BRATISLAVA 8. februára (WEBNOVINY) – Volkswagen Golf je najlepšie auto na svete. Mám dojem, že presne toto si myslí väčšina slovenských motoristov. Teda pardon, Passat je možno lepší. Nič iné nemá šancu a všetky ostatné značky by mali zakázať. Že aj vy si to myslíte? Máte slabý prehľad.
Toľko „antivolkswagenovský“ úvod, môžeme začať chváliť. Samozrejme, že nehovorím, že Volkswageny sú zlé autá. Iba nemám rád, keď za ne niekto kladie ruky do ohňa, pričom v živote nič iné nevyskúšal. Môj názor na Volkswageny nie je pozitívny ani negatívny, snažím sa, aby bol objektívny ako vždy. Neostáva mi však naozaj nič iné, iba nový Golf pochváliť.
Dizajn komentovať nebudem. Golf je vždy navrhnutý tak, aby nikoho neurazil a páčil sa takmer každému. Siedma generácia nie je výnimkou. Jej dizajn nie je v podstate ničím zaujímavý, no je moderný a ťažko by ste hľadali niekoho, komu by sa nepáčil. Obzvlášť zaujímavé sú svetlá. Na nich sa dali vo Wolfsburgu ozaj záležať. Dodávajú autu patričný rešpekt.
Interiér
Už dlho hovorím, že nastala „doba internetová“ a ani automobilový svet sa jej nedokáže vyhnúť. Interiér nového Golfu je pekný. Naozaj. Ale okrem obrovského dotykového displeja v ňom nenájdete nič, čo by vás zaujalo. Stredobodom interiéru je naozaj ten osempalcový dotykový displej, ktorý navyše reaguje na priblíženie vašej ruky a tesne predtým ako sa ho dotknete, zobrazí popis tlačidiel v spodnom riadku. No proste paráda. Ale ani v najvyššej výbave Highline, ktorú malo testované auto, nedostanete tento multimediálny navigačný systém sériovo. Treba si za neho priplatiť neuveriteľných 2052 eur.
Viac už toho k interiéru asi nemám čo povedať. Materiály sú výborné, kvalita vypracovania taktiež na najvyššej úrovni. Poloha za volantom je vynikajúca, miesta na zadných sedadlách je naozaj dosť. Batožinový priestor oproti predchodcovi údajne narástol o nejakých 30 litrov, no na pohľad to ani nezbadáte.
Predsa len ma však zaujalo ešte niečo – osvetlenie interiéru. Neviem, či za to môže príplatkový „Light & Vision“ paket alebo je to výbavou Highline, ale interiér je krásne osvetlený. Podsvietené sú nie len kľučky dverí, ale svietia aj samotné dekoračné lišty na dverách. Stropné svetlá tiež nesvietia obyčajným svetlom.
Motor
2.0 TDI – sen všetkých „volkswagenistov“. Nemôžem však povedať pol krivého slova. Ten motor je fakt skvelý. Kultivovaný, tichý, výkonný a aj relatívne úsporný. V našom prípade bol kombinovaný s dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG a v meste sme jazdili za zhruba 6,5 litra nafty. Na diaľnici, kedy točí motor na najvyššom (šiestom) prevodovom stupni niečo vyše 2400 ot./min. nám palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu 6,6 l/100 km.
Podobne ako nové Audi A3, nová Octavia, či nový Seat Leon, aj Golf má možnosť fungovať vo viacerých režimoch. Nastavenie „jazdného módu“ ovplyvňuje veľmi veľa vecí: posilňovač riadenia, reakcie na plynový pedál, radenie automatickej prevodovky, charakteristiku pruženia (ak sú nainštalované príplatkové adaptívne tlmiče) či dokonca klimatizáciu. Ani v „ekonomickom“ režime sme sa však mimo mesta nedostali pod 5,5 litra nafty na 100 km. Samozrejme, pod rýchlostnými limitmi sme kvôli tomu nejazdili. Jazdili sme najvyššou povolenou rýchlosťou, presne tak, ako aj s ostatnými testovanými autami.
