BRATISLAVA 13. októbra (WEBNOVINY) – Úspora paliva ide ruka v ruke s aerodynamickou. Aj preto dostala ekologická verzia Volkswagenu Polo aerodynamický „bodykit“, ktorý, chtiac, či nechtiac, dodáva autu štipku športového charakteru. Pozostáva z pozmeneného predného nárazníka, vyplnenej masky chladiča a spojlera na veku batožinového priestoru. V tomto prípade však „bodykit“ nemá za úlohu zvýrazniť svaly, ale vďaka lepšej aerodynamike znížiť spotrebu auta.
Nebyť kolies s čo najnižším valivým odporom, Polo BlueMotion by vyzeralo naozaj ako športovejšia verzia tohto modelu. Keďže je ale hlavným cieľom Pola BlueMotion čo najnižšia spotreba, po dynamickej stránke sa radí skôr na opačný koniec ponuky verzií tohto modelu ako športové Polo GTI. K tomu sa ale ešte dostaneme.
Interiér
Zvnútra nezistíte, že sedíte v špeciálnej verzii BlueMotion. Vo vnútri je to skrátka bežné Polo. Čo to znamená? Jednoduché, no dobre postavené. Interiér vás ničím nejako neočarí. Je vidieť, že je to bežné auto segmentu B. Skrátka malé auto, no s typickým volkswagenovským interiérom. Proste, máte dojem kvality, aj keď auto nie je natrieskané príplatkovou výbavou. Mne osobne chýbalo ovládanie rádia na volante. Pýtajú si za neho až 261 €. Nečudujem sa teda, že tam nebolo. Za pochvalu však stojí štandardné rádio. Na základný audiosystém hralo až prekvapivo dobre.
A čo sa týka priestrannosti? Bez problémov. Dvaja cestujúci s výškou 180 cm sa za seba určite posadia. Nehovorím, že miesta je nazvyš. Stačilo by 10 cm výšky navyše a možno by už problém bol. Štyria priemerne vysokí ľudia sa však v Pole odvezú bez akýchkoľvek problémov.
Batožinový priestor ponúka objem 261 litrov. Sklopením operadiel zadných sedadiel je možné tento objem zväčšiť na 952 litrov. Zarazilo ma ale, že operadlá zadných sedadiel nie sú už štandardne delené.
Motor
Najzaujímavejší na celom aute je ale motor. Známi sa ma zvyknú pravidelne pýtať, na čom jazdím. Stále je to niečo iné a väčšinou aj celkom zaujímavé. No a v týždni, keď som testoval toto auto, som spustil: „Volkswagen Polo“. To ešte boli v pohode. „Jedna-dvojka“, pokračoval som. V tvárach sa začínali črtať otázniky. „TDI“, prichádzalo zdesenie, „trojvalec“ a na záver pohŕdanie.
Nad týmto motorom každá ohŕňal nosom. Mňa nevynímajúc. Ale dá sa s tým jazdiť. Dopredu aj dozadu. Dopredu to má päť rýchlostí, dozadu už tradične jednu. Pravdu? Ten motor ma nepresvedčil. Maloobjemový vznetový trojvalec? To snáď nemyslia vážne. Ale predstavte si, ono to v praxi naozaj funguje.
V meste by ste nemali na 100 km spotrebovať viac ako päť litrov nafty. Mimo mesta sa dá reálne jazdiť za štyri litre. Na diaľnici, kde motor vďaka dlhým prevodom točí na päťke iba 2500 ot./min. sa spotreba pohybuje tak isto okolo piatich litrov nafty na 100 km. Výrobca samozrejme udáva ešte oveľa nižšie hodnoty, no bavíme sa o realite. Naozaj som ešte asi nejazdil na úspornejšom aute.
