BRATISLAVA 3. januára (WEBNOVINY) – Japonská automobilka Subaru odjakživa vyrába vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies. S výnimkou najmenšieho modelu Justy majú všetky autá so súhvezdím Plejád v logu pohon všetkých štyroch kolies. Výnimkou nie je ani nami testovaná nová generácia sedanu Legacy.
Čo sa týka dizajnu, v prípade modelu Legacy ide o značne veľký medzigeneračný skok. Na prvý pohľad vyzerá novinka v porovnaní s predchodcom tak, ako keby ich ani nevyrobil ten istý výrobca. Už na dizajne vidno, že automobilka v prípade ich veľkej limuzíny trochu pozmenila filozofiu. Zatiaľ čo predošlý model bol nízkym športovým sedanom s bezrámovými oknami, nová generácia modelu Legacy pôsobí na pohľad o trochu konzervatívnejšie. Vyššia stavba karosérie už nevytvára tak športový dojem a situáciu nezachraňuje ani veľké sanie na prednej kapote, ktoré privádza vzduch k medzichladiču stlačeného vzduchu.
Interiér
V interiéri je nadväznosť na predchodcu badateľnejšia. Je vám jasné nie len že sedíte za volantom Subaru, ale že ide konkrétne o model Legacy. Aj nová generácia má zaujímavý trojramenný volant a majestátnu stredovú konzolu. Novinkou na prístrojovom paneli je „ekonometer“, ktorého ručička vám ukazuje aktuálnu spotrebu. Veľmi jednoducho teda viete, kedy jazdíte úsporne a kedy nie. Pri snahe o minimalizáciu spotreby sa proste snažíte, aby ručička zostávala čo najnižšie. Chýba však teplomer chladiacej kvapaliny, ktorý bol nahradený iba modrou kontrolkou, ktorá svieti pokiaľ sa motor nezohreje.
Upútali ma veľké spätné zrkadlá. Vďaka nim máte prehľad o tom, čo sa deje za vami, bez toho, aby ste to nejako museli lúštiť. Veľmi dobrý dojem na mňa urobila tiež kvalita zvuku audiosystému.
Čo sa týka priestrannosti interiéru, myslím, že pri pohľade na toto auto nepotrebujete ďalší komentár. Legacy je veľké auto s mimoriadne priestranným interiérom. Viac priestoru na nohy poskytne cestujúcim vzadu azda iba Škoda Superb, ktorá už naozaj zachádza do extrému.
Motor
Motor je svetový unikát. Naozaj. To, čo ukýva toto auto pod kapotou, nenájde v žiadnom inom aute na svete. Teda s výnimkou iných modelov značky Subaru, ktorá ako jediná na svete vyrába vznetový motor s protichodnými piestami, teda „boxer“, ktorý je pre túto japonskú automobilku typický rovnako, ako symetrický pohon všetkých štyroch kolies.
Práve motor a pohon tohto auta sú jeho najsilnejšími stránkami. Nemôžem povedať, že tento unikátny vznetový agregát by bol tichší ako konvenčné motory konkurencie. Do interiéru však neprenáša také vibrácie, ako to robia motory s klasickým vertikálnym chodom piestov. Výkon 110 kW z objemu dva litre je primeraný, nie však nadpriemerný, ako by sa od takéhoto unikátneho motora možno očakávalo. Na veľkú limuzínu, ako je Legacy, je tento výkon dostatočný, no väčšia porcia by mu určite neuškodila.
Agregát je však prekvapivo úsporný. Aj napriek permanentnému pohonu všetkých štyroch kolies sa Boxer Diesel poháňajúci veľké Legacy uskromní s nečakane malými dávkami paliva. V meste sa dá jazdiť aj za 6,5 litra nafty na 100 km. Mimo mesta bude šesť litrov maximum, no pri mimoriadne úspornej jazde sa dá spotreba stlačiť aj pod päť litrov. Na tom sa podpísala aj výborne odstupňovaná šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá pri diaľničnej 130-tke točí iba 2 300 ot./min.
Jazda
Ako som už spomínal, Subaru Legacy je veľké auto. A máte z neho aj taký pocit. Je to veľká a komfortná limuzína na prekonávanie dlhých vzdialeností. Už to nie je typický japonský športovo ladený sedan. Skôr som mal z nového Legacy taký „usadenejší“ pocit. Akoby sa Subaru zmeralo na svojho typického zákazníka modelu Legacy, ktorý sa už „vybláznil“ na predošlej športovejšej generácii a teraz hľadá niečo viac komfortne orientované. Tomu zodpovedá aj posed za volantom. Sedadlá nemajú výrazné bočné vedenie.
Veľkou výhodou je pohon 4×4. Legacy je jedným z áut, ktoré dokazujú, že nepotrebujete SUV, keď túžite po aute s pohonom všetkých štyroch kolies. Trakcia Legacy je úžasná. Nemusím vám vysvetľovať, že na snehu to je s pohonom štyroch kolies oveľa lepšie ako s pohonom iba jednej nápravy. Platí to však aj na úplne suchom asfalte. Vychádzate z vedľajšej cesty a rýchlo sa potrebujete zaradiť na tú hlavnú. Nemusíte sa báť poriadne pridať plyn. Kolesá jednoducho neprešmyknú. Všetky štyri sa zahryznú do asfaltu a auto pôsobivo vyrazí vpred.
Resumé
V tejto časti väčšinou zhrniem to najdôležitejšie o danom aute a dodám vlastný názor. Tentokrát to urobím ináč a na záver pridám takú malú príjemnú skúsenosť s týmto autom. Zastavil som na križovatke a v aute vo vedľajšom pruhu sedel pán, ktorého nové Legacy zjavne zaujalo. Po chvíľke obzerania dotyčný usúdil, že nové Subaru Legacy si zaslúži dvihnutý palec. Myslím, že to hovorí za všetko. Jazdil som na všeličom a párkrát sa mi to už stalo. Takéto situácie by sa však dali spočítať na prste jednej ruky.
Základná cena modelu – Subaru Legacy 2.0 D: 28 490 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru Legacy 2.0 D Sport: 33 490 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | boxer, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1998 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 3600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 350 / 1800-2400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 203 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,6 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,9 / 5,5 / 6,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 486 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1583 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R18 |
Dĺžka (mm): | 4775 |
Šírka (mm): | 1780 |
Výška (mm): | 1535 |
Rázvor (mm): | 2750 |