Dobre, spotrebou paliva možno Golf neohúri, no netreba zabúdať na to, že tento motor má 110 kW (150 k) a 320 Nm. Záťah motora je naozaj pôsobivý. Na stovke je tento Golf za 8,6 sekundy, čo je celkom slušný čas. Ešte viac ma však šokovala skutočnosť, že tento motor sa dá vytáčať do 5000 ot./min. Neviem síce načo, keď maximálny výkon vrcholí už pri 3500 ot./min., no tento vznetový motor svojou ochotou vytáčať sa naozaj trochu pripomína benzínové motory. Pre úplnosť dodám, že pri 5000 ot./min. prevodovka DSG sama preradí na vyšší stupeň, aj keď ju máte v manuálnom režime.
Jazda
Nový Golf ťaží z množstva výhod, ktoré mu priniesla nová modulárna podvozková platforma MQB. V prvom rade je to zhruba až o 100 kg nižšia hmotnosť v porovnaní s predchodcom. Nemenej podstatná je tiež skutočnosť, že motor je posunutý viac do stredu auta a ešte je aj naklonený smerom ku kabíne, čo zlepšuje rozloženie hmotnosti na nápravy, čiže aj jazdné vlastnosti.
Nebudem sa tu hrať na Schumachera a nejdem opisovať ako veľmi sa tie jazdné vlastnosti zlepšili. V predošlom Golfe som sedel naposledy tuším v lete, nemám ho doma. No a ten nový sme mali v redakcii presne v čase, kedy Bratislavu a okolie postihla najväčšia snehová kalamita tejto zimy…zatiaľ. Nedalo sa teda veľmi objektívne posudzovať, ako siedmy Golf drží v zákrutách. Celkovo však boli jazdné dojmy z tohto auta viac než dobré. Obzvlášť prekvapili brzdy, ktoré sú na danú kategóriu nadpriemerne citlivé. Pripomínali mi autá značky Alfa Romeo.
Nedá mi tiež nespomenúť adaptívny tempomat, ktorý je v modeli Golf novinkou. Funguje výborne, no úplne skvelé je to, že sa dá vypnúť jeho adaptívna funkcia (prispôsobovanie sa rýchlosti vozidla pred vami) a že dokáže fungovať aj ako klasický tempomat. S týmto som sa zatiaľ u adaptívnych tempomatov nestretol.
O rôznych jazdných režimoch som už hovoril, no chcel by som vyzdvihnúť to, že Golf vám umožňuje nastaviť si jeden režim úplne podľa vlastných predstáv. Volá sa adekvátne – „Individual“. Ja som si napríklad nastavil všetko do športového módu vrátane riadenia, no tlmiče som nechal v štandardnom nastavení (na slovenských cestách nemá zmysel používať tvrdšie nastavenie), podobne aj prevodovku. Pokojne môže celý čas šetriť palivo. V prípade potreby ju proste stačí prepnúť do manuálneho režimu a poslúcha na slovo. Športový režim je teda zbytočný.
Resumé
Volkswagen Golf sme mali v redakcii súčasne s novým Mercedesom triedy A. Ak mám pravdu povedať, Mercedes sa mi páčil viac. Po takmer všetkých stránkach. Golf však ďaleko nezaostával. Naopak. Tie autá boli až príliš vyrovnané. Plnohodnotným súperom Mercedesu triedy A z koncernu Volkswagen je však Audi A3. Nový Golf je ale natoľko dobrý, že sa nemusí hanbiť ani pred prémiovou konkurenciou. Ale viete v čom bol háčik? Testovaný Golf bol ešte o chlp drahší ako testovaný Mercedes triedy A. Áno, Golf bol o niečo lepšie vybavený a mal aj výkonnejší motor, ale myslím si, že to hovorí za všetko.
Základná cena modelu – Volkswagen Golf 1.2 TSI (63 kW) Trendline: 13 980 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG Highline: 24 450 €
Registračná daň na testované auto: 397 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1968 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 3500-4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 320 / 1750 – 3000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 212 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,6 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,2 / 4,0 / 4,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 380 / 1270 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Prevídzková hmotnosť: | 1375 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4255 |
Šírka (mm): | 1790 |
Výška (mm): | 1452 |
Rázvor (mm): | 2637 |