Jazda
Mám dve výčitky k podvozku Pola BlueMotion. Prvou z nich sú úzke pneumatiky s vysokým bočným profilom. Znamená to, že pri rýchlejších prejazdoch zákrutami sa auto hrnie von zo zákruty cez predok – je nedotáčavé. Ale uznávam, čo mám čo jazdiť s ekologickým autom rýchlo. Proste choroba z povolania. No a druhá vec – priečne nerovnosti. Povedal by som, že Polo ich ťažšie trávi.
Riadenie je uspokojivé, radenie by mohlo byť aj presnejšie. A čo samotný motor? Možno by som sa nechal presvedčiť marketingom Volkswagenu, no to by som nesmel jazdiť na predošlom Pole BlueMotion. To malo pod kapotou väčší trojvalec 1.4 TDI. Znel síce ako traktor, ale mal aj taký ťah. Podobne ako nové Polo BlueMotion, aj to predošlé malo dlhú prevodovku. V meste ste štvorku radili iba občas. To platí aj pre to nové Polo BlueMotion, no rozdiel je v krútiacom momente. Keď sa do toho tá „jedna-štvorka“ na trojke oprela pri predpisovej päťdesiatke, ani ste nevedeli ako, a rýchlomer ukazoval 90 km/h. Stále na trojke. Bez problémov. Nová „jedna-dvojka“ je celá nejaká mäkká. Je oveľa tichšia, ako predchodca. Chod motora je výrazne kultivovanejší, no odozva na plynový pedál ležérnejšia. No jednoducho je to slabší motor.
Resumé
Volkswagen Polo je fajn auto. Ak by som si vyberal auto zo segmentu B, určite by som o ňom uvažoval. No verzia BlueMotion ma nejako nepresvedčila. Je to na mňa trochu slabé. Nehovorím, že to nejde. Ide, ale motor má silu iba v úzkom spektre otáčok a treba sa trošku posnažiť, aby ste sa v tom spektre držali. Mňa to týždeň bavilo. Vedel som jazdiť aj úsporne, aj dynamicky, ak bolo treba. No mal som výčitky svedomia. Predsa len je to ekologické auto stvorené na to, aby sa jeho slabučký trojvalec prevaľoval blízko voľnobežných otáčok s cieľom priviezť majiteľov čerpacích staníc na mizinu. Keď som teda občas ručičku otáčkomera popreháňal okolo cifry 3000, už som nemal pocit, že to nejde, ale začínal som mať výčitky, že listy na stromoch žltnú kvôli mne, zľakol som sa, že aj ja sa priamo podieľam na globálnom otepľovaní a zhrozila ma predstava, že kvôli môjmu nevychovanému pravému členku si moje deti nikdy nepostavia snehuliaka, pretože na Slovensku už v tom čase sneh nebude.
Oceňujem myšlienku Volkswagenu vyrábať takéto úsporné a ekologické modely. Trápi ma len jedna vec. Zatiaľ čo pri starom Pole BlueMotion ste sa museli krotiť, aby ste len tak z nepozornosti neprekračovali rýchlosť, nové Polo musíte pekne poprosiť, ak chcete zrýchľovať. To je celé. A ešte jeden postreh na záver. Spotreba, ktorú sme odmerali počas testu, je naozaj skvelá. Úspornejšie auto sme tu ešte nemali. Ale pozrite sa na auto, ktoré bolo najúspornejším autom testovaným na Webnovinách v roku 2010. Áno, je to Mazda 3 1.6 MZ-CD. Nie, nie je to žiadna ekologická verzia. Proste obyčajné auto, o triedu väčšie, s výkonnejším motorom a s len o málo vyššou spotrebou.
Základná cena modelu – Volkswagen Polo 1.2i Trendline: 10 020 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion: 13 650 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vznetový, radový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (cm3): | 1199 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 55 / 4200 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 180 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 173 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 13,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 4,1 / 3,0 / 3,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 261/952 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1150 |
Rozmer pneumatík: | 185/60 R15 |
Dĺžka (mm): | 3970 |
Šírka (mm): | 1682 |
Výška (mm): | 1485 |
Rázvor (mm): | 2470 |