to už pri 2500 ot./min. Mégane má k dispozícii všetkých 360 Nm až pri 3000 ot./min.
Na papieri teda takmer identické výkony. Údaje výrobcov tvrdia, že Mégane zrýchli z nuly na stovku za rovných šesť sekúnd. Volkswagen je údajne o dve desatiny rýchlejší, čiže ručička rýchlomera preletí okolo stovky 5,8 sekundy po štarte.
Písať o spotrebe paliva pri tomto type áut sa možno niekomu môže zdať zbytočné, no ak niekto reálne uvažuje o kúpe a následnom každodennom používaní, asi ho to zaujímať bude. Čo sme teda zistili? Mégane je o čosi úspornejší. Oproti Sciroccu si vypýta zhruba o liter paliva menej, či už v meste alebo mimo neho.
S Volkswagenom sme v meste dosiahli rovnakú spotrebu, akú udáva aj výroba – 11 litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta si Scirocco z nádrže potiahlo 8,5 litra, aj keď podľa výrobcu by mu malo stačiť iba 6,3 litra na 100 km. Na diaľnici bola spotreba zhruba o liter vyššia.
Mégane sa v meste uskromnil s desiatimi litrami, aj keď mu výrobca paradoxne udáva 11,3 l/100 km. Mimo mesta by mal podľa výrobcu jazdiť za 6,5 litra, my sme jazdili zhruba za sedem litrov. Na diaľnici sa spotreba pohybovala medzi deviatimi až 9,5 litra benzínu na 100 km, pričom motor točil pri rýchlosti 130 km/h zhruba 3000 ot./min.
Jazda
O testovaných autách sme si už teda povedali všetko potrebné, čiže nastal čas položiť si otázku, ktoré z nich jazdí lepšie. Odpovedať nebude jednoduché. Tie autá sú si až priveľmi podobné, no pár rozdielov tam je.
Po nakopnutí motora Volkswagenu sa z dvoch mohutných koncoviek výfuku začne ozývať také mohutné basové mrmlanie. Pri jazde sa stráca až vo vyšších otáčkach, pričom pri preradení sa z výfukov ozýva „kanonáda“ typická pre motory z koncernu VW, ktoré sú spriahnuté s dvojspojkovou prevodovkou. Pri bežnej jazde, teda pri nízkych otáčkach, sa však toto basové mrmlanie mení na niečo ako dieselové dunenie, čo nie je práve najpríjemnejšie. Výfuky Scirocca sa však starajú o to, že zo zvuku auta máte športovejší pocit.
Mégane má len jednu veľkú koncovku výfuku v strede. Nie je vôbec taká hlučná, ako výfuky Volkswagenu, čiže zvukový prejav Renaultu pôsobí spočiatku trochu krotkejšie. V športovom režime sa však pri ubratí plynu vo vyšších otáčkach môžete stretnúť aj s poctivými výstrelmi v štýle rally, takže po akustickej stránke u mňa vyhráva Renault.
Ťažko povedať, ktoré auto je na tom podvozkovo lepšie. Záleží od požiadaviek. Scirocco má nastaviteľné adaptívne tlmiče, takže je také univerzálnejšie a flexibilnejšie. V režime „Comfort“ s prehľadom zvláda aj nástrahy slovenských ciest. V režime Sport podvozok príjemne stuhne, no ani v „bojovom naladení“ nie je tak tvrdý, ako podvozok Renaultu.
Môžu za to dve veci. Keď si objednávate nový Mégane R.S., môžete si vybrať buď štandardný športový podvozok, alebo okruhový podvozok „Cup“. Ten je síce o niečo tvrdší, ale aj lepší v zákrutách. Bohužiaľ, všetko je to na úkor komfortu, pričom situáciu nezlepšujú ani obrovské 19-palcové kolesá obuté do pneumatík s veľmi nízkym profilom.
No a čo samotný zážitok z jazdy? Obidve autá majú tak silný motor, že svojim záťahom dokážu doslovne vystrašiť posádku. Obidva motory však majú dosť veľkú turbodieru. Majú totiž nainštalované poctivé veľké turbodúchadla, ktorých úlohou je výrazne zvyšovať výkon motora a nie iba malé turbínky, ktoré sa montujú do moderných „downsizingových“ agregátov. Tie predovšetkým dodávajú motoru pružnosť a znížujú spotrebu.
V praxi to ale aspoň mne vôbec nevadilo. S Renaultom sa dá jazdiť po meste prakticky bez toho, aby turbo zabralo. V reáli sme teda dosiahli ešte nižšiu spotrebu, ako s menším Cliom R.S. Aj vo Volkswagene radí DSG-čko tak, že motor zbytočne nevytáča. Stačí však poriadne zatlačiť plyn, alebo prepnúť prevodovku do športového režimu a auto okamžite vystrelí vpred.
Motor Renaultu nereaguje na zatlačenie plynu až tak razantne, ako ten vo Volkswagene. Do otáčok sa zberá o čosi pomalšie. To sa však dá veľmi jednoducho zmeniť. Zatiaľ čo Volkswagen má nastaviteľnú charakteristiku pruženia a radenia prevodovky, v Mégane sa dá meniť charakteristika motora. V menu systému R.S. monitor si sami dokáže zmeniť priebeh krútiaceho momentu, čiže aj reakciu motora na plyn. Neuveriteľné. Ako keby ste si mohli sami spraviť taký mini chip tuning a zasiahnuť do riadiacej jednotky auta. V športovom režime vie byť teda Mégane R.S. poriadne ostrý. Aj to najmenšie zatlačenie plynu sa rovná odpáleniu nálože dynamitu.
Ani Volkswagen sa však nenechá zahanbiť. Keďže má rovnaký výkon ako Mégane, musí mať motor stále v režime plného výkonu. Explozívne reakcie na plyn teda tlmí prevodovka iba v normálnom režime. Akonáhle ju prepnete do športového režimu, alebo si radíte sami pádlami pod volantom, vo vyšších otáčkach vás aj Scirocco dokáže poriadne oprieť do sedadiel. Na dvojke dokonca nemá problém ani s prehrabnutím kolies spojeným s menším písknutím.
Resumé
Aký je teda záver? Mégane R.S. je ostrejšie a nekompromisnejšie športové auto a teda ho považujem za víťaza tohto testu. Nie je to však vôbec také jednoznačné. Nie všetci totiž túžia jazdiť do práce na okruhovom špeciáli. Tejto úlohy by sa lepšie zhostil Volkswagen so svojim adaptívnym podvozkom v režime Comfort. Pre toho, kto rád jazdí cez víkendy na okruhy by som zas určite odporučil Mégane R.S.
Nič však nie je čierno-biele. Aj Mégane R.S. si môžete objednať s komfortnejším podvozkom a nemusíte priplácať za 19-palcové disky kolies, aj keď ten ich červený ráfik je proste nádherný. Bez športového podvozku Cup však nedostanete samosvorný diferenciál. Ten síce nemá ani Scirocco, no keď sa nad tým spätne zamyslím, v sériách po sebe nasledujúcich ostrých zákrut vie byť Scirocco možno aj rýchlejšie vďaka dvojspojkovej prevodovke s radením pomocou pádiel pod volantom. Keďže nemusíte skladať ruku z volantu, získate nejaké tie desatinky sekundy s každým preradením.
Ide teda o to, či preferujete skôr nekompromisné športové naladenie auta, alebo dáte prednosť komfortu a všestrannosti. Od toho potom záleží, ktoré auto si vyberiete a akou príplatkovou výbavou si ho prispôsobíte svojim požiadavkám. Ak by som si však ja mal vybrať medzi Méganom R.S. a Sciroccom R, vybral by som si asi Subaru BRZ. Výkon 200 koní síce nie je veľa, ale aspoň s ním na okreskách nedosahuje také vražedné tempo. A s pohonom zadných kolies je skrátka o chlp zábavnejšie, ako testovaná dvojica.
Základná cena modelu – Renault Mégane R.S.: 28 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Mégane R.S.+ Cup: 30 590 €
Registračná daň na testované auto: 1697 €
Základná cena modelu – Volkswagen Scirocco R M6: 31 160 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Scirocco R A6 (DSG): 33 320 €
Registračná daň na testované auto: 1697 €
Technické údaje:
Renault Mégane R.S. | Volkswagen Scirocco R DSG | |
Motor | ||
Typ motora: | zážihový, radový | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1998 | 1984 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 195 / 6000 | 195 / 5500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 360 / 3000-5000 | 350 / 2500 – 5000 |
Prevádzkové vlastnosti | ||
Maximálna rýchlosť (km/h): | 254 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 6,0 | 5,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 11,3 / 6,5 / 8,2 | 10,9 / 6,3 / 8,0 |
Rozmery a hmotnosti | ||
Batožinový priestor (l): | 344 | 312 / 1006 |
Objem nádrže (l): | 60 | 55 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1462 | 1439 |
Rozmer pneumatík: | 235/35 R19 | 235/40 R18 |
Dĺžka (mm): | 4299 | 4248 |
Šírka (mm): | 1804 | 1820 |
Výška (mm): | 1423 | 1394 |
Rázvor (mm): | 2640 | 2578 |